Tainele Bisericii

Previzualizare atestat:

Extras din atestat:

INTRODUCERE

Crestinismul nu este o ideologie, un sistem de idei la care putem sau nu sa aderam, ci viata, viata cea adevarata in comuniune cu izvorul vietii, Dumnezeu, pe care omul a pierdut-o datorita pacatului originar. Prin intruparea, moartea, invierea si inaltarea Sa la cer Mantuitorul Iisus Hristos a restaurat firea umana si ne-a eliberat de sub stapanirea pacatului si a mortii daruindu-ne viata vesnica a Imparatiei cerurilor. Fiecare dintre noi am primit acest dar al vietii vesnice in botezul nostru cand "ne-am ingropat cu El, in moarte, prin botez, pentru ca, precum Hristos a inviat din morti prin slava Tatalui asa sa umblam si noi intru innoirea vietii"(Rom. 6, 4). Biserica este Imparatia lui Dumnezeu pe pamant iar slujbele reprezinta intrarea noastra in aceasta Imparatie, trairea si impartasirea concreta de viata cea noua in Hristos, de dreptatea, pacea si bucuria in Duhul Sfant ce caracterizeaza Imparatia lui Dumnezeu (Rom. 14, 17). Cultul Bisericii ne poarta in lumea prezentei directe a lui Dumnezeu facandu-ne partasi bucuriei invierii. Crestinismul este, pentru aceasta, o religie liturgica, o religie in care cultul este foarte important, fiind trairea liturgica a vietii celei noi in comuniune cu Dumnezeu. Biserica este, in primul rand, o comunitate rugatoare, slavitoare. Intelegem astfel de ce Biserica noastra se numeste ortodoxa: este Biserica ce aduce dreapta slavire lui Dumnezeu si, ca urmare, are credinta dreapta fiind Biserica cea adevarata.

Biserica Ortodoxa socoteste ca mantuirea nu se finalizeaza in moartea lui Hristos pe cruce, ca echivalent juridic ce a adus omenirea jignirii prin pacat a lui Dumnezeu, ci in unirea lui Hristos cel rastignit si inviat cu oamenii ce cred in El ca si ei sa poata muri pacatului si invia. Consecvent cu aceasta, ea ofera Tainelor un loc de mare importanta in iconomia mantuirii, ca mijloace prin care se infaptuieste aceasta unire a oamenilor cu Hristos. "La baza conceptiei despre Taine a Bisericii noastre sta increderea in putinta lucrarii Duhului dumnezeiesc al lui Hristos printr-un om asupra altui om, prin intermediul trupurilor si a materiei dintre ele, in ambianta Bisericii, ca Trup tainic al lui Hristos. E increderea ca Duhul dumnezeiesc poate lucra prin mijlocirea spiritului omenesc asupra materiei cosmice in general si asupra altor personae. Prin mana omului se scurg puteri spirituale asupra altui om fie direct prin trup, fie prin alta materie. Cel ce transmite aceasta putere ce se scurge prin mana este subiectul care gandeste si voieste, adica un subiect cu o baza spirituala si puterea ce se scurge prin trupul celui care actioneaza asupra altuia merge pana la spiritual cel din urma. Cei doi, intalnindu-se prin simturi, se intalnesc prin spirit" .

Baza generala a Tainelor Bisericii este credinta ca Dumnezeu poate lucra asupra creaturii in realitatea ei vizibila. In acest sens, intelesul general al Tainelor este unirea lui Dumnezeu cu creatura. Spiritul uman transfigureaza materia cu care e unit de la inceput. In taina omului toate partile si functiile lui sunt taine, pentru ca participa la taina lui ca intreg.

Chiar in baza creatiei Dumnezeu lucreaza prin cosmos si omul, de asemenea, lucreaza prin cosmos, unindu-si lucrarea sa cu Dumnezeu, uneori mai mult, alteori mai putin. Prin om se accentueaza in mod special lucrarea lui Dumnezeu asupra creatiei, in vederea transfigurarii si spiritualizarii ei. Aceasta e baza "naturala" a Tainelor Bisericii, baza faptului ca prin apa, de exemplu, un om poate-I transmite altuia puterea lui Dumnezeu. "Insa Omul Care a devenit mediul prin excelenta al puterii lui Dumnezeu asupra materiei si asupra celorlalti oameni, este Hristos. Din Hristos se extinde spre fiecare Taina puterea lui Dumnezeu asupra tuturor oamenilor prin gesture si materie" .

