CAPITOLUL 1. ORGANIZAREA
CONTABILITATII IN INSTITUTIILE
PUBLICE
1.1. Definitie si clasificarea institutiilor publice
1.2 Ordonatorii de credite
1.3. Functia financiar-contabila la nivelul
institutiilor publice
1.4. Documente, registre si forme de contabilitate
1.5. Principii si politici contabile. Tratamente
contabile
1.1. Definitie si clasificarea
institutiilor publice
Institutiile publice sunt organisme prin care statul
organizeaza si isi desfasoara activitatile.
Legea nr. 500/2002 privind finantele publice prezinta
structura institutiilor publice ce functioneaza in Romania:
- Parlamentul,
- Administratia Prezidentiala,
- ministerele, celelalte organe de specialitate ale
administratiei publice,
- alte autoritati publice,
- institutiile publice autonome precum si institutiile din
subordinea lor, indiferent de modul de finantare a
activitatii acestora.
Institutiile publice, cuprind:
- autoritatile unitatilor administrativ-teritoriale,
- institutiile publice si serviciile publice de interes
local, cu personalitate juridica, indiferent de modul
de finantare a activitatii acestora.
Sistemul institutiilor publice din Romania acopera
urmatoarele sfere de activitate:
- administratia publica,
- invatamantul,
- cultura,
- sanatatea,
- protectia mediului,
- asistenta si protectia sociala,
- activitatile de interes strategic,
- apararea nationala,
- ordinea publica,
- transporturile si telecomunicatiile,
- cercetarea stiintifica.
Institutiile publice se pot grupa dupa mai multe criterii,
astfel:
a) dupa natura activitatii:
o institutii de administratie publica - sunt institutii de
interes central sau local care exercita puterea executiva:
Guvernul, ministerele, primariile, aparatul executiv din
consiliile judetene;
o institutii de specialitate cu caracter functional - sunt
institutiile din domeniile invatamant, cercetare, juridic,
financiar fiscal, cultural, de aparare si ordine publica,
sanatate;
o institutii deliberative - sunt institutii care reprezinta
puterea legislativa la nivel central si local: Parlamentul,
consiliile locale si partea deliberativa a C.J.
b) dupa sfera de interes:
o institutii de interes national - institutii care desfasoara activitati cu
impact la nivel national;
o institutii de interes local - institutii care desfasoara activitati cu
impact la nivel local: judete sau unitate administrativ-teritoriala.
c) dupa statutul juridic:
o institutii cu personalitate juridica, adica institutii cu patrimoniu
propriu, cont curent deschis la trezorerie, buget propriu de venituri
si cheltuieli, intretin relatii cu tertii, conduc contabilitate proprie.
Conducatorii acestor institutii au calitatea de ordonatori de credite
bugetare.
o institutii fara personalitate juridica, sunt institutii care
functioneaza ca entitati distincte in subordinea sau pe langa
institutii cu personalitate juridica dar nu conduc contabilitate
proprie si nu au cont curent la trezorerie (gradinite, facultati, clinici
universitare) iar conducatorii lor nu au calitatea de ordonatori de
credite.
d) dupa nivelul ierarhic:
o institutii ierarhic superioare, ce au competente
si drepturi sporite in desfasurarea activitatii, in
repartizarea si folosirea fondurilor;
o institutii ierarhic inferioare, ce au acces la
mijloace bugetare pentru nevoile lor numai prin
intermediul institutiilor ierarhic superioare.
e) dupa regimul de finantare:
o institutii finantate integral din bugetul de stat,
bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele locale,
bugetele fondurilor speciale, dupa caz;
o institutii finantate din venituri proprii si subventii
acordate din bugetul de stat, bugetul asigurarilor
sociale de stat, bugetele locale, bugetele fondurilor
speciale;
o institutii finantate integral din venituri proprii.
1.2 Ordonatorii de credite
Definitie: conducatorii institutiilor publice care au
competente si responsabilitati in elaborarea si
executarea bugetului si a modului de gestionare a
patrimoniului institutiei.
In functie de competentele pe care le au in
repartizarea si utilizarea creditelor, ordonatorii de
credite pot fi:
- principali,
- secundari sau
- tertiari.
o Ordonatorii principali de credite ai bugetului de
stat, bugetelor locale, bugetului asigurarilor
sociale de stat si ai bugetelor fondurilor speciale
sunt:
- ministrii si conducatorii organelor centrale care
sunt ordonatori principali ai bugetului de stat,
bugetului asigurarilor sociale sau bugetelor
fondurilor speciale;
- presedintii consiliilor judetene, primarul general
al capitalei, primarii sectoarelor municipiului
Bucuresti, si primarii municipiilor, oraselor,
comunelor, care sunt ordonatori principali de
credite pentru bugetele locale.
Ordonatorii principali de credite repartizeaza
creditele bugetare aprobate, pentru bugetul propriu
si pentru bugetele institutiilor publice ierarhic
inferioare, ai caror conducatori sunt ordonatori
secundari sau tertiari de credite, dupa caz, in raport
cu sarcinile acestora, potrivit legii.
Ordonatorii principali de credite pot delega aceasta
calitate inlocuitorilor de drept, secretarilor generali
sau altor persoane imputernicite in acest scop.
Prin actul de delegare ordonatorii principali de
credite vor preciza limitele si conditiile delegarii.
In cazurile prevazute de legi speciale
ordonatorii principali de credite sunt secretarii
generali sau persoanele desemnate prin aceste legi.
Conducatorii institutiilor publice cu
personalitate juridica din subordinea ordonatorilor
principali de credite sunt ordonatori secundari sau
tertiari de credite, dupa caz.
Ordonatorii secundari de credite sunt
conducatorii institutiilor publice cu personalitate
juridica din subordinea ordonatorilor principali de
credite, finantati din bugetul de stat, bugetele locale,
din bugetul asigurarilor sociale de sanatate si din
bugetele fondurilor speciale, care au in subordine alte
institutii cu personalitate juridica pentru care
repartizeaza credite bugetare, ai caror conducatori
sunt ordonatori de credite tertiari.
Ei aproba efectuarea cheltuielilor din bugetele
proprii si a celor din bugetele fondurilor speciale.
Ordonatorii tertiari de credite utilizeaza creditele
bugetare ce le-au fost repartizate pentru nevoile
proprii ale unitatii pe care o conduc adica pentru
realizarea sarcinilor institutiilor, potrivit
prevederilor din bugetele aprobate si in conditiile
stabilite prin dispozitiile legale.
Nu au in subordine alte institutii publice cu
personalitate juridica.
Ordonatorii de credite au obligatia de a angaja si
utiliza creditele bugetare numai in limita
prevederilor si destinatiilor aprobate, pentru
cheltuieli strict legate de activitatea institutiilor
publice respective si cu respectarea dispozitiilor
legale.
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.