Bazele Informaticii 2

Previzualizare curs:

Cuprins curs:

Cap II. Sistemul de operare Windows. II-3
II.1 Ce este Windows ? II-3
II.2 Organizarea memoriei în Windows. II-3
II.2.1 Memoria virtuala Windows. II-3
II.2.1.1 Windows, sistem de operare multitask II-3
II.2.1.2 Necesitatea folosirii memoriei virtuale de sistemele multitask. II-4
II.2.2 Organizarea memoriei externe în Windows. II-4
II.2.2.1 Unitati fizice II-4
II.2.2.2 Unitati logice II-5
II.2.2.3 Directori(foldere) II-6
II.2.2.4 Fisiere II-6
II.2.2.5 Accesul la memoria externa într-o retea de calculatoare. II-7
II.2.2.6 Organizarea unitatilor logice de disc. II-7
II.3 Elementele specifice S.O.Windows II-10
II.3.1 Obiecte Windows. II-10
II.3.2 Numele folosite în Windows. II-11
II.3.2.1 Caractere generice II-12
II.3.3 Simboluri grafice. Pictograme. Shortcut-uri. II-12
II.3.4 Folosirea mouse-ului. II-12
II.3.5 Executia unei aplicatii Windows. Ferestre de lucru(executie). II-14
II.3.5.1 Ferestre Windows. II-14
II.3.5.2 Fereastra activa, modala si popup. II-14
II.3.5.3 Elementele unei ferestre. II-14
II.3.5.4 Asezarea ferestrelor pe ecran. II-16
II.3.5.5 Controale folosite în ferestrele Windows. II-16
II.3.5.6 Meniuri. II-17
II.3.6 Desktop, ecranul (biroul, masa) de lucru. II-17
II.3.7 Bara de taskuri. II-18
II.3.8 Butonul “ START “. II-19
II.3.8.1 Shut Down II-20
II.3.8.2 Log Off II-20
II.3.8.3 Help II-20
II.3.8.4 Run II-21
II.3.8.5 Find II-21
II.3.8.6 Settings II-22
II.3.8.7 Documents II-22
II.3.8.8 Programs II-22
II.3.8.8.1 Utilitare Windows ce se gasesc în grupul Accessories II-23
II.4 Comenzile cele mai utilizate ale S.O.Windows II-24
II.4.1 Selectia obiectelor. II-25
II.4.2 Lansarea în executie a programelor sau a metodelor altor obiecte. II-25
II.4.2.1 Corespondenta între fisiere si aplicatii. II-25
II.4.3 Copierea, mutarea si crearea de shortcut-uri prin tehnica de tragere - “ Drag and Drop “. II-25
II.4.4 Transferul de informatii între obiectele Windows. II-26
II.4.4.1 Transferul simplu de informatii – copierea si mutarea obiectelor. II-26
II.4.4.2 Transferul prin înlantuirea(legarea) si încapsularea obiectelor - OLE - Object Linking and Embedding. II-27
II.4.4.3 Transferul obiectelor programabile(controale) prin tehnologia Automation. Obiecte ActiveX. II-27
II.4.5 Crearea de obiecte noi - comanda NEW II-28
II.4.6 Redenumirea unei pictograme II-29
II.4.7 Stergerea obiectelor. Cosul de gunoi - “Recycle Bin“ II-29
II.4.8 Alte operatii lansate din meniul contextual II-30
II.4.8.1 Meniul contextualal al unui folder. II-30
II.4.8.2 Meniul contextualal al unui fisier de date. II-30
II.4.8.3 Meniul contextualal al unui shortcut. II-31
II.4.8.4 Atributele unui fisier(folder)* II-31
II.4.9 Formatarea. II-32
II.4.10 Alte comenzi utilizate în Windows. II-32
II.5 Utilitare de gestiunea a dispozitivelor externe. II-32
II.5.1 Windows Explorer. II-32
II.5.2 MY Computer. II-34
II.6 Configurarea S.O.Windows. II-35
II.6.1 Registrii Windows. II-35
II.6.2 Comanda Control Panel - panoul de comanda. II-36
II.6.2.1 Add New Hardware. Metoda 'Plug and Play' II-36
II.6.2.2 Add/Remove Programs II-37
II.6.2.3 Date/Time II-39
II.6.2.4 Display II-39
II.6.2.5 Fonts II-40
II.6.2.6 Keyboard.(tastatura) II-41
II.6.2.7 Modems. II-41
II.6.2.8 Mouse. II-42
II.6.2.9 Multimedia. II-42
II.6.2.10 Printers. II-43
II.6.2.11 Regional Settings. II-43
II.6.2.12 Sounds II-43
II.6.2.13 System II-44
II.6.2.14 Users si Passwords II-44
II.7 Pornirea sistemului de calcul II-44
II.8 Alte comenzi sau aplicatii folosite des în Windows. II-45
II.8.1 Aplicatia grafica PAINT. II-45
II.8.2 Editoare de texte II-45
II.8.2.1 WORDPAD II-45
II.8.2.2 NOTEPAD. II-46
II.8.3 Utilitare. II-46
II.8.3.1 SCANDISK. II-46
II.8.3.2 DISK DEFRAGMENTER. II-46
II.8.3.3 Anti-Virus. II-46
II.8.3.4 Informatii despre sistem. II-46
II.8.3.5 Programul CALCULATOR. II-47
II.8.3.6 Programul CHARACTER MAP. II-47
II.8.3.7 Programul FAX. II-47
II.8.3.8 Programul PHONE DIALER. II-47
II.8.4 Aplicatii multimedia. II-47
II.8.5 Comanda MS-DOS PROMPT. II-47
II.8.6 Arhivare si compactare. II-48

