Tehnica operațiunilor de turism

Previzualizare curs:

Extras din curs:

1.1.Consideratii privind notiunile si principalele criterii de structurare a tehnicilor operatiunilor de turism

Tehnica desemneaza ansamblul metodelor si procedeelor aplicate in executarea unor operatiuni sau in practicarea unei anumite profesii.

Tehnica operatiunilor de turism cuprinde totalitatea metodelor si procedeelor utilizate de operatorii de turism in realizarea si vanzarea produselor turistice cat si in practicarea profesiei din domeniul turistic.

Avand in vedere componentele produsului turistic si principalii operatori de turism se pot delimita urmatoarele operatiuni :

1. operatiuni tehnice de turism in cadrul agentiilor :

- operatiuni de contractare

- operatiuni de plata,

- operatiuni de promovare,

- operatiuni specifice relatiei cu publicul

2. operatiuni si tehnici specifice serviciilor hoteliere :

- rezervari si suprarezervari

- operatiuni si tehnici de plata,

- operatiuni si tehnici de evaluare

3. operatiuni si tehnici specifice restaurantului:

- operatiuni si tehnici de stabilire a preturilor

- operatiuni si tehnici specifice de promovare

- operatiuni si tehnici de evaluare

4. operatii si tehnici de turism specifice transportatorilor:

- operatiuni si tehnici de evaluare

- operatiuni si tehnici de stabilire a preturilor

Pornind de la criteriul profesiilor din turism se pot distinge mai multe tehnici de turism astfel:

a. in hotelarie corespunzator celor 6 functii se disting:

- tehnici si operatii pentru primirea turistilor

- tehnici si operatii de intretinere (corespunzatoare serviciului de etaj)

- tehnici si operatii de aprovizionare - desfacere

- tehnici si operatii financiar-contabile

- tehnici si operatii de personal

b. in cadrul alimentatiei publice avem:

- tehnici si operatii de primire

- tehnici si operatii de fabricatie a preparatelor

- tehnici si operatii de aprovizionare

- tehnici si operatii financiar-contabile

- tehnici si operatii de intretinere

- tehnici si operatii de administratie

c. in cadrul agentiilor avem 4 functii si avem urmatoarele tehnici si operatii :

- pentru functia de creare a produsului : tehnici si operatii de contractare

- pentru functia de prestatie: tehnici si operatii privind derularea aranjamentului turistic

- pentru functia de realizare si pentru functia financiar-contabila: tehnici si operatii specifice de evaluare.

Conform codului ocupatiilor din Romania in cadrul profesiilor din turism sunt recunoscute doar o parte din profesii comparativ cu cele de pe plan international.

a. pentru agentiile de turism in Romania sunt recunoscute profesiile:

- managerul agentiei de turism( conducerea )

- agentul de turism

- ghid de turism

- functionar in agentia de turism

b. pentru hoteluri in Romania sunt recunoscute profesiile:

- manager hotel

- administrator

- receptioner

- receptioner-sef

- camerista

- valet

- operator serviciu telefonie

c. pentru alimentatia publica in Romania sunt recunoscute profesiile:

- manager restaurant

- administrator

- ospatar

- bucatar

- bucatar-sef

- functionar

Avand in vedere faptul ca grila profesiilor din Romania este mai restransa decat cea utilizata in Europa si America , operatiunile si tehnicile de turism analizate vor avea in vedere criteriul 1 al operatorilor si serviciilor incluse in produsul turistic final.

1.2 Componente ale industriei ospitalitatii

Industria ospitalitatii este un domeniu vast ce a evoluat de la stadiul de industria calatorilor spre industria turistica si in final de complex industrial.

