Asigurări

Previzualizare curs:

Extras din curs:

Intreaga filosofie a aparitiei si dezvoltarii managementului marketingului are la baza nevoile si dorintele populatiei, acestea fiind determinate de dinamismul socio-economic, amplificarea schimburilor internationale de bunuri/servicii, internationalizarea tehnologiei informatiei si comunicatiilor, amplificarea relatiilor economice internationale, cooperarea internationala in productie, globalizarea pietelor, accesul la internet, etc.

Cu alte cuvinte, managementul marketingului organizatiei este un proces decizional complex de identificare si selectare a pietelor, chemat totodata, sa diminueze riscurile de piata

la dimensiuni acceptabile.

In opinia noastra, managementul marketingului entitatii de asigurari utilizeaza instrumente specifice pentru atragerea, pastrarea si motivarea clientilor fata de ofertele de produse/servicii competitive in conditii profitabile atat pentru clienti cat si pentru entitate.

1.1 Particularitati ale managementului in asigurari

Factori de influenta in management

Pe langa factorii comuni tuturor domeniilor de activitate, in asigurari intervin si factori specifici care determina modul de organizare si de conducerea activitatii de asigurare, generand anumite particularitati. Managementul in asigurari trebuie sa asigure conditii

optime pentru construirea la timp si in cuantumul prevazut a fondului de asigurare si pentru adaptarea continua a formelor de asigurare (facultative si prin efectul legii) de bunuri,

persoane si raspundere civila, la cerintele care apar pe piata de asigurari si reasigurari nationala europeana si mondiala.

Managementul in asigurari este dependent de influenta anumitor factori, si anume:

- caracterul aleatoriu al daunelor;

- forma juridica a asigurarii (prin efectul legii sau facultativa);

- ramura de asigurare (asigurari de bunuri, asigurari de persoane sau asigurari de raspundere civila);

- sfera de cuprindere in profil teritorial a asigurarii (asigurari interne sau asigurari externe si reasigurari);

- dimensiunea fondurilor pe care le poate constitui o societate de asigurari;

- externalizarea activitatilor mai putin rentabile (outsourcing) ;

- cicluri de viata mai scurte ale bunurilor si serviciilor.

Caracterul aleatoriu al daunelor

Societatile de asigurari isi asuma raspunderi in legatura cu acoperirea unor daune care au un profund caracter aleatoriu. Volumul acestor daune nu se poate cunoaste, ci se poate

doar aproxima, prin calcule bazate pe teoria probabilitatilor. De aici rezulta importanta deosebita a existentei unui sistem informational cat mai complet, care sa cuprinda date

privind frecventa si intensitatea riscurilor pe perioade de timp cat mai indelungate. Pe baza acestui sistem informational se pot efectua calcule privind evolutia in perspectiva a cheltuielilor cu plata despagubirilor si a sumelor asigurate, se poate stabili nivelul primelor de

asigurare si se pot adopta decizii privind introducerea de noi forme de asigurari facultative de bunuri, persoane si raspundere civila sau decizii legate de normele de functionare si de

structura organizatorica a societatii de asigurari.

Forma juridica a asigurarii

Modul de organizare si conducere a activitatii de asigurare este diferit in cazul asigurarii prin efectul legii(obligatorii), fata de asigurarea contractuala(facultativa). Pentru

asigurarile prin efectul legii nu se impun masuri pentru perfectionarea activitatii de asigurare,

ci doar pentru crearea conditiilor necesare incasarii primelor de asigurare la termenul prevazut

de lege si pentru ca evaluarea pagubelor, stabilirea si plata despagubirilor (sau sumelor asigurate) sa se efectueze pe baze reale si cat mai rapid. Daca incasarea primelor de asigurare

se realizeaza de catre organele administratiilor si circumscriptiilor financiare, se impune o conlucrare permanenta intre organele asiguratorului si organele financiare respective.

In cazul asigurarilor facultative, este necesar ca managementul sa permita:

- maximizarea gradului de cuprindere in asigurare pentru realizarea unei dispersii optime a riscurilor,

- perfectionarea si eficientizarea activitatii de contractare a asigurarii si

de incasare a primelor de asigurare,

- asigurarea promptitudinii si corectitudinii operatiilor de constatare, evaluare a daunelor si de stabilire a despagubirilor.

