Unirea ipostatica si consecintele ei dogmatice

Previzualizare atestat:

Cuprins atestat:

Argument ..3
Introducere ...4
Capitolul I
Unirea Ipostatica 6
Raportul Unirii Ipostatice cu Sfanta Treime ...9
Capitolul II
Consecintele Unirii Ipostatice .10
1. Comunicarea insutirilor ..10
2. Indumnezeirea firii omenesti .12
3. Lipsa de pacat in Iisus Hristos 13
4. Lui Iisus Hristos I se cuvine o singura inchinare atat dupa dumnezeire cat ti dupa omenitate 15
5. Fecioara Maria este cu adevarat Nascatoare de Dumnezeu 16
Capitolul III
Chenoza ...19
Concluzii .26
Bibliografie .29

Extras din atestat:

Argument

Teologia, sau invatatura despre Dumnezeu poate progresa in veci. Ea va putea aduce vesnic ceva nou, dar ramanand aceeasi, intrucat taina nasterii Fiului din Tatal, taina iubirii Tatalui fata de Fiul si a Fiului fata de Tatal, deci si a cunoasterii de catre noi a Fiului si a Tatalui, nu se epuizeaza niciodata.

Am ales aceasta tema pentru a-mi aprofunda cunostintele teologice din perspectiva dogmatica asupra Persoanei Divine a Mantuitorului Iisus Hristos, Care desi prin intrupare devine om adevararat, El ramane in acelasi timp ,,Dumnezeu adevarat din Dumnezeu adevarat" , dar si pentru dobandirea cunostintelor in legatura cu soteriologia ortodoxa, adica mantuirea in Hristos prin unirea cu El.

Marturisind ca Hristos este Dumnezeu adevarat si om adevarat, fundamentam posibilitatea pe care o are El de a-i atrage pe oameni la Tatal in Duhul Sfant, capacitatea de a-i conduce prin toate starile prin care a trecut El de bunavoie, asigurand premisele unirii Sale cu oamenii care cred in El. Daca Hristos este Dumnezeu adevarat si om adevarat, omul nu pote ramane inchis in limitele unei existente naturale, ci se inscrie intr-o viata care depaseste limitele naturalului, iar persoana sa, capata valoare prin bogatia spirituala a carei innoire nu are limite si nici sfarsit.

Daca Hristos este Dumnezeu si om, in mantuire lucreaza atat firea dumnezeiasca cat si cea umana. Hristos, ca Dumnezeu-Om, descopera ca nu apartine doar lumii pamantesti, caci prin harul Sau, Omul Spiritual locuieste in profunzimea realitatii divine. Cuprinzandu-i in Sine pe toti oamenii, Hristos este pentru noi nu numai model, ci Forta transformatoare care ne da si puterea de a ne inscrie in lupta impotriva raului si a mortii. De aceea este de o importanta colosala a cunoaste adevaul despre Dumnezeu-Omul, adevar ce ne dauieste puterea de a crede, putere ce ne hristoformizeaza, daca conlucram cu ea.

Consider ca, aceasta cunoastere a lui Dmnezeu, care este atat de accesibila oamenilor datorita Intruparii, trebuie dobandita, insusita si crezuta de fiecare dintre noi. Cunoasterea lui Dumnezeu este principalul fundament al credintei noastre, si deci al mantuirii noastre in Hristos, Dumnezeu-Omul. Sfantul Grigorie Sinaitul spune ca: definitia dreptei credinte este a vedea si cunoaste intru curatie cele doua dogme ale credintei, adica treimea si doimea: treimea a o privi si a o cunoaste in chip neamestecat si netaiat, in unitate, iar doimea firilor lui Hristos, intr-un ipostas, adica a marturisi si a sti pe un singur Fiu, si inainte de intrupare si dupa intrupare, dar dupa intrupare slavit in chip neamestecat, in doua firi si in doua vointe, dumnezeiesti si omenesti.

Introducere

Pentru a intelege Unirea Ipostatica, cat si a consecintelor ei dogmatice trebuie sa cunoastem imprejurarile in care s-a produs, scopul unirii firilor in Hristos, urmarile acestei uniri cat si raportul pe care aceasta unire o are cu soteriologia ortodoxa.

Pogorarea si intruparea Cuvantului lui Dumnezeu reprzinta marea taina a credintei crestine: Cu adevarat mare este taina dreptei credinte:Dumnezeu S'a aratat in trup (I Tim. 3;16), si are drept scop mantuirea intreg neamului omenesc, de la Adam pana la cei de la sfarsitul veacurilor, adica realizarea mantuirii obiective. ,,Fiul Omului a venit sa caute si sa mantuiasca pe cel ce era pierdut"( Luca 19;10).

