In sensul sau cel mai larg, arta1, in general, este produsul unei activitati spirituale si
artizanale de contemplare, interpretare si exprimare a realitatii, activitate ce se exercita in genuri
specifice, circumscrise fie artelor, asa zis temporale (literatura, muzica, teatru, film), fie celor
spatiale (arhitectura, pictura, sculptura), acestora din urma alaturandu-li-se si artele aplicate sau
somptuare (miniatura, broderie, orfevrarie2 - argintarie, mobilier, sticla etc.).
Daca artele apartinand primului grup sunt tratate, de regula, separate, intru-cat mai greu
pot fi subsumate unui numitor comun, celelalte constituie, conform uzantei, obiectul propriu-zis
al Istoriei Artei. Domeniul atotcuprinzator al artei universale include, desigur si arta de inspiratie
si factura religioasa, in cadrul careia isi afla locul arta crestina, un domeniu aparte al acesteia
constituindu-l arta ecleziala (bisericeasca).
Studierea artelor este intreprinsa cu metodele disciplinelor istorice (propriu-zise si
auxiliare: arheologie, numismatica, epigrafie etc.), urmarindu-se, in primul rand, constituirea si
dezvoltarea patrimoniului artistic pe epoci si pe arii geografice, apoi evolutia si interferenta
conceptiilor, curentelor si stilurilor artistice, precum si materializarea acestora in opere de arta,
definitorii pentru diversele culturi si civilizatii. Studiul artelor se poate intreprinde si din
perspective filosofice (estetica, axiologie, psihologie, morfologie, etc) si nu in ultimul rand, al
teologiei (istorica, liturgica, sistematica, etc), intru-cat numeroase opere provin dintr-o atitudine
esential religioasa si marturisesc o certa vocatie spirituala. In aceasta ordine de idei, trebuie
precizat, insa, ca nu orice arta de inspiratie vag crestina si cu caracter incidental, personal, poate
fi luata in considerare atunci cand se defineste domeniul artei crestine avut aici in vedere, ci arta
integrata cultului, adica arta asa-zis imbisericita.
In aceasta ordine de idei se poate defini arta crestina drept arta care ingemaneaza
arhitectura si iconografia intru constituirea spatiului eclesial, in acord cu functionalitatea
liturgica si simbolismul teologic consacrate de traditie. Este asadar, arta bisericeasca prin
excelenta, ale carei opere sunt investite cu calitatea de obiect de cult, avand un statut aparte si
solicitand o considerare de ordin diferit fata de celelalte produse ale artei in genere.
Desi nu se va accentua in mod deosebit prezentarea istorica, trebuie remarcat faptul ca
arta crestina isi are propria evolutie in cadrul vietii bisericesti si deci, propriul istoric, urmand in
general cursul Istoriei Bisericii dar si pe acela al Istoriei artei. Vor fi analizate urmatoarele teme
mari: justificarea din punct de vedere istoric si teologic a icoanei, Sensul si continutul icoanei
ortodoxe, Erminia picturii bizantine, Programul iconografic al picturii Bisericilor Ortodoxe si
Stilurile de pictura occidentale.
1 Arta are sensul de: a) activitate a omului care are drept scop producerea unor valori estetice si care foloseste
mijloace de exprimare cu caracter stiintific; b) totalitatea operelor dintr-o epoca, dintr-o anumita regiune.
2 Orfevrarie - mestesugul crearii obiectelor de arta aplicata din metal pretios.
6
2. ARTA PALEOCRESTINA
2.1. Originea artei crestine
Arta crestina isi are originea in primele secole crestine, fiind influentata de arta elenista
si cea romanica. Istoricii de arta vorbesc de o arta elenista pentru aria orientala a Imperiului
Roman si o arta romana a spatiului occidental al acestuia. Pe ansamblu, domina insa aceeasi
viziune: idealul de frumusete fizica, cultul pentru proportie si armonie, masura si ritm, gratie si
eleganta, cult care s-a accentuat tot mai mult, incepand cu secolul al II-lea. Aceste forme
artistice, ca mijloace de expresie, erau adecvate idealului greco-roman: anume idealul de
valorizare a vietii, asa cum se manifesta, cu bucuriile si placerile pamantesti, pe care arta era
chemata sa le redea idealizandu-le.
Artistul crestin in devenire, avea insa in vedere un ideal de viata diametral opus: nazuinta
lui era aceea sa dea expresie unui continut nou de idei, fiind derutat insa de mijloacele de
exprimare pe care i le oferea epoca. Aceasta deruta se constata usor din sovaiala stilistica a
primelor creatii artistice pastrate. Astfel o prima atitudine neadecvata este preluarea esteticii
eleniste in intregul ei, crezandu-se ca implicarea continutului nou de idei se poate realiza prin
simple adaugiri si semne exterioare, cum ar fi steaua plasata deasupra unei femei cu un copil,
care pare a fi cea mai veche incercare de a reda pe Maica Domnului cu Pruncul. Discrepanta
dintre forma si continut este destul de evidenta.
