Transpotul auto intern și internațional

Previzualizare curs:

Extras din curs:

Expedierea marfurilor la destinatie, pe teritoriul unei tari, sau dintr-o tara in alta, ca parte componenta a tranzactiei comerciale poate fi o afacere riscanta. Daca marfa se pierde sau se deterioreaza sau daca livrarea nu are loc dintr-un motiv sau altul, climatul de incredere intre partile contractante poate degenera in asa masura, incat se poate ajunge la declansarea unui proces. De aceea, vanzatorii si cumparatorii care incheie contracte cu valabilitate in tara sau internationale doresc, mai presus de orice, ca afacerile lor sa se deruleze cu succes.

Daca, atunci cand redacteaza contractul, vanzatorul si cumparatorul fac referire la INCOTERMS, pot fi siguri ca si-au definit obligatiile fiecaruia in mod simplu si clar. Astfel, ei elimina orice posibilitate de neantelegere sau disputa ulterioara.

INCOTERMS a fost revizuit pentru a lua in considerare schimbarile intervenite in ceea ce priveste tehnicile de transport - anumiti termeni au fost consolidati si reconsiderati pentru a-i face compatibili cu noile evolutii care au avut loc in schimbul electronic de date (EDI).

Prezenta publicatie este rezultatul activitatii laborioase a Comisiei pentru Practici Comerciale din cadrul Camerei Internationale de Comert (CCI) si in special a grupului sau de lucru pentru termeni comerciali care au avut ca presedinte pe Dr. Hans de Vries (Olanda). Redactarea detaliata a fost incredintata profesorului Jan Ramberg (Suedia), d-lui Ray Battersby (Marea Britanie), d-lui Jens Bredow si d-lui Bodo Seiffert (Germania), d-lui Mauro Ferrante (Italia), d-lui Asko Raty, d-lui Kainu Mikkola (Finlanda) si d-nei Carol Xueref (CCI), carora CCI le este indatorata in mod deosebit.

Ceilalti participanti la grupul de lucru sunt urmatorii: D-l Ladislau Blaschek (Austria), d-na Carine Gelens, d-l Jan Somers si d-l Robert De Roy (Belgia), d-l Matti Elovirta si d-l Timo Vierikko (Finlanda), d-l Klaus B. Winkler (Germania), dr. Vladimiro Sabbadini (Italia), prof. Ryohei Asaoka (Japonia), d-l Santiago Hernandez Izal (Spania), d-soara Lyn Murray, d-soara Brigitte Faubert si d-l Pat J. Moore (Marea Britanie).

12.4. Reguli si uzuante unificate in transportul international cu autovehicule rutiere (INCOTERMS 2002)

Scopul INCOTERMS este de a oferi un set de reguli internationale pentru interpretarea celor mai utilizati termeni comerciali din comertul exterior. Astfel se evita nesiguranta izvorata din interpretarea diferita a acestor termeni in diferite tari sau cel putin acest risc se reduce in mod considerabil. De multe ori, partile contractante nu cunosc practicile comerciale din tarile respective, ceea ce poate duce la neantelegeri, dispute si procese, cu toata pierderea de timp si de bani pe care acestea le antreneaza. Pentru a inlatura asemenea dificultati, Camera Internationala de Comert a publicat in 1936 un set de reguli internationale pentru interpretarea termenilor comerciali cunoscute sub denumirea de INCOTERMS 1936, modificate ulterior in 1953, 1967, 1980, 1990 si 2000.

Motivele care au determinat revizuirea INCOTERMS, in 1990, pentru ca ulterior sa se treaca la INCOTERMS 2000, au fost:

- dorinta de a adapta termenii respectivi la folosirea pe scara din ce in ce mai larga a schimbului electronic de date (EDI). Prezenta versiune 1990, da partilor aceasta posibilitate in momentul in care trebuie sa furnizeze diferite documente (cum ar fi: factura comerciala, documente necesare pentru vamuire, documentele care atesta livrarea marfii sau documentele de transport). Se ridica probleme specifice in situatia in care vanzatorul trebuie sa prezinte documentul de transport negociabil si mai ales, conosamentul care este folosit in mod frecvent pentru a vinde marfa in timpul transportului. In aceste imprejurari, este important ca in cazul in care se folosesc mesaje EDI sa existe siguranta ca pozitia juridica a cumparatorului este aceeasi ca cea pe care ar fi obtinut-o daca ar fi primit conosamentul de la vanzator;

- un alt motiv pentru revizuirea termenilor deriva din schimbarea tehnicilor de transport, si in special, unitizarea incarcaturii prin containere, transportul multimodal si traficul roll on - roll of cu vehicule rutiere si vagoane de cale ferata folosite in transportul maritim pe distante scurte. In INCOTERMS 2000, termenul Franco caraus (loc convenit) - FCA a fost adaptat cu scopul de a putea fi folosit pentru toate tipuril de transport, indiferent de modalitatea de transport si de combinarea lor. In consecinta, unii termeni care existau in varianta anterioara a INCOTERMS si se refereau la modalitatile de transport specifice (FOR/FOT si FOB Aeroport) au fost eliminati;

- dat fiind faptul ca termenii comerciali trebuie sa fie utilizati pentru diferite tipuri de tranzactii comerciale care se desfasoara in regiuni variate este imposibil sa se stabileasca cu precizie toate obligatiile partilor. De aceea, intr-o oarecare masura este necesara referirea la uzantele unei anumite zone comerciale sau la practicile pe care partile le-au stabilit in cadrul tranzactiilor lor anterioare (conform art. 9 al Conventiei ONU din 1980 privind vanzarea internationala de marfuri). Desigur, este de dorit ca in timp ce se negociaza contractul, vanzatorul si cumparatorul sa se informeze asupra uzantelor sau practicilor comerciale si, ori de cate ori apar incertitudini, sa-si clarifice pozitia lor juridica prin stabilirea unor clauze contractuale adecvate;

- pentru toti termenii, obligatiile partilor au fost grupate in 10 titluri, fiecare titlu reflectand pozitia vanzatorului si a cumparatorului in aceeasi problema. Astfel, daca spre exemplu, in conformitate cu A3 vanzatorul incheie contractul de transport, la B3 la titlul "Contractul de transport" care prevede pozitia cumparatorului se mentioneaza "Nici o obligatie".

12.4.1. EXW (Ex works)

NOUA METODA DE PREZENTARE A INCOTERMS

5. In cadrul activitatilor desfasurate de grupul de lucru al CCI, au fost facute sugestii de a prezenta termenii comerciali intr-un mod care sa usureze citirea si intelegerea lor. Termenii au

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Transportul auto in comertul intern si international.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
8/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
8 pagini
Imagini extrase:
8 imagini
Nr cuvinte:
4 293 cuvinte
Nr caractere:
21 113 caractere
Marime:
17.89KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Comerț
Tag-uri:
transport, automobile, comert
Predat:
la facultate
Materie:
Comerț
Profesorului:
Conf. Dr. Ing. Valentin Zichil
Sus!