In Romania accesul la invatatura este garantat si se asigura sanse egale tuturor cetatenilor
romani, fara deosebire de nationalitate, sex, rasa, de conditie sociala sau materiala, de apartenenta
politica si religie. Statul garanteaza dreptul persoanelor apartinand minoritatilor nationale de a invata
limba lor materna si de a putea fi instruite in aceasta limba. Legea romana stabileste, in acelasi timp,
obligativitatea invatarii limbii romane.
Datele prezentate in continuare sunt preluate din Timpul prezent in invatamantul minoritatilor
nationale din Romania. Realizari ale anului scolar 2001-2002 si perspective, lucrare elaborata de
specialistii Directiei Generale pentru Invatamant in Limbile Minoritatilor din Ministerul Educatiei si
Cercetarii, redactor coordonator dr. Murvai Laszlo, 2002.
Functioneaza trei tipuri de invatamant pentru copiii minoritari din Romania:
Structuri de invatamant cu predare in limba materna pentru minoritatile: ceha, croata,
germana, maghiara, sarba, slovaca, ucraineana. Aceste structuri insumeaza 2 732 de unitati de
invatamant in care sunt instruiti 209 842 de copii si elevi.
Structuri de invatamant cu predare partiala in limba materna in 5 scoli, insumand 561
copii si elevi. Aceasta forma de studiu este caracteristica minoritatilor: croata, turca, tatara pentru
care se realizeaza predarea in limba materna a unui numar de discipline vocationale.
Structuri de invatamant in limba romana in care se studiaza limba materna. Numarul
acestora este de 387 de scoli, cu un numar de 30 964 elevi. Asemenea structuri sunt organizate
pentru limbile materne ale minoritatilor: armeana, bulgara, greaca, italiana, polona, rromani, rusa,
ceha, croata, germana, maghiara, sarba, slovaca, turca-tatara, ucraineana.
Sistemul de invatamant pentru minoritatile nationale corespunde cu cel general din Romania si
cuprinde gradinite, scoli primare si gimnaziale, licee, scoli profesionale si de ucenici, invatamantul
postliceal si de maistri.
Invatamantul preuniversitar cuprinde 24 178 gradinite, scoli, licee, scoli profesionale si
postliceale in care functioneaza ca unitati sau sectii cu predare in limbile minoritatilor nationale 2 732
(11,29%).
In anul scolar 2001-2002 in invatamantul preuniversitar au fost cuprinsi 3 972 245 de elevi,
ceea ce reprezinta 17,41% din populatia tarii, din care 209 842 de copii si elevi (5,28%) au frecventat
invatamantul in limba materna.
Pe cicluri de invatamant, situatia in anul scolar 2001-2002 s-a prezentat astfel:
- invatamantul prescolar cuprinde 9 980 unitati cu 616 014 copii, din care in limbile
minoritatilor nationale 1 327 unitati si sectii (13,29%) cu 46 351 copii (7,59%);
- invatamantul primar cuprinde 5 606 unitati cu 1 028 697 elevi, din care 491 unitati si sectii
(8,75%) in limbile minoritatilor nationale cu 57 814 elevi (5,62%);
- invatamantul gimnazial cuprinde 7 021 unitati cu 1 291 839 elevi, din care 719 unitati si
sectii (10,24%) in limbile minoritatilor nationale cu 63 927 elevi (4,94%);
- invatamantul liceal cuprinde 1 379 unitati cu 710 663 elevi, din care 179 unitati si sectii
(12,98%) in limbile minoritatilor nationale cu 32 626 elevi (4,63%);
- invatamantul profesional, de ucenici, complementar postliceal si de maistri este
frecventat de 325 032 elevi, din care in limbile minoritatilor invata 9 124 elevi (2,80%).
Iata cateva date reprezentative din lucrarea elaborata de specialistii Directiei Generale pentru
Invatamant in Limbile Minoritatilor din Ministerul Educatiei si Cercetarii:
a. POPULAtIA DUPA NAtIONALITATE
- recensamantul din 7 ianuarie 1992 -
3
Limba romana ca a doua limba
Seria Invatamant Rural
Total Romania
Din care:
22 810 035
Romani 20 408 542 Slovaci 19 594
Maghiari 1 624 959 Bulgari 9 851
Rromi (tigani) 401 087 Evrei 8 955
Germani 119 462 Cehi 5 797
Ucraineni 65 764 Polonezi 4 232
Rusi-lipoveni 38 606 Greci 3 940
Turci 29 832 Armeni 1 957
Sarbi, croati,
l i
33 493 Alte nationalitati* 8 602
Tatari 24 596 Nedeclarati 766
b. SISTEMUL DE INVAtAMANT PREUNIVERSITAR DIN ROMANI
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.