Tainele speciale in expunere catehetica

Previzualizare atestat:

Cuprins atestat:

Introducere: Sfintele Taine- in general 3
1. Fiinta Tainelor 4
2. Numarul Tainelor 8
3. Impartirea tainelor 8
Capitolul I: Sfanta taina a Nuntii 10
1. Instituire 11
2. Casatoria ca legatura naturala pe viata intre barbat si
femeie 11
3. Intarirea si inaltarea casatoriei de catre Hristos 13
4. Cateheza la Sfanta Taina a Nuntii 15
Capitolul II: Sfanta Taina a Preotiei 17
1. Instituire 17
2. Preotie obsteasca si preotie sacramentala 19
3. Preotie si eclezialitate 20
4. Cateheza la Sfanta Taina a Preotiei 22
Concluzii 26
Abstract 28
Bibliografie 29

Extras din atestat:

Efectele sau roadele jertfei de pe cruce a Mantuitorului sunt roade in mod simplu, dar cuprinzator in Troparul Sfintilor Parinti: ,,Rascumparatu-ne-ai pe noi din blestemul legilor cu scump sangele Tau, pe cruce pironindu-Te si cu sulita impungandu-Te; nemurire ai izvorat oamenilor, Mantuitorul nostru, slava Tie" Prin jertfa de pe cruce s-a infaptuit ceea ce se numeste mantuire obiectiva sau rascumparare, adica slobozirea sau eliberarea oamenilor din robia pacatului si a mortii, care stapanea omenirea de la Adam incoace , sau impacarea omului cu Dumnezeu, cum spun protestantii, acest termen aratand pacea care salasluieste in sufletul credinciosului. Fara mantuire obiectiva sau rascumpararea prin jertfa lui Hristos, neamul omenesc ar fi ramas pururi in aceeasi robie, dar, prin harul redobandit in Iisus Hristos, ,,cei ce au luat prisosinta harului si darului indreptarii vor imparati in viata prin Unul Iisus Hristos"

Astfel, din jertfa de pe cruce a Mantuitorului izvoraste o putere nemarginita pentru cei ce cred, caci ,,cuvantul cruce pentru cei ce pier este nebunie, iar pentru noi cei care ne mantuim este puterea lui Dumnezeu" Aceasta putere, harul divin, ii indeparteaza si ii sfinteste pe credinciosi, ridicandu-i de la starea lor fireasca la viata suprafireasca in Hristos si le da tarie necesara de a putea progresa in aceasta viata

Indreptarea sau sfintirea omului prin harul divin se realizeaza in Biserica, Trupul tainic al lui Hristos, asezamant intemeiat de El si inzestrat cu putere si mijloacele necesare spre a impartasi credinciosilor mantuirea obiectiva sau rascumpararea. Dar aceasta putere sau energie care izvoraste din jertfa de pe cruce, care ii indrepteaza si ii sfinteste pe credinciosi, nu lucreaza in mod nemijlocit asupra acestora, ci este legata de anumite semne si lucrari vazute, care sunt organele purtatoare sau transmitatoare ale harului, deci sunt mijloace de mantuire si sfintire a credinciosilor.

Spre deosebire de protestanti, care considera cuvantul lui Dumnezeu ca purtator al harului divin pe o treapta cel putin egala, daca nu mai inalta ca tainele, Biserica noastra, desi socoteste si ea Cuvantul lui Dumnezeu ca purtator sau transmitator al harului, nu-l considera in aceasta functie sau in acest rol nici in aceeasi masura, nici in acelasi fel ca Sfintele Taine. Caci daca rodirea cuvantului atat la convertire, cat si la indreptarea omului este in functie de anumite conditii subiective ale celui ce crede si in primul rand de libera primire si conlucrare a acestuia cu cuvantul, este evident ca actiune lui nu-i leaga de harul divin nici in acelasi fel, nici in aceeasi masura ca Sfintele Taine, despre care Insusi Domnul ne-a invatat ca sunt purtatoarele si transmitatoarele harului divin in mod real.

1. Fiinta Tainelor

Sfintele Taine sunt lucrari vazute, instituite de Mantuitorul Iisus Hristos si incredintate Sfintei Sale Biserici, prin care celor ce le primesc se impartaseste harul nevazut al Duhului Sfant, scopul lor fiind mantuirea si sfintirea acestora prin harul pe care ele il confera. Din punct de vedere ecleziologic, ele sunt mijloace prin care Hristos ii uneste cu sine si cu Biserica pe toti cei ce cred in El; asadar, ele au o functie unificatoare a credinciosilor in Hristos si in Biserica

