Ana reprezinta personajul feminin principal din Moara cu Noroc. Portretul ei fizic depinde de sufletul barbatului care o iubeste, care sculpteaza in cuvinte u model clasic al feminitatii: "Ana era tanara si frumoasa, Ana era frageda si subtirica, Ana era sprintena si mladioasa." Evolutia ei se desfasoara pe doua planuri: in familie - mama si sotie iubitoare, deschisa, devotata; - iar in contact cu lumea exterioara, mai ales cu Lica, la inceput tremuratoare, si apoi razbunatoare si apoi apriga. Cand sotul hotaraste plecarea la moara, mama Anei se opune, mai ales ca "Ana imi parea prea tanara, asezata, oarecum prea blanda la fire si-mi vine sa rad cand mi-o inchipuiesc carciumarita".
In evolutia Anei, momentul aparitiei lui Lica la moara este o cumpana. Fascinata de prezenta lui, Ana ramane "privind ca un copil uimit". Femeia intuieste primejdia si actioneaza cu disperare la transformarile sotului ei. Indurerata si zbuciumata, Ana inregistreza fiecare gest si nuanta din vocea si din tacerile lui Ghita, dorind sa-i fie de folos acestuia. Dar el o respinge, izolandu-se. In jurul Anei se tese o plasa nevazuta, plasa destinului malefic. E semnificativa scena in care Ghita il invata pe copil sa calareasca pe Cula, cainele cel mare. Ana ii priveste cu groaza, isi simte copilul in primejdie, dar nu vrea sa-si supere sotul, si cand acesta renunta la jocul cel cumplit, Ana insasi va aseza copilul pe caine, invingandu-si teama de mama din iubire pentru sot.
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.