Previzualizare curs:

Extras din curs:

1.1 Definirea afacerilor internationale

Mai multe categorii de operatiuni :

- Export-import

- Operatiuni combinate

- Exporturi complexe

- Aliante strategice si cooperari internationale

- Investitii internationale

Abordari :

- Americana : „toate tranzactiile comerciale intre doua sau mai multe tari” (vanzari, investitii si transporturi) / „toate tranzactiile economice” (comerciale si financiare - circuitul fondurilor banesti)

- Franceza : comert international -> 1. Abordare teoretica a fluxurilor economice sau financiare ; 2. Raporturile de afaceri dintre agentii economici in mediul mondial sub forma de export-import, cooperari, implantari in strainatate

- Romana : 2 componente : afaceri economice (tranzactii economice internationale - economia reala, valorificarea resurselor in procese de schimb si transformare) si afaceri financiare (tranzactii financiar valutare - atragerea si valorificarea fondurilor banesti pe piata intenrationala a creditului si de capital)

Specificul operatiunilor de comert exterior

- Forma a afacerilor internationale

- Obiect : schimbul international de marfuri

- Baza : interdependenta dintre tari in sfera comercializarii

- Principala forma de realizare : operatiunile de export - import

- Alte operatiuni : relatii cu agentii si distribuitorii, expeditie si transport, asigurari, vamuire

Caracteristici :

- Caracter complex : operatiuni in amonte si aval, valoare ridicata, B2B

- Incidenta elementelor de internationalitate si interculturalitate

- Riscuri specifice : conjunctural, de pret, valutar, rata dobanzii > protectie : metode contractuale si extracontractuale

Participanti:

- Partile contractante

- Produsul (obiectul tranzactiei)

- Plata (contravaloarea prestatiei)

- Alte firme : transportul (caraus), asigurarea marfii (asiguratorul), plata pretului (banca)

- Autoritatile publice din tarile partenere

1. Obiectul tranzactiei

- produsele -> clasificare :

- Dupa gradul de prelucrare : materii prime, semifabricate, prelucrate

- Dupa utilitate : industriale, de consum

- Dupa cum participa la productie : industriale (materii prime si produse de baza; piese, componente, subansamble; bunuri de echipamente usoare/grele; unitati complete de productie), de consum (de consum curent; de folosinta indelungata)

2. Participanti

- organisme publice/private

- vanzatorul si cumparatorul

- vanzatorul (exportatorul) : firma producatoare sau firma de comert

- cumparatorul (importatorul) : firma cu activitate de productie sau firma de comert

- intermediari

3. Autoritatile nationale

- autoritate de stat cu activitatea in domeniul comercial

- camere de comert, asociatii profesionale

4. Mediul mondial

- complexitate si eterogenitate (diferente de ordin politic, economic, cultural)

- globalizarea : natura globala a stiintei si tehnologiei, marketing global, sistemul financiar mondial, infrastructura de comunicatii, cadrul institutional mondial

Firma in afacerile internationale

- Firmele specializate in TCE - avantajele specializarii, personal calificat, vad comercial = comercianti internationali

Comerciantii

Comerciantul exportator

- Actioneaza pe cont propriu

- Angrosist pe piata internationala

- Prin interpunerea lui : operatiunea devine export indirect, acesta reprezentand interfata dintre producator si consumator

- Angajat de catre intreprinderile mici si mijlocii, care nu dispun de mijloacele financiare si umane pentru servicii de export

Comerciant importator

- Cumpararea de marfa de pe piata internationala

Firmele de comert exterior

- Servicii pentru derularea exportului/importului de marfuri

- Pe contul partenerilor din tara (comisionar) sau pe cont propriu (comerciant)

- Principalele servicii :

Cercetarea si prospectarea pietelor externe

Punerea la dispozitie a unei retele de comercializare

Asigurarea distributiei fizice a marfurilor

Finantarea operatiunilor si preluarea riscurilor

Capitolul 2 - Mecanismul operatiunilor de export - import

Operatiunile de export-import

- Ansamblul activitatilor prin intermediul carora au loc livrarea marfii de la vanzator la cumparator

- Efectuarea platii de catre cumparator in beneficiul vanzatorului

- Baza juridica : contractul de vanzare internationala (raporturi de tipul debitor-creditor)

Exportul direct

Producatorul incheie si executa contractul de vanzare internationala prin stabilirea unei relatii nemijlocite cu clientul extern

- Exportatorul dispune de structura organizatorica prin intermediul careia realizeaza prospectarea, negocierea, contractarea si derularea exportului

- Controleaza intregul proces

- Forme : derularea tranzactiei cu clientii straini de catre firma, structuri organizatorice din tara de sediu, crearea in strainatate a unor structuri dependente sau controlate de exportator

Avantaje :

Participarea la insusirea profitului

Contactul direct cu piata , reactia la schimbari, adaptarea

Promovarea produselor, marcii de fabrica, consolidarea pozitiei

Dezavantaje:

Cheltuieli ridicate

Riscuri

Servicii / compartimente profilate, personal de specialitate

Exportul direct:

- Exportul prin structuri interne

1. comenzi din strainatate in urma participarii la targuri, expozitii internationale sau in urma activitatii promotionale

2. participarea la o licitatie internationala

3. vanzarea prin corespondenta

Cele mai importante structuri organizatorice : sercivicul de import/export, firma de comert exterior (casa de comert)

Serviciul de import/export

= toate persoanele care se afla in relatii directe/indirecte cu clientii, furnizorii, intermediarii, comerciantii

- Subordonat departamentului de marketing-comercializare

- Poate fi pe acelasi nivel cu diferite departamente functionale

2 categorii de atributii : comerciale si administrative

2 directii principale : contributia la strategia de ansamblu a firmei, actiune operativa pe piata si realizarea activitatilor de prosepctare, contractare si derulare

- Colaboreaza cu celelalte departamente ale firmei

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Comert.docx
Alte informații:
Tipuri fișiere:
docx
Diacritice:
Da
Nota:
8/10 (1 voturi)
Anul redactarii:
2017
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
11 pagini
Imagini extrase:
11 imagini
Nr cuvinte:
2 441 cuvinte
Nr caractere:
17 509 caractere
Marime:
22.18KB (arhivat)
Publicat de:
Petru Carp
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Comerț
Predat:
Facultatea de Relatii Economice Internationale , Academia de Studii Economice din Bucuresti
Materie:
Comerț
An de studiu:
II
Profesorului:
Belu
Nota primită:
Nota 10
Sus!