Cosmetica si cosmetologia este arta ingrijirii exterioare a corpului cu ajutorul unor preparate si tratamente speciale in scopul pastrarii prospetimii,farmecului si aspectului tineresc.Cosmetologia moderna apeleaza azi la chimie in ceea ce priveste prepararea produselor pe baze stiintifice.Din aceste considerente au fost infiintate laboratoare de control al materiilor prime si al produselor finite si se fac cercetari ample pentru folosirea materiilor prime naturale,care patrund tot mai mult in formularele de preparare a produselor cosmetice deoarece acestea sunt lipsite de nocivitate.
Am ales prezentarea produselor cosmetice deoarece acestea sunt articole care concomitent cu rolul de ingrijire,intretinere,protectie si hranire a pielii asigura si functia de corectare si infrumusetare a anumitor parti ale corpului.Sanatatea si frumusetea,igiena si cosmetica sunt si trebuie sa fie laturi ale unei activitati unice.Din aceasta cauza nici nu exista o limitare stricta intre diferitele categorii de produse cosmetice ele actionand in majoritatea cazurilor prin suprapunere.
Ingrijirea pielii a devenit o industrie uriasa cu sute de marci si de produse pe piata,avand o tehnologie ridicata.Folosirea produselor de ingrijire a pielii si urmarea unui program regulat de ingrijire a pielii reprezinta primii pasi pentru pastrarea si accentuarea frumusetii naturale si ajuta la combaterea efectelor negative ale poluarii,stresului si ale imbatranirii premature.
I.Studiu asupra calitatii produselor
Etimologia cuvantului "calitate" - termenul isi are originea in cuvantul latinesc "qualitas",derivat din "qualis"(care?de ce natura?),care are semnificatia de "atribut","caracteristica","fel de a fi".
Semnificatii:Conceptul de "calitate" are o larga utilizare in diverse domenii:filosofie,economie,discipline tehnice.
In practica economica, notiunea de calitate a avut initial semnificatia de "frumusete artistica",apoi de "lucru bine facut".
Calitatea se poate defini ca:
- satisfacerea cerintelor clientului;
- disponibilitatea produsului;
- un demers sistematic catre excelenta;
- conformitate cu specificatiile;
- zero defecte;
- corect de la prima incercare;
- corespunzator pentru utilizare;
- gradul de utilizare;
- aptitudinea la utilizare
Standardul ISO 8402 "Managementul si asigurarea calitatii" - defineste calitatea ca fiind "ansamblul caracteristicilor unei entitati care ii confera aptitudinea de a satisface nevoile exprimate sau implicite".
Standardul ISO 9000 :2000, defineste calitatea ca fiind, gradul in care un set de caracteristici inerente indeplinesc cerintele".
Termenul "calitate" se poate folosi alaturi de adjective ca: "slaba","buna","excelenta", iar "inerent" inseamna ca exista in ceva, in special o caracteristica permanenta.
Calitatea exista deci numai in relatiile cu nevoile cientului.
I.1.Necesitatea utilizarii produselor cosmetice
Dorinta de a se infrumuseta si a trai cat mai mult este o tendinta naturala atat a femeilor,cat si a barbatilor.
Cauzele care au determinat acest fenomen,au fost urmatoarele:
-conditiile de mediu,de viata si modul de gandire al oamenilor;
-instinctul de aparare fata de fortele supranaturale si de dusmanii apropiati;cultul zeilor si al mortilor;
-instinctul de aparare a sanatatii fata de daunatorii naturali.
Conditiile de mediu,de viata si modul de gandire al oamenilor
Protejarea pielii a aparut ca o necesitate in primul rand in Orientul Mijlociu.
Traind in climatul torid al acestei zone,stratul natural de grasime al pielii,nu-l mai putea proteja pe om,care muncea sub soarele arzator.Au inceput sa fie folosite in acest scop grasimile animale si uleiul vegetal.Acestea au devenit produse de prima necesitate,fiind date in cadrul colectivelor organizate,ca ratie zilnica.
Observand ca animalele,pasarile,insectele si plantele au culori diferite,oamenii primitivi s-au gandit ca acestea s-au mentinut in lupta pentru existenta si datorita coloritului lor si s-au straduit,sa-si coloreze si ei figura
.Cosmovici,Ludmila "Caledoscop cosmetic", Editura Medicala, Bucuresti, 1992
2.Dinu,Vasile "Manual merceologie pentru clasa a.XI.a",Editura Didactica si pedagogica,Bucuresti,1998
***Revista"Revista de comert"nr. 1/ianuarie 2001
nr. 2/februarie2001
nr. 1/inuarie 2002
nr. 2/februarie 2002
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.