In cadrul industriei ospitalitatii gradul ridicat de specializare a productiei turistice permite identificarea unor domenii specifice in care actioneaza operatiunile si tehnicile diferentiate

Industria ospitalitatii este formata din urmatoarele domenii:

- industria serviciilor de catering

- industria turistica propriu-zisa

- industria organizatorilor de conferinte

- industria serviciilor de suport

Industria cateringului este formata din:

- alimentatia publica comerciala

- alimentatia publica sociala (destinata grupurilor sociale - alimentatia in cantine, scoli)

- alimentatia publica turistica (restaurantele din industria hotelurilor si din statiuni turistice)

Industria turistica propriu-zisa

- alimentatia publica turistica ( restaurante din statiuni si din incinta hotelurilor)

- industria serviciilor de cazare primara si secundara

- serviciile transportatorilor

- vanzari in scop turistic

Industria serviciilor de suport:

- asigura utilitatile

Industria ospitalitatii cuprinde un ansamblu de activitatea care furnizeaza servicii de catering , servicii turistice propriu-zise, de organizare, de conferinta si servicii de suport

Industria ospitalitatii cuprinde serviciile prestatorilor, serviciile intermediarilor, servicii specifice si de suport.

Cateringul este un ansamblu de activitati ce furnizeaza alimentatia corespunzator scopurilor comerciale , sociale si turistice propriu-zise.

Industria turistica este o ramura a economiei nationale care reuneste ansamblul de bunuri si servicii oferite persoanelor care calatoresc in afara mediului lor de viata pentru o perioada mai mica de 1 an si al carei motiv este altul decat exercitarea unei activitatea remunerate in interiorul locului vizat.

In cadrul industriei turistice se includ urmatoarele subramuri:

- Industria serviciilor de alimentatie turistica : acestea cuprind serviciile de alimentatie oferite in cadrul restaurantelor hoteliere cat si in serviciile oferite in toate categoriile de restaurante din statiunile si localitatile turistice.

- Industria organizatorilor de voiaja: cuprinde totalitatea serviciilor oferite de catre agentia de turism si operatorii intermediari( retele, agentii de brokeraj, centre de rezervari)

- Industria serviciilor de cazare: cuprinde totalitatea activitatilor si serviciilor derulate in cadrul unitarilor de cazare primara(hoteluri, moteluri) la care prestarea serviciilor se face conform principiului "totul sub acoperis" precum si unitatile de cazare secundare

- Industria serviciilor de transport: cuprinde serviciile oferite de unitatile de transport turistic( cu licenta categoria C)

Industria serviciilor de suport cuprinde totalitatea serviciilor si facilitatilor locale care asigura utilitatile publice cat si o gama larga de servicii auxiliare ( unele inglobate in produsul turistic final , cum ar fi turismul de fanatoare sau pescaresc )

In cadrul utilitarilor se pot practica si o serie de activitatea auxiliare , aceste servicii desi nu fac parte din statistica turismului , sunt absolut necesare asigurarii calitatii produsului turistic final.

Un serviciu turistic de calitate trebuie sa cuprinda un numar de servicii mai mare decat cele solicitate in mod obisnuit intr-o anumita localitate intr-un an.

R. Mill considera ca asamblarea serviciilor in pachetul final trebuie sa varieze proportional cu frecventa cu care este solicitat serviciul respectiv intr-o statiune turistica repera. ( Legea lui Mill)

R. Mill foloseste o piramida a nevoilor de servicii turistice conceputa in functie de gradul de dezvoltare a serviciilor turistice si nivelul de dezvoltare turistica a statiunii.

Grad de dezvoltare a

serviciilor turistice

Servicii de lux

Servicii de

securitate

Servicii de confort

Servicii comerciale si de transport

Servicii de primire a turistilor : - alimentatie

- cazare

Nivel de dezvoltare turistica

Activitatile de suport desi nu prezinta o insemnatate in conceperea si vanzarea produselor turistice , pot determina fluctuatii insemnate ale cererii turistice. Conform metodologiei O.M.T. in cadrul serviciilor de suport sunt incluse si activitatea care influenteaza derularea activitatilor turistice cum ar fi :

- activitatea de protectie a resurselor turistice

- activitatea de amenajare a obiectivelor turistice etc.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Tehnica operatiunilor de turism.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
9/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
71 pagini
Imagini extrase:
71 imagini
Nr cuvinte:
26 868 cuvinte
Nr caractere:
156 354 caractere
Marime:
121.89KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Comerț
Tag-uri:
turism, operatiunie
Predat:
la facultate
Materie:
Comerț
Sus!