1.1 Definirea afacerilor internationale
Mai multe categorii de operatiuni :
- Export-import
- Operatiuni combinate
- Exporturi complexe
- Aliante strategice si cooperari internationale
- Investitii internationale
Abordari :
- Americana : „toate tranzactiile comerciale intre doua sau mai multe tari” (vanzari, investitii si transporturi) / „toate tranzactiile economice” (comerciale si financiare - circuitul fondurilor banesti)
- Franceza : comert international -> 1. Abordare teoretica a fluxurilor economice sau financiare ; 2. Raporturile de afaceri dintre agentii economici in mediul mondial sub forma de export-import, cooperari, implantari in strainatate
- Romana : 2 componente : afaceri economice (tranzactii economice internationale - economia reala, valorificarea resurselor in procese de schimb si transformare) si afaceri financiare (tranzactii financiar valutare - atragerea si valorificarea fondurilor banesti pe piata intenrationala a creditului si de capital)
Specificul operatiunilor de comert exterior
- Forma a afacerilor internationale
- Obiect : schimbul international de marfuri
- Baza : interdependenta dintre tari in sfera comercializarii
- Principala forma de realizare : operatiunile de export - import
- Alte operatiuni : relatii cu agentii si distribuitorii, expeditie si transport, asigurari, vamuire
Caracteristici :
- Caracter complex : operatiuni in amonte si aval, valoare ridicata, B2B
- Incidenta elementelor de internationalitate si interculturalitate
- Riscuri specifice : conjunctural, de pret, valutar, rata dobanzii > protectie : metode contractuale si extracontractuale
Participanti:
- Partile contractante
- Produsul (obiectul tranzactiei)
- Plata (contravaloarea prestatiei)
- Alte firme : transportul (caraus), asigurarea marfii (asiguratorul), plata pretului (banca)
- Autoritatile publice din tarile partenere
1. Obiectul tranzactiei
- produsele -> clasificare :
- Dupa gradul de prelucrare : materii prime, semifabricate, prelucrate
- Dupa utilitate : industriale, de consum
- Dupa cum participa la productie : industriale (materii prime si produse de baza; piese, componente, subansamble; bunuri de echipamente usoare/grele; unitati complete de productie), de consum (de consum curent; de folosinta indelungata)
2. Participanti
- organisme publice/private
- vanzatorul si cumparatorul
- vanzatorul (exportatorul) : firma producatoare sau firma de comert
- cumparatorul (importatorul) : firma cu activitate de productie sau firma de comert
- intermediari
3. Autoritatile nationale
- autoritate de stat cu activitatea in domeniul comercial
- camere de comert, asociatii profesionale
4. Mediul mondial
- complexitate si eterogenitate (diferente de ordin politic, economic, cultural)
- globalizarea : natura globala a stiintei si tehnologiei, marketing global, sistemul financiar mondial, infrastructura de comunicatii, cadrul institutional mondial
Firma in afacerile internationale
- Firmele specializate in TCE - avantajele specializarii, personal calificat, vad comercial = comercianti internationali
Comerciantii
Comerciantul exportator
- Actioneaza pe cont propriu
- Angrosist pe piata internationala
- Prin interpunerea lui : operatiunea devine export indirect, acesta reprezentand interfata dintre producator si consumator
- Angajat de catre intreprinderile mici si mijlocii, care nu dispun de mijloacele financiare si umane pentru servicii de export
Comerciant importator
- Cumpararea de marfa de pe piata internationala
Firmele de comert exterior
- Servicii pentru derularea exportului/importului de marfuri
- Pe contul partenerilor din tara (comisionar) sau pe cont propriu (comerciant)
- Principalele servicii :
Cercetarea si prospectarea pietelor externe
Punerea la dispozitie a unei retele de comercializare
Asigurarea distributiei fizice a marfurilor
Finantarea operatiunilor si preluarea riscurilor
Capitolul 2 - Mecanismul operatiunilor de export - import
Operatiunile de export-import
- Ansamblul activitatilor prin intermediul carora au loc livrarea marfii de la vanzator la cumparator
- Efectuarea platii de catre cumparator in beneficiul vanzatorului
- Baza juridica : contractul de vanzare internationala (raporturi de tipul debitor-creditor)
Exportul direct
Producatorul incheie si executa contractul de vanzare internationala prin stabilirea unei relatii nemijlocite cu clientul extern
- Exportatorul dispune de structura organizatorica prin intermediul careia realizeaza prospectarea, negocierea, contractarea si derularea exportului
- Controleaza intregul proces
- Forme : derularea tranzactiei cu clientii straini de catre firma, structuri organizatorice din tara de sediu, crearea in strainatate a unor structuri dependente sau controlate de exportator
Avantaje :
Participarea la insusirea profitului
Contactul direct cu piata , reactia la schimbari, adaptarea
Promovarea produselor, marcii de fabrica, consolidarea pozitiei
Dezavantaje:
Cheltuieli ridicate
Riscuri
Servicii / compartimente profilate, personal de specialitate
Exportul direct:
- Exportul prin structuri interne
1. comenzi din strainatate in urma participarii la targuri, expozitii internationale sau in urma activitatii promotionale
2. participarea la o licitatie internationala
3. vanzarea prin corespondenta
Cele mai importante structuri organizatorice : sercivicul de import/export, firma de comert exterior (casa de comert)
Serviciul de import/export
= toate persoanele care se afla in relatii directe/indirecte cu clientii, furnizorii, intermediarii, comerciantii
- Subordonat departamentului de marketing-comercializare
- Poate fi pe acelasi nivel cu diferite departamente functionale
2 categorii de atributii : comerciale si administrative
2 directii principale : contributia la strategia de ansamblu a firmei, actiune operativa pe piata si realizarea activitatilor de prosepctare, contractare si derulare
- Colaboreaza cu celelalte departamente ale firmei
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.