Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război - Camil Petrescu

Previzualizare comentariu:

Extras din comentariu:

Geneza romanului : Trebuie cautata in preocuparea scriitorului de a scrie despre razboi . Camil Petrescu anunta in revista "Omul liber" aparitia unor nuvele ti a unor romani de miscare a razboiului . Titlulrile propuse de scriitor erau variate . Romanul este precedat de o serioasa activitate de documenturi . Scriitorul a adunat un bogat material in legatura cu tema operei : carti , articole din ziare , magazine ilustrate , tot ce constitue autosfera unei epoci , fotografii , carti postale . Fisele pentru acest roman mult adunate timp de zece ani . "Toti eroii din romanul meu isi au fisa , documentara" (martoritatea scriitorului ). Din punct de vedere compozitional romanul cuprinde doua parti : a.) - prima parte infatiseaza drama conjugata cu adinci implicatii in constiinta personajului .

b.) - iar partea a doua este "memoriarul de campanie al autorului , imprumutat cu amanunte cu tot eroului" - dupa cum marturiseste scriitorul .

Romanul este deci un lung monolog liric in care eroul se analizeaza cu luciditate . Opera cuprinde povestea inceputului si destramarii iubirii dintre eroul principal Stefan Gheorghidiu si sotia s-a Ela .

Stefan este fiul unui intelectual de origine burgheza care saracise scotind gazete necitite . La inceputul primei parti a romanului aflam ca Stefan este sublocotenent proaspat concentrat intro regiment de infanterie , trimis pentru interirea frontului din valea Prahovei intre Busteni si Predeal .

Romanul incepe propriuzis prin capitolul al doilea intitulat "Diagonalele unui testament" in care se prezinta "secvente" din romanul iubirii si casniciei eroilor principali , asa cum sau inregistrat in memoria eroului narator . Deci eroul traieste doua realitati : realitatea timpului cronologic , (frontul ) si realitatea timpului psihologic (trairile interioare trecute si rememorate).

Fiind student la filozofie casatorea cu o studenta , cea mai frumoasa fata de la facultate , Stefan si Ela realizeaza o viata conjugata intensa , armonioasa . Personajul mosteneste de la unchiul Tache o avere considerabila , care il pune la adapost de grijile materiale si permite sa se consacre studiului si meditatiei sau sasi analizeze la nesfarsit propriile stari sufletesti . Gheorghediu traieste experienta iubirii cautind adevarul "cautam o verificare si o identificare a eului meu", urmeaza distractie , excursii , in lacuri pitoresti , in care Stefan este mai mult tarat si care declanseaza in el drama incertitudinii asupra fidalitatii sotiei . Anumite manifestari ale Elei ii dau motive sa o considere o femeie usuratica , altele insa ii infirma banuielile . Cartea este o lunga analiza a starilor sufletesti indurate de erou , o monografie a geloziei care se transforma intr-o drama a cunoasterii . Personajul sufere pentru ca nu stie daca este inselat sau nu dar mai mult pentru ca nu este in stare sa descopere adevarul progresiv Stefan Aduna semne ale nelinistii si indoierilor sale interioare pe care le analizeaza amanuntit . Indoiala capata proportii dramatice , catastrofale . El simte "cum zi de zi femeia se instraina" . Viata i-a devenit un chin nu mai putea citi nici o carte , parasise universitatea : "in cele trei zile cate am stat la Odobesti , am fost ca si bolnav , cu toata ca paream uneori de o veselie concesiva". Scriitorul noteaza gesturi , vorbe , reactii , dureroasa ale geloziei "pe drum nevasta mea n-a trait decit prezenta lui". Eroul vrea sa-si ascunde zbuciumul sufletesc maschindu-l : "n-am fost niciodata geloz , dar am suferit atita din cauza iubirii". El vede in Ela idealul sau de feminitate si iubire catre care aspira cu toata fiinta lui , sincer si generos , dar care s-a prabusit . In conceptia lui Stefan cu cei care se iubesc "au drept de viata si de moarte unui asupra celuilalt".

Drama se rezolva negrevazut . Mobilizat la cererea lui Stefan pleaca pe front . Pina la inceperea primei batalii constiinta sa nu se linisteste . Pentru el nu exista o problema mai importanta in lume decit acea de a sti cu ce se indeletuieste sotia in lipsa lui . In preajma inceperii atacului , Stefan obtine o permisie de citeva ore acasa cu toate ca un ordin sever interzicea parasirea unitatii . Odata cu inceperea luptei , participind la atacuri si marsuri obositoare , mereu cu perspectiva mortii in fata , personajul observa ca suferintele de dragoste sunt fara intteles . Razboiul este tragic si absurd . El este descris in numele adevarului si autenticitatii . Scriitorul urmareste reactiile intelectualului lucit care priveste situatiile cu interesul savantului . Faptele sunt transcrise cu o precizie calendaristica dintr-un jurnal de Front al autorului insusi . Experienta traita de autor este transmisa cu precizie . Discutiile sterile din parlament cu privire la pregatirea pentru razboi sunt o realitate cruda pe front . Armata are o pregatire slaba , fortafacatiile de pe valea prahovei erau doar "niste gropi cit cele pe care le fac , jucandu-se copii in nisip".

Nici instuctia militara a ostasilor nu era de parte de jocurile copiilor din mahalaurea Oborului "cind ne imparteam in romani si turci , si navaleau unii peste altii". Cei raspunzatori pentru soarta tarii erau mici . Sustineau ca suntem pregatiti pina la ultima cartusi . Haos , mizerie , marsuri neintrerupte , retrageri slab organizate acesta este frontul . Ordinele bateau cap in cap si soldatii trageau in fratii lui . Razboiul este vazut prin prizma participantului la atac .

Reintors in bucuresti , in urma ranilor Stefan nu mai are putere sa se reintoarca la vechea drama familiara . In aceste momente comportarea sotiei i se pare falsa , teatrala . Hotarirea de despartire pe care o si duce pina la capat i se pare singura solutie posibila , despartindu-se de tot trecutul .

Stefan sufera drama turuat in esente tari superioare , urmarind absolutul in toate , el ramine spada care nu se indoaie , nu se pleaca si se rupe . El este convins ca prin iubirea Elei poate atinge absolutul insa descopera treptat ca si.a faurit o lume himerica an dragoste , careia ii cade prizonier . Gandeste detasat : "sunt obosit imi e indiferent chiar daca e nevinovata". Experienta frontului a fost decisiva . Drama iubirii lui intra definitiv in umbra si daruieste Elei casa de la Constanta bani , lucruri personale :"adica tot trecutul ".

Stapinit de aceasi sete de certitudine , el este un combatant fara identitate , care traieste toata viata intre siguranta si nesiguranta stapinit de marea sete de cunoastere . Romanul

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Ultima noapte de dragoste,intaia noapte de razboi - Camil Petrescu
    • Camil-Petrescu---Ultima-noapte-de-dragoste-intaia-noapte-de-razboi-(prezentare-generala-2).doc
    • Ultima noapte de dragoste,intaia noapte de razboi.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
9/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
2 fisiere
Pagini (total):
4 pagini
Imagini extrase:
4 imagini
Nr cuvinte:
2 251 cuvinte
Nr caractere:
11 370 caractere
Marime:
22.47KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Liceu
Tip document:
Comentariu
Materie:
Limba și Literatura Română
Tag-uri:
opera, roman, personaje, actiune
Predat:
la liceu
Profil:
Umanist
Specializare:
Filologie
Sus!