Piața Primară de Capital

Previzualizare curs:

Extras din curs:

Piata de capital este organizata pe doua mari segmente: piata primara

unde se fac noile emisiuni de titluri de valoare si piata secundara unde se pot face

tranzactii cu titlurile emise pe piata primara.

O firma care are nevoie de fonduri suplimentare poate, spre exemplu, sa

emita un anumit numar de obligatiuni si/sau sa-si majoreze capitalul social prin

emisiunea de noi actiuni. In ambele cazuri aceasta firma isi va procura fondurile

necesare prin vanzarea de actiuni si/sau obligatiuni pe piata primara de capital.

Cumparatorii actiunilor sau obligatiunilor, adica investitorii care au contribuit cu

capital la suplimentarea fondurilor firmei, pot revinde titlurile pe o piata

secundara.

Pe piata primara guvernul, municipalitatile si firmele relizeaza noi emisiuni

de obligatiuni si de actiuni comune sau preferentiale pentru a obtine capital

suplimentar. Emisiunea de noi titluri se efectueaza, fie prin oferta publica, fie

prin plasament privat. Prin oferta publica firma se adreseaza publicului investitor

larg, iar prin plasament privat firma vinde titlurile nou emise unui grup de

investitori preferat de aceasta. In functie de titlurile emise pe piata primara

distingem diverse metode de finantare.

In cazul emisiunii de actiuni, sunt utilizate ca metode de finantare:

? oferta publica initiala (Initial Public Offering - IPO), prin care sunt

puse in vanzare titluri nou emise catre publicul larg pentru prima

data ( adica din inchisa devine o firma deschisa).

? oferte publice de vanzare prin care o firma cotata la bursa emite noi

titluri (,,seasoned"). Spre exemplu, daca Transgaz (TGN), companie

proaspat listata la BVB prin intermediul unei oferte publice initiale,

doreste resurse suplimentare, ea se poate finanta printr-o noua oferta

publica, insa aceasta nu mai este initiala, intrucat actiunile TGN se

tranzactioneaza deja la BVB.

Piete de Capital - Note de Curs

In cazul emisiunilor de obligatiuni se pot folosi de catre emitenti atat oferta

publica cat si plasamentul privat.

2.1 Oferta publica

Principala diferenta dintre oferta publica si plasamentul privat este aceea ca

prima metoda presupune inregistrarea si aprobarea emisiunii de titluri de

autoritatea pietei de capital (in Romania, Comisia Nationala de Valori Mobiliare).

Acest lucru implica elaborarea unui prospect de catre o banca de investitii sau un

alt intermediar financiar care sa includa informatii despre finantarea propusa,

activitatea din trecut a firmei cat si previziuni pentru viitor.

In tabelul de mai jos, sunt ilustrate castigurile obtinute, cota de piata si

numarul de tranzactii pentru primii 10 intermediari pe piata de capital la nivel

mondial, in cazul emisiunii de actiuni, in decursul anului 2007. Se observa faptul ca

primele 10 banci de investitii detin peste 2/3 din piata IPO-urilor la nivel mondial,

iar primele trei locuri sunt detinute de UBS, Credit Suisse si Morgan Stanley.

Tabelul 2.1 Oferte publice de vanzare (IPO) pentru

actiuni la nivel mondial

1.01.2007 - 31.12.2007

Banca de investitii

Venituri

(mil $) Pozitie

Cota

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Piata Primara de Capital.pdf
Alte informații:
Tipuri fișiere:
pdf
Diacritice:
Nu
Nota:
8/10 (3 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
16 pagini
Imagini extrase:
16 imagini
Nr cuvinte:
4 928 cuvinte
Nr caractere:
26 226 caractere
Marime:
486.32KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Burse
Tag-uri:
piata, stat, capital, produse
Predat:
la facultate
Materie:
Burse
Profesorului:
Alina Grigore
Sus!