Leoaica tanara, iubirea

Previzualizare comentariu:

Extras din comentariu:

- Generatia '60 sau neomodernismul poetic

In poezia postbelica se disting trei perioade:

a) Realismul socialist sau proletcultismul (1948-1964)

b) Neomodernismul ( generatia '60)

c) Postmodernismul (generatia '80)

Realismul socialist a insemnat o abatere a poeziei de la drumul ei - poeziilor le-au fost impuse teme si modalitati de expresie straine de natura lor; au fost reactivate specii literare depasite: poemul epic, oda etc.

La inceputul anilor '60 are loc revenirea poeziei la esenta ei prin asa-numita generatie '60, din care fac parte poetii tineri ai vremii, precum: Nichita Stanescu, Marin Sorescu, Ana Blandiana, Ion Alexandru etc. Acestora li s-au adaugat si poeti mai varstnici care fusesera opriti de cenzura sa mai publice: Emil Botta, Stefan Augustin Doinas, Geo Dumitrescu etc. Acesti poeti au refacut legatura cu modernismul interbelic, cu poezia pura. Sunt considerati neomodernisti tocmai pentru ca revin in poezia lor la principiile moderniste: limbajul ambiguu, metaforele subtile, temele mari si nobile ale omului, reflectia filozofica, ironia, intelectualismul.

Nichita Stanescu apartine literaturii romane postbelice, lirica sa incadrandu-se in curentul literar neomodernism. El debuteaza in 1960, cu volumul de versuri "Sensul iubirii", urmat de "O viziune a sentimentelor","Dreptul la timp","11 Elegii","Alfa","Rosu Vertical","Oul si sfera","Necuvintele","In dulcele stil clasic".

Volumul ,,O viziune a sentimentelor" cuprinde aproape in totalitate ceea ce critica a numit ,,idile sentimentale". Sunt versuri de dragoste, deopotriva suave si socante.

In ,,Leoaica tanara, iubirea", tema o constituie consecintele pe care aparitia acestui sentiment le are asupra poetului, asupra raportului sau cu lumea exterioara.

Titlul poeziei este o metafora si se bazeaza pe un procedeu artistic specific stanescian: materializarea abstractului. Critica literara considera ca aceasta creatie lirica este o interpretare moderna a mitului zburatorului, pentru ca substantivului i se adauga epitetul ,,tanara" pentru a sublinia pe de-o parte forta, pe de alta parte varsta propice a primilor fiori, ,,varsta de aur a dragostei". Titlul este o metafora explicita prin care poetul incearca sa sugereze, inca de la inceput, caracteristicile acestui sentiment (substituite de cele ale animalului salbatic), dar si efectul trairii acestui sentiment.

Poezia are trei strofe bazate pe principiul simetriei. Ea debuteaza si se sfarseste cu motivul leoaicei, careia ii este atribuit, la inceput, epitetul ,,tanara", iar la final este completat de epitetul cromatic ,,aramie", dezvaluind evolutia in timp a sentimentului. Cele trei strofe prezinta cele trei secvente lirice: nasterea sentimentului de iubire, transformarea lumii ca efect al intalnirii poetului cu iubirea si constientizarea transformarilor produse asupra propriei fiinte ca urmare a intalnirii cu ,,leoaica tanara".

Prima strofa prezinta aparitia sentimentului de iubire prin imagini artistice vizuale si tactile. Verbele utilizate subliniaza violenta cu care apare si se manifesta sentimentul, dar si efectele devastatoare pe care le are asupra fiintei poetului : ,,Coltii albi mi i-a infipt in fata / m-a muscat, leoaica, azi, de fata".

Strofa a doua prezinta transformarile pe care dragostea le produce in ceea ce priveste perceptia lumii inconjuratoare de catre poet. Iubirea reorganizeaza universul dupa legile ei proprii, intr-un joc de cercuri concentrice - ,, Si deodata-n jurul meu, natura / se facu un cerc, de-a dura, / cand mai larg, cand mai aproape, / ca o strangere de ape." Cercul este simbolul perfectiunii, iar noul univers ia nastere din cercuri concentrice in rotire. Iubirea poate deci, sa ordoneze haosul initial si sa creeze o noua lume in care eul liric devine centrul, nucleul ei.

Prin versurile ,,Si privirea-n sus tasni,/curcubeu taiat in doua,/si auzul o-ntalni/tocmai langa ciocarlii" se sugereaza ideea ca aparitia iubirii reprezinta o manifestare a bucuriei supreme, care este perceputa prin cat mai multe simturi. In acest context, ciocarlia devine si ea un simbol al fericirii provocate de iubire, deoarece se spune ca ea este pasarea care zboara cel mai sus si are un cantec cu totul aparte. De asemenea, tasnirea privirii precum un curcubeu este un simbolul al unei fericiri nesperate, care apare pe neasteptate si care este de o frumusete fascinanta.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
8/10 (2 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
2 pagini
Imagini extrase:
2 imagini
Nr cuvinte:
1 209 cuvinte
Nr caractere:
6 061 caractere
Marime:
13.40 KB (arhivat)
Nivel studiu:
Liceu
Tip document:
Comentariu
Materie:
Limba si literatura romana
Data publicare:
30.03.2018
Structură de fișiere:
  • Leoaica tanara, iubirea.doc
Predat:
la liceu
Profil:
Umanist
Specializare:
Filologie

Ai gasit ceva în neregulă cu acest document?

Te-ar putea interesa și:
Nichita Stanescu Neomedernismul este o orientare care iss face simtita prezenta in perioada...
Poezia "Leoaica tanara, iubirea" face parte din volumul "O viziune a...
Iubirea este poate cea mai vasta tema a literaturii, dar si a celorlalte arte. Prezenta chiar si...
Este un poet romantic in esenta peziei sale si modern in exprimarea poetica. S-a afirmat in...
Poezia IN DULCELE STIL CLASIC face parte din volumul " in dulcele stil clasic ",...
Sus!