Extras din curs:

Cap II. Sistemul de operare Windows.

II.1 Ce este Windows ?

Când se pune întrebarea "Ce este Windows ?" se folosesc în general urmatorii patru termeni:

- "SISTEM DE OPERARE - SO". Windows, este un sistem care contine atât driverele necesare pentru punerea în functiune a resurselor hardware ale unui calculator, cât si comenzile (programele incluse în S.O.) necesare pentru folosirea acestora.

- "INTERFATA GRAFICA UTILIZATOR - GUI". Acest termen desemneaza realizarea accesului unui utilizator (client) la un anumit mediu, atât prin intermediul cuvintelor (sau grupurilor de caractere) cât si prin cel al simbolurilor grafice (pictograme, icoane). Deci, acest termen, folosit pentru Windows, arata un sistem care prin intermediul unor grupuri de caractere si a unor pictograme, permit accesul la resursele unui sistem de calcul (comenzi, aplicatii, etc.)

- "PLATFORMA DE LUCRU" . Termenul desemneaza un mediu care cuprinde un sistem de operare si un standard (valabil atât pentru comenzile S.O. cât si pentru aplicatiile - programele, care se executa în mediul respectiv) privind interfata dintre calculator si utilizator.

- "MEDIU DE OPERARE". Are acelasi înteles ca si platforma de lucru.

Windows reprezinta o interfata grafica, utilizator - calculator, în care prin intermediul unui ecran grafic, se permite accesul cu ajutorul unui mouse sau al tastaturii, la diferite obiecte componente (o comanda, o aplicatie, un disc, un director, un fisier, o imprimanta, etc.) pentru realizarea actiunii dorite.

Sistemul de operare (S.O.) Windows (fereastra în engleza) executa fiecare actiune (metoda) intr-o fereastra distincta, prin care se permite interactiunea cu utilizatorul.

Începând cu anii 1980 firma Microsoft a scos pe piata mai multe versiuni ale produsului Windows: Windows 2.X, Windows 3.X, Windows 95 ,Windows 96 (varianta b), Windows 98, Windows Millennium, Windows XP.

Nota: În acest capitol, pentru simplificare vom folosi termenul Windows, pentru a ne referi la S.O.Windows 95 / 98 / Millennium / XP.

Windows este o platforma grafica de lucru care ofera facilitatea adresarii pe 32 biti, lucrul în mai multe aplicatii simultan si a transferului informatiilor între aplicatii. El implementeaza de asemenea o interfata foarte "prietenoasa" cu utilizatorul, care se bazeaza în primul rând pe folosirea mouse-ului si a simbolurilor grafice.

Deci, în timp ce în S.O. DOS, comunicarea cu calculatorul se face scriind comenzi la promptul DOS (de la tastatura), în Windows, comunicarea se face, în special, selectând cu mouse-ul comanda dorita din meniurile oferite (de Windows).