Pentru realizarea unui grad de cuprindere in asigurare cat mai ridicat, este necesar ca societatea de asigurari sa ia o serie de masuri organizatorice atat in perioada de dinaintea introducerii asigurarii respective, cat si ulterior, constand in:

- studierea si analiza minutioasa a conditiilor economice, financiare si sociale existente pe plan intern si/sau international;

- dezvoltarea unei strategii de marketing adecvate;

- incheierea diferentiata a contractului de asigurare, in functie de situatia concreta pe care o prezinta fiecare persoana;

- imbunatatirea imaginii firmei prin prezentarea unor cazuri concrete si

deosebitesi prin perfectionarea tehnicilor de vanzare;

- cunoasterea cat mai detaliata a situatiei economice si a specificului activitatii fiecarei persoane asigurabile;

- studiul evolutiei si intensitatii riscurilor.

Ramura de asigurare

Impartirea asigurarilor in asigurari de bunuri, de raspundere civila si de persoane conduce

la o diferentiere a managementului.

Sfera de cuprindere in profil teritorial

Acest factor imparte asigurarile in: asigurari interne si asigurari externe. In cazul asigurarilor interne, la adoptarea cadrului organizatoric si managerial este necesar sa se tina cont de specificul tarii si de cerintele de ordin economic, financiar si social ale posibililor asigurati.

Asigurarile externe au ca obiect bunuri sau persoane care ies in afara granitelor tarii, precum

si bunuri apartinand unui stat aflate pe teritoriul altor state.

1.2. Caracteristici ale marketingului in domeniul asigurarilor

Particularitatile marketingului in acest domeniu sunt generate de caracteristicile produselor,asigurarile avand patru caracteristici importante care influenteaza in mare masura proiectarea programelor de marketing. Astfel, produsele de asigurare sunt intangibile. Spre deosebire de bunurile materiale, ele nu pot fi vazute, gustate, simtite, auzite sau mirosite inainte de a fi cumparate. Pentru a-si micsora incertitudinea, clientii vor cauta anumite elemente de tangibilizare a acestora. Ei vor incerca sa aprecieze calitatea lor in functie de locul, persoanele, materialul informativ, simbolurile, pretul serviciilor de asigurare si relatia dintre prestator si client.

Bibliografie:

1. Dan Anghel Constantinescu, Vasile Bendic, Marinica Dobrin, Daniela Gradisteanu, Simona Tamasavski, Marketing in asigurari, Editura Bren, Bucuresti, 1998;

2. Dan Anghel Constantinescu, Marinica Dobrin, Ana Maria Ungureanu, Daniela

Gradisteanu, Tratat de asigurari, Editura Tribuna Economica, Bucuresti, 1999;

3. Dan Anghel Constantinescu, Marinica Dobrin, Adina Nastase, Adina Bejenaru,

Dictionar de asigurari, Editura Semne'94 SRL, Bucuresti, 1999.

4. Dan Anghel Constantinescu, Tratat de asigurari, vol.I+II, Editura Economica, Bucuresti, 2004;

6. Dumitru I.Popescu (coordonator), Managementul marketingului organizatiei, Editura

FundaNiei Romania de Maine, Bucuresti, 2008;

7. Hubert K.Rampersad, Total performance scorecard, Editura Didactica si Pedagogica, R.A. Bucuresti, 2005;

8. Ion Petrescu, Managementul capitalului uman, Editura Expert, 2008;

9. Iulian Vacarel, Florian Bercea, Asigurari si reasigurari, Editura Expert, Bucuresti,

2007;

10. Marinica Dobrin, Paul Tanasescu, Teoria si practica asigurarilor, Editia a II a revizuita, Editura Economica, Bucuresti, 2003;

11. Maria Gaf-Deac, Managementul afacerilor, Editura FundaNiei Romania de Maine,

Bucuresti, 2008;

12. Stephen R. Covey, Managementul timpului, Editura ALLFA, Bucuresti 2007;

13. Titel Negru, Asigurari, teorie si metodologie, Editura FundaNiei Romania de Maine, Bucuresti, 2006;

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Asigurari
    • tema 1.doc
    • tema 2.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Nu
Nota:
8/10 (5 voturi)
Nr fișiere:
2 fisiere
Pagini (total):
12 pagini
Imagini extrase:
12 imagini
Nr cuvinte:
5 334 cuvinte
Nr caractere:
33 632 caractere
Marime:
114.20KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Asigurări
Tag-uri:
asigurari, bunuri, riscuri
Predat:
la facultate
Materie:
Asigurări
Sus!