Numele de "societate informatica" atribuit societatii in care traim, ne formam si ne
dezvoltam ca personalitati isi are originea in efectele pe care informatica, stiinta prelucrarii
automate a informatiilor, le are asupra activitatii umane. Cu siguranta nu exista domeniu de
activitate care sa nu fi beneficiat de influenta informaticii; un asemenea domeniu il reprezinta si
activitatea de secretariat. Mai mult, aceasta activitate a evoluat, ca si concept, spre o activitate cu
totul noua, cu scopuri si solicitari diferite de cele traditionale (cum ar fi preparatul cafelelor) si
care presupune abilitati in folosirea mijloacelor informatice. Noul concept poarta numele de
birotica. Conform dictionarului enciclopedic al limbii romane1 prin birotica se intelege
ansamblul tehnicilor informatice folosite in activitatile administrative, de secretariat, de birou in
general. Schimbarea ponderilor diferitelor atributii in ansamblul acestor activitati a condus la
schimbarea rolului si functiei pe care un secretar (secretara) le are in cadrul unei companii.
Termenul din limba engleza "assistant manager" reflecta cat se poate de bine noul rol al
persoanei care ocupa respectiva functie. Care sunt mijloacele sau tehnicile informatice folosite in
activitatea de birotica? In primul rand calculatorul electronic personal, care permite
prelucrarea automata a datelor si informatiilor, pastrarea evidentelor de orice fel in format
electronic si poate prelua functiile altor echipamente. Aproape fara exceptie la calculatorul
personal se gaseste conectata o imprimanta, care permite tiparirea documentelor pe suport de
hartie. In al doilea rand fax-ul, aparat care permite transmiterea /primirea la distanta a diferitelor
documente, prin intermediul liniei telefonice. Fotocopiatorul este, de asemenea, un instrument
foarte folosit pentru multiplicarea documentelor. Desi nu este absolut obligatorie, prezenta unui
scaner poate fi utila mai ales atunci cand rolul fax-ului este preluat de calculatorul personal.
Scaner-ul permite conversia documentelor, imaginilor, de pe suport conventional (hartie) in
format electronic ce poate fi stocat sau prelucrat de catre calculator.
In urmatorul capitol vom descrie constructia si functionarea acestor echipamente.
1 Echipamentele folosite in birotica
1.1 Calculatorul electronic personal
Calculatorul personal sau PCul (Personal Computer) este un sistem electronic de calcul
pentru uz personal si care nu poate fi folosit decat de o persoana la un moment dat. Avantul pe
care l-a luat industria microelectronica dupa anii 1980 a dus la scaderea masiva a preturilor de
cost al componentelor si implicit al calculatoarelor personale care au devenit astfel accesibile tot
mai multor companii mici si mijlocii si chiar utilizatorilor individuali. Cresterea performantelor
de calcul, pe de o parte, si dezvoltarea de programe de aplicatii cu interfata prietenoasa ce se
adreseaza tuturor domeniilor de activitate umana - de la industrie, banci-finante, proiectare
asistata si medicina pana la arta si jocuri - pe de alta parte, a condus la cresterea fara precedent a
cererii de astfel de echipamente. Pe piata s-au impus doua tipuri de calculatoare personale, unul
asa zis "compatibil IBM" bazat pe arhitectura dezvoltata de concernul IBM (International
Busines Machines) si al doilea - Apple - dezvoltat de firma cu acelasi nume. Ele sunt diferite si
incompatibile, primul foloseste procesoare Intel sau echivalente si sisteme de operare produse de
Microsoft iar al doilea procesoare Motorola si sisteme de operare proprii. Programele destinate
sa ruleze pe unul din cele doua tipuri de calculatoare nu ruleaza pe cel de celalalt
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.