O a doua atitudine gresita, care s-a impus ca urmare a esecului celei dintai a fost negarea
posibilitatii principale de exprimare prin imagini a Tainelor Intruparii si in general, a
continutului noii religii, cu noua viziune asupra lumii pe care o implica. Aceasta atitudine a fost
sustinuta de catre artistii care au refuzat sa admita posibilitatea exprimarii prin imagine a
misterelor crestine. Mult mai tarziu, in secolul al VIII-lea, Sfantul Ioan Damaschin va spune ca
prin imagini se pot exprima mai multe decat prin cuvinte: ,,daca un pagan se apropie de tine si-ti
cere sa-ti arati credinta pe care o ai, du-l in biserica sa priveasca imaginile sfinte"3. Pe de alta
parte, limbajul imaginilor era necesar si pentru scopuri didactice, astfel Sfantul Grigorie cel
Mare (- 604) afirma: ,,in sfintele locasuri se folosesc imagini pentru ca aceia care nu cunosc
scrierea sa poata citi vorba pe pereti, ceea ce nu sunt in masura sa zideasca in carti"4. Era dificil,
in perioada primara, gasirea unei forme artistice, adecvate continutului intens spiritualizat, al
noii religii, care trebuie exprimat, vizualizat. Acceptand imaginea, artistii crestini stiau foarte
bine ca nu orice imagine serveste acestui obiectiv. Acest proces de cautari va dura multe secole.
*** Biblia sau Sfanta Scriptura, EIBMBOR, Bucuresti, 1997
*** Mic Dictionar Enciclopedic Ed. Stiintifica si Enciclopedica, Bucuresti, 1986
Sfantul Dionisie Areopagitul, Opere complete, traducere, introducere si note de Pr.Prof.
Dumitru Staniloae, Ed. Paideia, Bucuresti, 1996
Sfantul Ioan Damaschinul, Cele trei tratate contra iconoclastilor, traducere, introducere si
note de Pr. Prof. D. Fecioru, EIBMBOR, Bucuresti,1998,
reprod. Editia din 1937
Sfantul Teodor Studitul, Iisus Hristos prototip al Icoanei Sale - Tratatele contra
iconomahilor, studiu introductiv si traducere de Diac. Ioan I.
Ica jr., Ed. Deisis, Alba-Iulia, 1994
Sfantul Vasile cel Mare, Omilia a XVII-a, la mucenicul Varlaam, traducere,
introducere, note si indici de Pr. D. Fecioru, PSB, nr. 17,
EIBMBOR, Bucuresti, 1986
Lucrari si studii de specialitate
Alexandrescu, Adrian Matei,
Lect.univ. dr.,
Arta crestina eclesiala, Curs pentru anul I, Teol. Ort. Didactica,
Conservare-Restaurare, Iasi, 2005
Boghiu, Sofian, Arhim., Chipul Mantuitorului in iconografie, Ed. Bizantina, 2001
Cavarnos, Constantin, Ghid de iconografie bizantina, traducere de Anca Popescu, Ed.
- - - - - , Bucuresti, 2005
Chifar, Nicolae, Pr., Istoria crestinismului II, Trinitas, EMMB, Iasi, 2000
Drimba, Ovidiu, Istoria Culturii si Civilizatiei 2, Ed. Stiintifica si Enciclopedica,
Bucuresti, 1987
Evdochimov, Paul, Ortodoxia, traducere de Dr. Irineu Ioan Popa, EIBMBOR,
Bucuresti, 1996
Muntean, Vasile, Bizantinologie, Ed. Invierea, Arhiepiscopia Timisoarei, vol. I,
1999 si vol. II, 2000
Palade, Mihaela, Conf. Dr. Iconoclasmul in actualitate, Ed. - - - - - , Bucuresti, 2005, (cu o
bogata bibliografie in domeniul artei crestine).
Quenot, Michel, Icoana-fereastra spre Absolut, traducere de Pr. Dr. Vasile Raduca,
Ed. Enciclopedica, Bucuresti, 1993
Idem, Invierea si Icoana, traducere de Pr. Dr. Vasile Raduca, Ed.
Christiana, Bucuresti, 1999.
Radu, Mihai, Drd., Icoanele in istoria artei bisericesti si cultului crestin ortodox, in
,,Studii Teologice", an XXVII, (1975), nr. 5 - 6
Ramureanu, Ioan, Pr. Prof., Cinstirea Sfintelor Icoane in primele trei secole, in ,,Studii
Teologice", an XXIII, (1971), nr. 9 - 10
Russeau, Daniel, Icoana lumina fetei Tale, traducere de Mariuca Alexandrescu, Ed.
- - - - - , Bucuresti,
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.