Protestantii si unele denominatiuni crestine, spre deosebire de Biserica noastra, neaga caracterul supranatural, haric si sfintitor al Tainelor, vazand in ele simple simboluri sau semne externe, asemanatoare ceremoniilor simbolice din Vechiul Testament. Dupa ei, aceste semne se savarsesc in amintirea vreunui eveniment ori moment din viata Mantuitorului, cu scopul de a-i intari pe credinciosi in credinta. Prin ele se trezeste, se intareste sau se adevereste credinta, dar ele nu sunt organe purtatoare sau mijlocitoare ale harului, in sensul ca acesta ar fi inseparabil legat de ele. De asemenea, spun ei, ele sunt fagaduinte ori garantii pentru dobandirea harului de catre cei predestinati la mantuire. Pe de alta parte, doctrina despre predestinatie, comuna celor mai multi dintre protestanti si denominatiunile crestine, limitand efectul Tainelor numai la cei predestinati la mantuire, pentru cei predestinati la osanda ele sunt decat ,,semne goale", precum le numeste Luther la inceput, si alaturi de el si alti reformatori. Cu timpul insa, in afara de calvinii extremisti, marturisirile de credinta protestante si indeosebi cele luterane afirma caracterul supranatural al Tainelor, precizand ca ,,Taina este o ceremonie ori un act in care Dumnezeu ne transmite ceea ce se ofera de fagaduinta, legata de ceremonie" Cu toate acestea, pana astazi, pozitia protestantilor fata de Taine ca purtatoare sau transmitatoare ale harului a ramas ambigua.

O astfel de conceptie care nu recunoaste deschis ca Tainele sunt organe purtatoare sau transmitatoare ale harului este gresit, fiind in contradictie cu Sfanta Scriptura, din care rezulta ca ele se dau ,,spre iertarea pacatelor", ,,spre sfintire", ,,spre innoirea vietii", sau ca ,,Duhul Sfant a venit asupra lor" , ceea ce dovedeste ca lucrarea Tainelor, o lucrare vazuta, este impreunata cu o lucrare ,sfintitoare a Duhului Sfant, de unde rezulta ca Tainele sunt cu adevarat mijloace de impartasire reala a harului divin, deci de sfintirea credinciosilor.

Sfintele Taine au cateva trasaturi sau insusiri esentiale, si anume:

Bibliografie:

1. Biblia sau sfanta Scriptura, tiparita sub indrumarea si cu puterea de grija a Prea Fericitului Parinte Teoctist, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, cu aprobarea Sfantului Sinod, Bucuresti, Editura Institutului Biblic si de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romane, 2005.

2. Triod, Bucuresti, Editura Institutului Biblic si de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romane, 1970.

II. Manuale, dictionare, enciclopedii:

1. Staniloaie Dumitru, Teologia Dogmatica Ortodoxa (III), Bucuresti, Editura Institutului Biblic si de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romane, 2003.

2. Todoran Isidor, Zagrean Ioan, Dogmatica Ortodoxa, manual pentru Seminariile Teologice, Cluj-Napoca, Editura Renasterea, 2007.

III. Carti:

3. Catehism Crestin Ortodox, Bucuresti, Editura Institutului Biblic si de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romane, 1990.

4. Credinta Ortodoxa, Tiparita cu binecuvantarea Inalt Prea Sfintitului Daniel, Mitropolitul Moldovei si Bucovinei, Iasi, Editura Mitropoliei Moldovei si Bucovinei, 2003.

IV Reviste:

1. Ortodoxia, Revista Patriarhiei Romane, Bucuresti, Editura Institutului Biblic si de Misiune Ortodoxa, Nr. 1-2, Ianuarie-Iunie, 1978.

2. Ortodoxia, Revista Patriarhiei Romane, Bucuresti, Editura Institutului Biblic si de Misiune Ortodoxa, Nr. 4, Octombrie-Decembrie, 1986.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
10/10 (1 voturi)
Anul redactarii:
2011
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
32 pagini
Imagini extrase:
32 imagini
Nr cuvinte:
9 988 cuvinte
Nr caractere:
46 441 caractere
Marime:
38.84 KB (arhivat)
Nivel studiu:
Liceu
Tip document:
Atestat
Materie:
Religie
Data publicare:
18.09.2017
Structură de fișiere:
  • Tainele speciale in expunere catehetica.doc
Predat:
Liceul Teologic Ortodox Nicolae Steinhardt din Satu Mare
Profil:
Teologic

Ai gasit ceva în neregulă cu acest document?

Te-ar putea interesa și:
Hristos Mantuitorul nostru prin pilda si lucrarile Sale de propovaduitor, precum si prin porunca...
I. INTRODUCERE: CATEHETICA este disciplina Teologiei Practice care se ocupa cu normele...
1.Viata si activitatea Sfantului Chiril al Ierusalimului Sfantul Chiril al Ierusalimului...
Din cele mai vechi timpuri, mintea iscoditoare a omului a fost preocupata de ceea ce se intampla...
Din cele mai vechi timpuri, mintea iscoditoare a omului a fost preocupata de ceea ce se intampla...
Sus!