Etica în afaceri

Previzualizare curs:

Extras din curs:

Morala, etica, deontologie.

"Acolo unde trebuie sa incetez sa mai fiu moral nu mai am nici o putere" (J. W. Goethe)

Morala- un anume cod social, un ansamblu de reguli carora fiecare individ trebuie sa i se

conformeze pentru a fi acceptat in societate. / - standarde de comportament dupa care oamenii

sunt judecati, in mod particular in relatiile cu ceilalti.

Morala este considerata un fenomen real, ce tine de comportamentul cotidian, de viata

practico-spirituala reala a indivizilor si colectivitatilor umane;

Etica desemneaza teoria care are ca obiect de studiu acest fenomen real. Etica semnifica deci

"stiinta binelui si a raului".

Etica - reflectare constienta a credintelor noastre morale si a propriilor atitudini, prin

intermediul unor norme sau principii morale; / - stiinta care studiaza problemele practice si

teoretice ale moralei;

Etica afacerilor- determinarea principiilor morale si a codurilor de conduita ce reglementeaza

relatiile interumane din cadrul organizatiilor si guverneaza deciziile oamenilor de afaceri sau

ale managerilor.

Valoriceea ce alegem (noi, societatea) sau credem ca ar merita valorat (ex: autonomie,

confidentialitate, justitie, toleranta, a nu face rau, respect pentru ceilalti, adevar, libertate etc.).

Sistem de valorimodul in care ne organizam sau ierarhizam propriile valori si care ne

ghideaza in luarea deciziilor.

Virtuti valori indreptate spre actiune.

Reguli moraleun ghid al actiunilor noastre; ceea ce justifica judecata morala si actiunile

noastre.

Principii eticeclarifica si apara anumite reguli si/sau judecati morale.

Deontologia desemneaza normele de conduita si obligatiile etice in cadrul unei profesii. Este

o teorie a datoriei, a obligatiilor morale in acea profesie (de ex. deontologia medicilor, a

avocatilor, a profesorilor, a contabililor etc.).

1. Respectarea confidentialitatii informatiilor:

- de catre salariat fata de intreprindere

- de catre furnizor fata de clienti

- de catre negociator fata de exterior etc.

2. Sensibilitatea fata de conflictele de interese:

- detectarea lor si, daca este posibil, evitarea acestora;

- transparenta;

- apelarea la arbitrii neutri pentru rezolvarea lor.

3. Respect fata de regulile de drept:

- in toate tarile, chiar daca este vorba de legi necorespunzatoare, considerate

proaste de catre cei din afara;

- pot fi exceptate unele situatii extreme.

4. Constiinta profesionala; profesionalism:

- exercitarea profesiunii cu constiinta si prudenta;

- cultivarea competentei profesionale;

- limitarea deciziilor si actiunilor la competenta profesionala.

5. Loialitate si buna credinta:

- a nu insela

- a-ti tine cuvantul

- a fi echitabil

- a respecta partenerii de afaceri

- a spune adevarul la negocieri

6. Simtul responsabilitatii:

- a avea in vedere consecintele practice ale deciziilor;

- asumarea propriei responsabilitati.

7. Respectarea drepturilor si libertatilor celorlalti:

- libertate in comportament, de opinie;

- evitarea discriminarilor de orice fel.

8. Respectarea fiintei umane:

- a nu aduce prejudicii intentionate celorlalti;

- a respecta personalitatea umana, cu necesitatile si exprimarile sale.

Responsabilitatea sociala - parghie etica a

organizatiilor

Necesitatea eticii in afaceri

- Increderea este un element-cheie in afaceri in relatiile cu furnizorii, consumatorii si

angajatii;

- Ea se construieste pe un comportament

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Etica in afaceri.pdf
Alte informații:
Tipuri fișiere:
pdf
Diacritice:
Da
Nota:
8/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
10 pagini
Imagini extrase:
10 imagini
Nr cuvinte:
3 456 cuvinte
Nr caractere:
20 608 caractere
Marime:
402.58KB (arhivat)
Publicat de:
Barbu Musat
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Comerț
Tag-uri:
afaceri, furnizori, etica, consumatori
Predat:
la facultate
Materie:
Comerț
Sus!