Tehnologii de comunicație, multimedia și e-learning în educație

Previzualizare curs:

Extras din curs:

Rezumat

Prezentul modul îsi propune să ajute cursanţii să înţeleagă, să interpreteze si să

practice o abordare obiectivă, critică, creativă a conceptelor moderne cu care operează

tehnologiile informaţiei si ale comunicaţiilor (IT&C) în domeniul educaţiei si să utilizeze

corect tehnologiile de comunicaţie, multimedia si e-Learning în procesul de învăţământ

(predare, învăţare si evaluare). Totodată, modulul îi ajută să îsi formeze o viziune globală si

relevantă asupra tehnologiilor specifice Societăţii informaţionale – Societăţii cunoasterii (SISC).

Modulul cuprinde 6 ore de pregătire în sistem clasic (face-to-face), 11 ore de pregătire

în sistem e-Learning (prin folosirea platformei integrate BlackBoard), 20 minute de evaluare

în sistem e-Learning si 40 de minute la finalul programului.

La finalizarea modulului, cadrele didactice vor realiza îmbogăţirea cunostinţelor si

dezvoltarea deprinderilor privind utilizarea, în activitatea proprie, a metodelor, tehnicilor si

instrumentelor educaţionale moderne, bazate pe tehnologiile informaţiei, de comunicaţie,

multimedia si e-Learning.

1. Problematica generală a utilizării tehnologiilor de comunicaţie,

multimedia si e-learning în educaţie

Cuvinte-cheie: tehnologiile informaţiei si ale comunicaţiilor (IT&C), cunoastere,

dată, informaţie, cunostinţă, Societate informaţională (SC), Societate a cunoasterii (SC),

Societate informatică, Societate bazată pe cunostinţe, sistem, sistem informaţional, sistem

informatic, sistem bazat pe cunostinţe, platformă integrată de e-Learning, e-Education,

software educaţional, tehnologie multimedia, soft de simulare, clasă virtuală, interacţiune online,

predare, învăţare, evaluare

Cunoasterea reprezintă ansamblul cunostinţelor si deprinderilor acumulate de o

persoană, o colectivitate sau întreaga omenire în decursul istoriei sale. Datele si informaţiile,

în procesele educaţionale (inclusiv auto-educaţionale) de la toate nivelurile, sunt surse pentru

generarea si acumularea cunostinţelor si câstigarea deprinderilor.

Noţiunea de societate informaţională, SI (Information Society), descrie o societate în

care colectarea, stocarea, prelucrarea, transmiterea, diseminarea si utilizarea informaţiilor si

cunostinţelor, inclusiv dezvoltarea tehnicilor de comunicaţie interactivă, au un rol decisiv1.

Factorii semnificativi în această dezvoltare sunt: înalta tehnologie (HighTech), industria,

lumea lucrului (Work World), precum si toate formele de cultură în societate. Societatea

informatică este o parte a societăţii informaţionale care foloseste progresele tehnologiilor

informaţiei si ale comunicaţiilor (IT&C) în toate domeniile de activitate economico-socială,

inclusiv în educaţie. Societatea bazată pe cunostinţe (Knowledge-Based Society) este o parte a

1 Gherasim, Z., (2007), Programare și baze de date, Editura Fundației România de Mâine, București.

2

societăţii informatice care utilizează IT&C preponderent pentru prelucrarea datelor sub formă

de cunostinţe. Considerând un nivel superior (pe modelul de dezvoltare în spirală al societăţii

umane), cel mai cuprinzător concept este cel de Societate a cunoasterii, SC (Knowledge

Society).

Societatea cunoasterii este fundamentată pe acumularea si utilizarea de date sub formă

de informaţii si cunostinţe la nivel social. După acad. Mihai Drăgănescu2, Societatea

cunoasterii reprezintă mai mult decât societatea informaţională si decât societatea

informatică, înglobându-le de fapt pe acestea. Societatea cunoasterii foloseste piese (pieces)

ale cunoasterii.

Societatea informaţională are la bază sistemele informaţionale, societatea informatică

– sistemele informatice, iar societatea bazată pe cunostinţe se fundamentează pe sistemele

bazate pe cunostinţe (Knowledge-Based Systems).

Fig.1. Ierarhia informaţională a Societăţii informaţionale-Societăţii cunoasterii (SI-SC)

2 Drăgănescu, M., acad.(2001), Societatea informaţională si a cunoasterii. Vectorii societăţii

cunoasterii, Studiu tematic, Academia Română, www.academiaromana.ro.

SOCIETATEA

CUNOASTERII

3

În Dicţionarul explicativ al limbii române, sistemul este definit ca fiind un ansamblu

de elemente dependente (componente, principii, reguli, relaţii, etc.) care formează un întreg

organizat, pe baza unui plan prestabilit, cu scopul realizării unui anumit obiectiv.

Sistemul informaţional reprezintă acel sistem de prelucrare a informaţiilor, împreună

cu resursele organizaţionale asociate, cum sunt resursele umane, tehnice si financiare ce

furnizează si distribuie informaţia. Ierarhia informaţională a SI-SC este prezentată în fig.1.

Sistemul informatic reprezintă partea automatizată a sistemului informaţional ce

realizează prelucrarea datelor folosind un sistem de calcul; este un ansamblu de echipamente

si programe pe calculator (software) care asigură prelucrarea datelor.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Tehnologii de Comunicatie, Multimedia si E-Learning in Educatie.pdf
Alte informații:
Tipuri fișiere:
pdf
Nota:
8/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
30 pagini
Imagini extrase:
30 imagini
Nr cuvinte:
11 538 cuvinte
Nr caractere:
67 527 caractere
Marime:
1.51MB (arhivat)
Publicat de:
NNT 1 P.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Calculatoare
Predat:
la facultate
Materie:
Calculatoare
Sus!