Integrarea unor Tehnologii Informatice în Tehnologia Bazelor de Date

Previzualizare curs:

Extras din curs:

2.2. Programarea si limbajele de programare

- Programarea (programming) este activitatea de scriere a programelor intr-unul sau mai multe limbaje de programare respectand anumite tehnici de programare. Elaborarea programelor este activitatea care urmeaza dupa analiza si proiectarea unei aplicatii informatice cu baze de date. Programarea presupune parcurgerea urmatoarelor activitati: intocmirea unor specificatii de programare (pe baza rezultatelor de la analiza si proiectare), intocmirea schemelor logice / pseudocodului, alegerea limbajelor de programare, scrierea codului/programului sursa, testarea si punerea in functiune a programelor.

Exemplu. Scrierea codului sursa in SQL; generarea codului sursa, cu un produs specializat - Query Builder, pentru realizarea regasirii dintr-o baza de date.

Nota. Programarea este tehnica (mijloacele folosite) si arta (experienta, inspiratie, fantezie).

- Tehnici de programare (programming techniques). Activitatea de programare nu se desfasoara la intamplare, ci ea presupune tehnica si arta. Arta de a programa inseamna abilitatea programatorului (experienta, fantezie, solutii) de a scrie, intr-un limbaj de programare, cod sursa eficient. Tehnica de programare inseamna respectarea de catre programator a unor reguli, restrictii, etape la scrierea diferitelor programe. Exemple de tehnici de programare: structurarea (secventiala, alternativa, repetitiva), modularizarea, lucrul cu subprograme, meniuri (orizontale, verticale), ferestre, videoformate, rapoarte, recursivitatea, programarea vizuala etc. Fiecare limbaj de programare are instructiuni care permit utilizarea anumitor tehnici de programare, in functie de tipul de limbaj si de facilitatile oferite de acesta.

Exemplu.Programarea relationala (descriptiva) presupune doar structuri secventiale (in SQL), programarea procedurala (imperativa/algoritmica) presupune toate cele trei structuri fundamentale - secventiala, alternativa, repetitiva (PL/SQL).

- Limbaje de programare (programming language). O multime de cuvinte rezervate, cu o anumita semnificatie, impreuna cu gramatica aferenta (reguli de sintaxa si semantica). Orice limbaj folosit pentru descrierea datelor si a fenomenelor din lumea reala, care este inteles de un calculator. Descrierea fenomenelor poate fi facuta algoritmic si/sau declarativ, rezultand limbaje de programare corespunzatoare. Programatorul pleaca de la lumea reala, identifica fenomenele si datele corespunzatoare, realizeaza o descriere a lor prin specificatii de programare, pe care le foloseste pentru intocmirea schemelor logice sau a pseudocodurilor aferente. In continuare, isi alege un limbaj de programare in care scrie programele sursa aferente. Acestea sunt apoi "rulate" pe calculator parcurgand fazele: compilare (pleaca de la prgramul sursa si produce programul obiect), link-editare (pleaca de la programul obiect si produce programul executabil), executie (pleaca de la programul executabil si produce rezultate).

Categorii de limbaje de programare.

In functie de domeniul de utilizare, limbajele de programare pot fi:

1. de asamblare (specific fiecarui tip de calculator - ASM pentru PC);

2. procedurale (imperative / algoritmice):

- universale (se folosesc pentru orice domeniu din lumea reala - Fortran, Cobol, Basic, Pascal, C etc.)

- specifice / speciale (se folosesc doar in anumite domenii - exemplu, baze de date):

- cu limbaj gazda (PL/SQL)

- cu limbaj propriu (limbajul din VFP)

3. neprocedurale (descriptive / declarative):

- limbaje relationale (SQL, QUEL, QBE);

- limbaje orientate obiect (Smalltalk, Delphi, C++, Java);

- limbaje pentru inteligenta artificiala:

- functionale (LISP) - pentru robotica (Japonia)

- logice (PROLOG) - pentru sisteme expert (USA)

- limbaje de simulare (Simula, Ada)

4. de scenarii (script - comenzi si marcatori)

- limbaje de comanda (MS-DOS);

- limbaje de script (HTML, JavaScript, BasicScript, PHP).

Exemplu. Orice SGBD are cel putin un limbaj de programare (exemplu SQL) cu instructiuni pentru descrierea datelor (LDD - Create, Alter etc) si instructiuni pentru manipularea datelor (LMD - Insert, Update, Delete, Select etc.). Aceste limbaje permit implementarea unui model logic de date pentru BD.

Nota.

Macro >> Comenzi >> Instructiuni >> Cod masina (assembler) >> microinstructiuni

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Integrarea unor Tehnologii Informatice in Tehnologia Bazelor de Date.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Nu
Nota:
8/10 (6 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
63 pagini
Imagini extrase:
63 imagini
Nr cuvinte:
22 780 cuvinte
Nr caractere:
126 939 caractere
Marime:
296.46KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Calculatoare
Tag-uri:
calculator, tehnologie, baze de date
Predat:
la facultate
Materie:
Calculatoare
Profesorului:
Manole Velicanu
Sus!