Necesitatea intruparii vine datorita caderii protoparintilor, Feritcitul Augustin spune: ,,Si homo non periiset, Filius hominis non veniiset". Asadar daca omul n-ar fi pierit, Fiul Omului n-ar fi venit. Pana la venirea Fiului lui Dumnezeu in lume, nimeni nu era capabil sa se mantuiasca prin propiile sale forte. Scopul intruparii este rascumpararea omului din robia pacatului, prin restabilirea Chipului lui Dumezeu in om, Chip alterat din pricina pacatului. Sfantul Ioan Gura de Aur spune: ,,Hristos Mantuitorul fiind Dumnezeu, a primit trupul nostru si S-a facut om nu in alt scop, ci numai pentru mantuirea neamului omenesc". Aceasta insusire voita a firii omenesti, devenind din Fiu al lui Dumnezeu, si Fiu al Omului, s-a realizat la ,,plinirea vremii" (Gal. 4;4), Fiul nascut fiind din Tatal din vesnicie, consubstantial si de-o fiinta cu Acesta, se face om asemenea noua prin nastere fara de samanta dintr-o fecioara curata care nu a fost cunoscuta de barbat. Astfel isi insuseste firea omenesca in mod real si deplin, fire care prin pacatul protoparintilor, este supusa afectelor, slabiciunii si mortii. Aceste urmari sunt generate de pacat si apar datorita alterarii Chipului lui Dumnezeu in om. Fiul, Cuvantul Intrupat, este ,,Chip al Dumnezeului Celui nevazut" (Col. 1;15). Sfantul Apostol Pavel marturiseste ca ,,chip al lui Dumezeu" este Hristos. El este Arhetipul omului, prin care omul si toate s-au facut, ,, fara de El nimic nu s-ar fi facut, din cate s-au facut" (Ioan 1,1). Fiul isi insuseste astfel firea omeneasca pentru a o curata de pacat, a o indumnezeii si de a reda posibilitatea mantuirii, oamenilor, prin refacerea Chipului lui Dumnezeu in om, omul fiind ,,chip al Chipului" ... ,,Chip care este Hristos" .

Astfel Chpul lui Dumnezeu care este Hristos se face om pentru a-l indumnezeii pe om. Atfel se intrupeaza, si primeste firea omeneasca pe care o uneste, in mod real si deplin in Persoana Sa, cu firea dumnezeiasca in chip neamestecat, neschimbat, nedespartit si neimpartit.

In lucrarea aceasta, am sa incerc sa va prezint adevarul dogmatic ortodox neintinat si neschimbat, despre Unirea Ipostatica si consecintele ei domatice, adevar pentru care Sfintii Parinti au luptat, si-au dedicat viata pentru pastrarea lui, si au cautat sa se uneasca cu Hristos, dupa har, asa cum El este unit cu Tatal si cu Duhul Sfant, si asa cum este unit si cu firea omeneasca indumnezeita, si astfel unit pentru todeauna cu noi.

Bibliografie:

1. Sfanta Scriptura sau Biblia tiparita cu binecuvantarea Preafericitului Daniel, EIBMBOR, Buc., 2008;

2. Braia Pr. Prof. Dr. Ioan, ,,Tratat de Teologie Dogmatica si Ecumenica", Buc., 1999;

3. Cabasilae Nicolae, ,,Despre viata in Hristos",EIBMBOR, Buc., 1997;

4. Remete Pr. Prof. Dr. Gheorghe, ,,Curs de Dogmatca, Dumnezeu Mantuitorul", Sibiu, 2004;

5. Sinaitul Grigorie, ,,Filocalia romana", vol. VII, EIBMBOR, Buc., 1977;

6. Staniloae Pr. Prof. Dr. Dumitru, ,,Teologie Dogmatica Ortodoxa", vol.2, EIBMBOR, Buc., 2010;

7. Staniloae Pr. Prof. Dr. Dumitru, ,,Iisus Hristos sau restaurarea omului", Edit. Omniscop, Craiova, 1993;

8. Staniloae Pr. Prof. Dr. Dumitru, traducere la lucrarea Sfantul Chiril al Alexandriei, ,,Comentariu la Evanghelia Sfantului Ioan",EIBMBOR, Buc., 2000 ;

9. Staniloae Pr. Prof. Dumitru, Hristologia Sinoadelor, in ,,Ortodoxia", XXVI-Nr. 4 - Octombrie-Decembrie, Buc., 1974;

10. Teodoran Pr. Prof. Dr. Isidor si Zagrean Arhim. Prof. Dr. Ioan, ,,Teologie dogmatica, Manual Pentru Seminariile Teologice", Cluj-Napoca, 2009;

Download atestat

Primești atestatul în câteva minute,
cu sau fără cont

Alte informații:
Tipuri fișiere:
docx
Diacritice:
Da
Nota:
8/10 (1 voturi)
Anul redactarii:
2015
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
29 pagini
Imagini extrase:
29 imagini
Nr cuvinte:
12 168 cuvinte
Nr caractere:
58 558 caractere
Marime:
64.06 KB (arhivat)
Nivel studiu:
Liceu
Tip document:
Atestat
Materie:
Religie
Data publicare:
26.05.2019
Structură de fișiere:
  • Unirea ipostatica si consecintele ei dogmatice.docx
Predat:
Liceul Teologic "Sfântul Nicodim" din Targu-Jiu
Profesorului:
Ionașcu Gheorghe

Ai gasit ceva în neregulă cu acest document?

Te-ar putea interesa și:
Dintotdeauna oamenii au fost preocupati de originea lumii si de modul in care a aparut lumea. In...
1. Notiunea de Teologie Teologia Dogmatica, la fel ca teologia simbolica, este o parte speciala...
Capitolul I CAILE DE TRANSMITERE A REVELATIE SUPRANATURALE SFANTA SCRIPTURA SI SFANTA TRADITIE...
Studiul de fata urmareste sa prezinte teologia icoanelor in lumina traditiei dogmatice si...
Parintii Bisericii au mostenit din cultura lumii antice un con?cept de materie care se opunea...
Sus!