Organizarea și tehnica comerțului

Previzualizare curs:

Cuprins curs:

Introducere
Capitolul I. Coordonatele organizarii si tehnologiei comertului
Tema 1.1. Curs introductiv
Tema 1.2. Bazele organizarii si tehnologiei distributiei marfurilor
Tema 1.3.Comertul en-gros : semnificatia, functiile
Tema 1.4.Comertul en-detail: semnificatia, functiile
Capitolul II. Organizarea si tehnologia proceselor comerciale in
unitatile de comert cu ridicata
Tema 2.1. Unitatile de comert en-gros: functiile si structura acestora
Tema 2.2. Depozitele en-gros si necesarul in spatiul depozitar
Tema 2.3. Procesele organizatorico - tehnologice in unitatile de comert
en - gros
Tema 2.4. Organizarea muncii si dirijarea proceselor tehnologice in depozite
Capitolul III. Organizarea si tehnologia aprovizionarii retelei de
comert cu amanuntul cu marfuri
Tema 3.1. Rolul, componentele si factorii care determina aprovizionarea
unitatilor de comert en-detail cu marfa
Capitolul IV. Utilajul comercial: tipurile functiile, regulile de exploatare
Tema 4.1. Utilajul pentru masurare si cantarire
Tema 4.2. Masinile de casa si control
Tema 4.3.Utilajul frigorific
Capitolul V. Organizarea si tehnologia proceselor comercial -
tehnologice la unitatile de comert cu amanuntul
Tema 5.1. Comertul en-detail: semnificatia, functiile, clasificarea
Tema 5.2.Tipizarea, specializarea si amplasarea unitatilor de comert en-detail
Tema 5.3. Politica comerciala a unitatilor de comert en-detail
Tema 5.4. Procesele tehnologiei comerciale la unitatile de comert en-detail
Tema 5.5. Organizarea depozitarii si pastrarii marfurilor in unitatile de
comert en-detail
Tema 5.6. Etalarea marfurilor
Tema 5.7. Serviciile comerciale in untatile de comert en-detail
Tema 5.8. Organizarea si tehnologia comercializarii marfurilor in
unitatile de comert en-detail
Tema 5.9. Personalul unitatii de comert en-detail si relatiile
comertului cu consumatorii
Capitolul VI. Organizarea si tehnologia circulatiei ambalajului si
transportarii marfurilor
Tema 6.1. Organizarea circuitului de ambalaj in sfera comertului
Tema 6.2. Organizarea transportarii marfurilor in comert

Extras din curs:

Nota introductiva

Suportul de curs este elaborat in conformitate cu programa cursului ,,Organizarea si tehnica comertului" pentru pregatirea cadrelor la specialitatile Contabilitate si audit, Finante si banci, Drept la sectia studii de zi si cu frecventa redusa.

Conform planurilor de studii pentru studierea cursului sunt prevazute 120 ore in semestrul III - IV dintre care 60 ore de contact direct si 60 ore de studiu individual.

Suportul de curs este axat pe conceptul de a studia aspectul organizatoric al comertului, procesele si procedeele comerciale, utilajul comercial care se utilizeaza in procesul de deservire a cumparatorilor si de prestare a serviciilor in unitatile de comert, regulile si cerintele actuale fata de comertul modern.

Capitolul I. COORDONATELE ORGANIZARII SI TEHNOLOGIEI COMERTULUI

TEMA 1.1 : CURS INTRODUCTIV

1. Definirea notiunii de comert si rolul lui conditiile moderne

2. Functiile realizate in cadrul activitatii de comert

3. Notiune de tehnologie comerciala

1. Definirea notiunii de comert si rolul lui conditiile moderne

Dezvoltarea echilibrata si viabila a statului in conditiile moderne se bazeaza pe sistemul economic si social unde comertul ii revine o importanta strategica.

Cercetatorii in domeniul comertului si teoriei comerciale afirma ca comertul are un trecut de peste 4 mii ani. China, Mesopotamia, Europa de nord, popoarele mediteraniene, cretanii, finicienii, etc. au fost mari navigatori si negustori din vremurile stravechi.

Incepand cu secolul XIX, odata cu dezvoltarea capitalismului s-a inceput ,,revolutia comerciala" din era moderna. In secolul XX activitatea comerciala se dezvolta la scara tot mai larga, se dezvolta cooperativele de consum, lanturile de magazine corporative, firme comerciale, etc., prin care profesiunea de negustor devine una din cele mai solicitate.