Windows 2.X si 3.X. sunt ‘prelungiri’ ale sistemului de operare DOS, ele functionând practic ca o aplicatie care simuleaza S.O. Windows, pe o platforma DOS. În acest fel cele doua sisteme coexista pe acelasi calculator. Windows 95 / 98 au devenit sisteme de operare de sine statatoare, prezenta DOS fiind emulata, prin comanda MS_DOS Prompt, care lanseaza în executie modulul Command.Com ce permite interpretarea si executia comenzilor sau aplicatiilor DOS. Aceasta comanda a fost introdusa pentru a se permite o trecere treptata la noul sistem de operare, dar, în noile versiuni, a fost eliminata.

II.2 Organizarea memoriei în Windows.

II.2.1 Memoria virtuala Windows.

II.2.1.1 Windows, sistem de operare multitask

Un sistem de calcul are în general un procesor care permite executarea instructiunilor. Un program (aplicatie sau comanda) poate fi privit ca un obiect care contine instructiuni pe care le executa microprocesorul. Pentru a fi executate, instructiunile trebuie sa se gaseasca în memoria interna.

Un task este un program care se afla la un moment dat în executie.

Windows este un sistem de operare multitask. Acest lucru înseamna ca acest sistem de operare permite executia simultana a mai multor aplicatii.

În sistemul multitask, procesorul ar trebui sa execute simultan instructiuni din mai multe aplicatii, lucru care asa cum s-a aratat nu este posibil deoarece un procesor nu poate executa la un moment dat decât o singura instructiune. Totusi pentru a executa la un moment dat instructiuni ale mai multor programe se foloseste procedeul time-sharing. Prin acesta, se împarte timpul procesorului în cuante de timp si se repartizeaza acestea - functie de o anumita politica de prioritati - fiecarei aplicatii. De exemplu daca avem 3 aplicatii atunci în cuanta 1 de timp se vor executa instructiuni din aplicatia 1, în cuanta 2 din aplicatia 2, în cuanta 3 din aplicatia 3, dupa care în cuanta 4 se va relua executia instructiunilor aplicatiei 1 s.a.m.d. Viteza procesorului fiind mult mai mare decât a celorlalte componente ale sistemului de calcul practic un numar rezonabil de aplicatii pot fi executate simultan fara a se micsora simtitor viteza de executie a acestora. În acest caz spunem ca fiecare aplicatie are propriul ei fir de executie, care în afara timpului de calcul, va contine si alte resurse ale sistemului de calcul care se vor partaja între aplicatii (în special memoria interna).

II.2.1.2 Necesitatea folosirii memoriei virtuale de sistemele multitask

Aplicatiile care se executa la un moment dat, îsi vor partaja memoria interna, deoarece numai de aici instructiunile lor pot fi prelucrate de procesor.

Datorita marimii tot mai mari a aplicatiilor, si dimensiunilor limitate ale memoriei interne, pentru a se putea lucra în multitask s-a introdus tehnica utilizarii memoriei virtuale.

Memoria virtuala este memoria în care S.O.Windows introduce aplicatiile pentru a le executa. Ea este formata din memoria interna si o zona din hard-disc. Configurarea ei este gestionata automat de Windows, desi exista si posibilitatea configurarii manuale (nerecomandata).

În momentul executarii instructiunilor unei aplicatii, S.O. Windows, va gestiona automat memoria virtuala în asa fel încât acestea sa se gaseasca în memoria interna. Deci, daca instructiunile care urmeaza a fi executate nu se gasesc în memoria interna, atunci în prealabil ele trebuie transferate de pe hard-disc în aceasta. În acelasi timp, pentru a se elibera spatiu în memoria interna, necesar operatiei susmentionate, este necesar si transferul unei parti din memoria interna pe hard-disc.

Aceasta abordare determina urmatoarele:

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Bazele Informaticii 2.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Nota:
8.7/10 (3 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
48 pagini
Imagini extrase:
48 imagini
Nr cuvinte:
21 047 cuvinte
Nr caractere:
113 450 caractere
Marime:
1.08MB (arhivat)
Publicat de:
NNT 1 P.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Calculatoare
Predat:
la facultate
Materie:
Calculatoare
Profesorului:
Nistor Gheorghe
Sus!