Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război

Previzualizare comentariu:

Extras din comentariu:

C.Petrescu apartine epocii interbelice in cadrul careia isi desfasoara activitatea de scriitor(poet,prozator si dramaturg;publicist si filozof).Este un colaborator al revistei Sburatorul cunoscuta prin promovarea tendintelor moderniste in literatura.

Proza lui C.Petrescu,se inscrie in modernism,optiunea autorului fiind de sincronizare a literaturii romane cu valorile europene.In studii si articole publicate in revistele literare a vremii,C.Petrescu incearca orientarea romanului catre sursele de inspiratie citadina in detrimentul surselor de inspiratie rurala.

Studiul si Noua structura si opera lui Marcel Proust ,dar si articolul De ce nu avem roman? el opteaza pentru naratiunea subiectiva,considerand ca naratiunea obiectiva,nu ofera veridicitate.Din punctul sau devedere naratorul omniprezent si omniscient,care anuleaza granitele de timp si spatiu,aflandu-se peste tot cu personajele,sale nu poate oferi credibilitate.Naratiunea subiectiva ofera autenticitate si este credibila prin faptul ca naratorul nu-si depaseste propria sfera de cunoastere Sa nu descriu decat ceea ce vad,ceea ce aud,ceea ce inregistreaza simturile mele ,ceea ce gandesc eu.Aceasta e singura realitate pe care o pot povesti.Din mine insumi,nu pot iesi,eu nu pot vorbi onest,decta la persoana I.In privinta autenticitatii,autorul insusi maturiseste ca in timp ce prima parte a romanului este in totalitate fictiva,cea de-a doua este construita pe baza propriului jurnal de razboi.

O alta trasatura a prozei moderne in conceptia lui C.Petrescu este prezenta unui personaj intelectual protagonist al unei trairi interioare puternice si a unei detaliata analiza de constiinta.Analiza acestor trairi se realizeaza prin analiza psihologica si monolog interior.

Romanul modern nu are propriu-zis o actiune deoarece universul interior al personajelor este plasat in prim plan.Ca urmare a acestui fapt nu retinea atentia conflictului exterior ci conflictului interior.

Firul narativ este discontinuu,evenimentele fiind ordonate,dupa cum dicteaza memoria afectiva a personajului narator.El selecteaza doar acele evenimente pe care le considera importante pentru devenirea sa spirituala.Finalul este unul deschis supus interpretarilor cititorului.

Din punct de vedere stilistic,autorul este de parere ca nu este importanta forma in care sunt prezentate faptele,ci autenticitatea acestora ,optand astfel,pentru anticalofilie(impotriva scrisului frumos,incarcat excesiv cu figuri de stil).

Evenimentele sunt relatate in tehnica feed-back-ului,prin care naratorul personaj se intoarce in trecut pentru a selecta evenimente pe care le considera importante.

Romanul apare in 1930,incadrandu-se in tiparul modern subiectiv.Din punct de vedere tematic,preocuparile centrale ale romanului sunt iubirea si razboiul si experientele in legatura cu care se defineste naratorul personaj.Ca experiente ale cunoasterii,acestea sunt interiorizate si trecute prin filtrul constiintei.

Din punct de vedere structural,romanul insumeaza 13 capitole a caror substanta narativa este impartita in cele 2 carti,Ultima noapte de dragoste,respectiv Intaia noapte de razboi.Cele doua teme ale romanului,delimiteaza doua planuri narative.Planul iubirii este echivalent cu evenimentele din trecut,iar planul razboiului cu evenimentele din prezent.Planurile sunt dispuse prin alternanta ,iar firul narativ este discontinuu,alternand evenimentele din trecut cu evenimentele din prezent,cu memoria afectiva a naratorului personaj.

Primul capitol la Piatra craiului in munte,fixeaza in mod realist actiuni pe Valea Prahovei,inainte de intrarea Romaniei in Primul Razboi Mondial.Pe fondul unei discutii intre camarazi,se dezvaluie motivul framantarilor sufletesti ale lui Gheorghidiu.Din acest capitol rezulta faptul ca,personajul face parte dintr-o categorie superioara si care trece prin filtrul cunostintei,oricarei experiente.

Capitolul al doilea constituie o incursiune in trecut,prin care naratorul subiectiv rememoreaza detaliile povestii de iubire si isi defineste conflictul interior Eram insurat de 2 ani si jumatate cu o colega de la universitate si banuiam ca ma insala.Daca la inceput relatia dintre cei doi pare a fi ideala o data cu schimbarea statutului social al familiei si odata cu primirea mostenirii de la unchiul Tache ,cercul de prieteni si obiceiurile de familie se schimba.Dezamagit,Gheorghidiu,constata ca femeia de langa el este capabila sa lupte indarjit pentru a se imbogati.Indiferent la nevoile materiale,Gheorghidiu constata ca bucuriile spiritului pe care le traisera anterior, sunt din ce in ce mai rare,iar viata ii devine o continua suferinta la gandul ca Ella,nu este idealul sau feminin.Considerat gelos de catre ceilalti personajul se considera doar un om aflat in cautarea unei certitudini.Excursia la Odobesti constituie un prilej de suferinta pentru personaj,care observa apropierea dintre Ela si un oarecare domn G,care este un personaj monden,total diferit de Gheorghidiu.Toate aceste indoieli sunt anulate de experienta razboiului vazuta ca experienta a cunoasterii.

Descarcă comentariu

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi.docx
Alte informații:
Tipuri fișiere:
docx
Diacritice:
Nu
Nota:
7/10 (1 voturi)
Anul redactarii:
2020
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
5 pagini
Imagini extrase:
3 imagini
Nr cuvinte:
1 197 cuvinte
Nr caractere:
6 851 caractere
Marime:
19.49KB (arhivat)
Publicat de:
Amalia Szasz
Nivel studiu:
Liceu
Tip document:
Comentariu
Materie:
Limba și Literatura Română
Predat:
Colegiul Economic "Anghel Rugina" din Vaslui
Profil:
Tehnic
Nota primită:
Nota 9
Sus!