In aspect istoric se afirma faptul ca comertul era necesar inca din momentul cand oamenii au inceput sa comunice intre ei. De mentionat ca la inceput oamenii isi satisfaceau nevoile prin eforturile proprii de producere, sau dobandire a bunurilor pentru supravetuire. Mai tarziu, odata cu dezvoltarea civilizatiei, sau creat conditii de satisfacere mai ampla a nevoilor prin intermediul schimbului de produse. Drept rezultat al comunicatiei a aparut schimbul natural de produse intre diferite grupuri de oameni, care se specializau in anumite domenii, initial in forma de troc (marfa pe marfa), ca consecinta a divizarii muncii.

Schimbul a inceput sa se efectueze mult mai simplu atunci cand a aparut o marfa intermediara in forma de moneda. Odata cu aparitia banilor ca marfa de intermediere - a monedei, trocul este inlocuit cu tranzactiile comerciale, care se efectueaza de catre negustori, sau acea patura sociala a societatii care se preocupa in special cu procesul de intermediere dintre producator si cumparator, adica acesta cumpara marfa de la producator, care mai apoi o vinde consumatorilor. Atunci procesul de schimb se descompune in doua operatii: a) la cumparare: bani - marfa; b) la vanzare: marfa - bani (fig. 1).

De mentionat ca tranzactiile se realizeaza cu acordul si in interesul ambelor parti. Astfel negustorii, formeaza patura sociala care detine sursele monetare, care servesc drept echivalent al valorii produselor pentru care se ofera un anumit pret la vanzare si cumparare.

Notiunea de comert poate fi definita ca o functie economica, care consta in cumpararea marfurilor, materiei prime, semifabricatelor, echipamentelor etc., cu scopul de a le vinde in aceeasi stare fizica, sau cu modificari neesentiale, la conditii avantajoase pentru vanzator cat si pentru cumparatori. Asadar, negustorul se va stradui sa cumpere marfa la un pret favorabil (accesibil) si sa o vanda la un pret cu adaos, asigurandu-se acoperirea cheltuielilor si obtinerea unui nivel oprim de rentabilitate.

Daca analizam comertul sub aspect juridic, atunci acesta presupune transferul titlului de proprietate asupra marfurilor, materialelor etc. precum si serviciilor prestate de la producator la consumator, care se considera tranzactii comerciale.

Procesul comercial in mod generalizat poate fi redat in forma de schema, dupa cum se prezinta in figura 1.1.

Figura 1.1. Schema procesului comercial.

In aceasta schema:

- B - capitalul investit pentru cumpararea marfurilor;

- M - totalitatea marfurilor cumparate la preturile negociate;

- B1 - suma banilor incasati in rezultatul vanzarii marfurilor cumparate.

Conform conceptului de piata suma banilor incasati in rezultatul vanzarii marfurilor cumparate in scopuri comerciale trebuie sa acopere suma capitalului investit pentru cumparare si sa asigure un nivel corespunzator al rentabilitatii.

In practica se atesta mai multe variante ca rezultat al tranzactiei comerciale, inclusiv:

a) B1 = B, suma incasata in rezultatul vanzarii este egala cu suma investita;

b) B1 < B, suma incasata este mai mica decat suma investita;

c) B1 > B, suma incasata este mai mare decat suma investita;

In cazul a) in rezultatul circuitului comercial antreprenorul a desfasurat o activitate din care a obtinut doar intoarcerea capitalului investit initial, ceea ce nu se poate considera o activitate eficienta, sau profitabila. In cazul b) antreprenorul obtine in rezultatul cumpararii-vanzarii de marfuri o suma mai mica decat cea investita initial, care dovedeste ca activitatea este ineficienta si poate accelera falimentul intreprinderii. In al treilea caz c) antreprenorul activeaza eficient, suma banilor incasati din vanzarea marfurilor depaseste suma capitalului investit, ceea ce ii permite sa acopere cheltuielile si sa formeze

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Organizarea si tehnica comertului.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
10/10 (2 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
246 pagini
Imagini extrase:
246 imagini
Nr cuvinte:
68 918 cuvinte
Nr caractere:
370 292 caractere
Marime:
4.98MB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Comerț
Tag-uri:
comert, produse, vanzari, Economie
Predat:
la facultate
Materie:
Comerț
Profesorului:
Soticenco Viorica
Sus!