1. INTRODUCERE ÎN PROIECTAREA ALGORITMILOR
1.1. Definiţii
Un algoritm este o metodă de rezolvare pas cu pas a problemelor. O problemă este constituită din date de intrare şi un enunţ care specifică relaţia existentă între datele de intrare şi soluţia problemei. În cadrul algoritmului sunt descrise prelucrările necesare pentru a obţine soluţia problemei pornind de la datele de intrare. O definiţie mai precisă, în sensul cursului nostru, este:
Un algoritm este o succesiune bine precizată de prelucrări care aplicate asupra datelor de intrare ale unei probleme permit obţinerea în timp finit a soluţiei acesteia. Acesta trebuie să poată fi implementat pe un calculator.
Termenul de algoritm provine de la numele unui matematician persan, al-Khowarizmi (al-Kwarizmi), ce a trăit în secolul al IX-lea şi care a scris o lucrare despre efectuarea calculelor numerice într-o manieră algebrică. Primul algoritm se consideră a fi algoritmul lui Euclid (utilizat pentru determinarea celui mai mare divizor comun a două numere naturale). Termenul de algoritm poate fi înţeles în sens larg, nefiind neapărat legat de rezolvarea unei probleme cu caracter ştiinţific, ci doar pentru a descrie într-o manieră ordonată activităţi care constau în parcurgerea unei succesiuni de paşi (cum este de exemplu utilizarea unui telefon public sau a unui bancomat).
În matematică există o serie de algoritmi: cel al rezolvării ecuaţiei de gradul doi, algoritmul lui Eratostene (pentru generarea numerelor prime mai mici decât o anumită valoare), schema lui Horner (pentru determinarea câtului şi restului împărţirii unui polinom la un binom) etc.
Soluţia problemei se obţine prin execuţia algoritmului. Algoritmul poate fi executat pe o maşină formală (în faza de proiectare şi analiză) sau pe o maşină fizică (calculator) după ce a fost codificat într-un limbaj de programare. Spre deosebire de un program, care depinde de un limbaj de programare, un algoritm este o entitate matematică care este independentă de maşina pe care va fi executat. Dacă până acum aţi scris programe, este posibil ca, la unele probleme, să fi avut dificultăţi în găsirea soluţiei de rezolvare. Atunci când aţi găsit o soluţie nu ştiaţi dacă ea este cea mai bună. Această carte vă va îndruma cum să lămuriţi asemenea probleme.
1.2. Obiectul disciplinei
Obiectul disciplinei de „Proiectarea algoritmilor” îl reprezintă studiul algoritmilor din perspectiva elaborării şi analizei lor. Elaborarea unui algoritm necesită:
UNIVERSITATEA DIN BACĂU
FACULTATEA DE INGINERIE
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.