In continutul lucrarii de atestat vom avea planul conform impartirii pe care Parintele Staniloae o face in Dogmatica Ortodoxa, volumul al III-lea, spunand astfel: "In ce priveste numarul Tainelor, trei dintre ele sunt Taine ale unirii depline cu Hristos si ale intrarii depline in Biserica (Botezul, Ungerea cu Sfantul Mir, Euharistia), a doua, a reintaririi in Hristos a celor imbolnaviti sufleteste sau trupeste (Pocainta, Maslul) si doua, mijloace prin care se acorda primitorului puterea de a implini fie misiunea speciala a savarsirii Tainelor, a propovaduirii cuvantului si a pastoririi unei comunitati bisericesti (Hirotonia), fie indatoririle speciale legate de viata de casatorie (Cununia)" .

Bibliografie:

*** Biblia sau Sfanta Scriptura, Societatea Biblica Interconfesionala, Bucuresti-1998

*** Carte De Rugaciuni, E.I.B., Bucuresti-1999

*** Didahia celor 12 Apostoli, in col. P.S.B., nr. 1, traducere, note si indici de Pr. D. Fecioru, E.I.B., Bucuresti-1995

*** Molitfelnic, E.I.B., Bucuresti-1998

Arhimandritul Sofronie, Rugaciunea -experienta vietii vesnice, trad. Ioan I. Ica Jr., ed. "Desis", Sibiu-2007

Bria, Pr. Prof. Dr. Ion, Impartasania, in Studii Teologice, nr. 3-4/1997

Idem, Aspectul comunitar al dumnezeiestii Euharistii, in S.T., nr. 7-8, an 1959

Braniste, Pr. Prof. Dr. Ene, Preotul si chipul preotului dupa Sfanta Scriptura, in B.O.R., an 1965, nr. 5-6

Chitescu, Prof. N., Pr. Prof. Isidor Todoran, Pr. Prof. I. Petreuta, Teologia Dogmatica si Simbolica, vol. II, editia a II-a, ed. "Renasterea", Cluj-Napoca-2004

Episcop Calinic Botosaneanul, Biblia in Filocalie, vol. II, ed. "Trinitas", Iasi-1998

Evdokimov, Paul, Varstele Vietii Spirituale, ed. "Humanitas", Bucuresti-2007

Galeriu, Pr. Prof. Dr. Constantin, Taina Marturisirii, in S.T., nr. 3-4, 1974

Ieromonahul Teognost, Taina Sfantului Maslu, ed. "Credinta Stramoseasca", Iasi-2002

Sfantul Ignatie Teoforul, Epistola catre Smyrneni, in col. P.S.B., nr. 1, traducere, note si indici de Pr. D. Fecioru, E.I.B., Bucuresti-1995

Sfantul Ioan Gura de Aur, Cateheze Baptismale. ed. "Oastea Domnului", Sibiu-2003

Idem, Sfantul Grigorie de Nazianz, Sfantul Efrem Sirul, Despre Preotie, E.I.B, Bucuresti-2008

Sfantul Maxim Marturisitorul, Raspunsuri catre Talasie, in Filocalia vol. III, traducere, introducere si note de Pr. Prof. Dr. Dumitru Staniloae, E.I.B., Bucuresti-1996

Sfantul Nicolae Cabasila, Despre viata in Hristos, trad. de Diac. Doru Costache, ed. "Sophia", Bucuresti-2004

Staniloae, Pr. Prof. Dr. Dumitru, Teologia Dogmatica Ortodoxa, vol. III, E.I.B., Bucuresti-1978

Idem /Pr. M.-A. Costa de Beauregard, Mica Dogmatica Vorbita (Dialoguri la Cernica), ed. "Deisis", Sibiu-2007

Sfantul Vasile cel Mare, Omilie indemnatoare la botez, in P.S.B., nr. 17, traducere, introducere si note de Pr. Prof. Dr. Dumitru Fecioru, E.I.B., Bucuresti-1986

Download atestat

Primești atestatul în câteva minute,
cu sau fără cont

Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
8/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
37 pagini
Imagini extrase:
37 imagini
Nr cuvinte:
10 024 cuvinte
Nr caractere:
49 207 caractere
Marime:
49.50 KB (arhivat)
Nivel studiu:
Liceu
Tip document:
Atestat
Materie:
Religie
Data publicare:
07.08.2017
Structură de fișiere:
  • Tainele Bisericii.doc
Predat:
la liceu

Ai gasit ceva în neregulă cu acest document?

Te-ar putea interesa și:
Efectele sau roadele jertfei de pe cruce a Mantuitorului sunt roade in mod simplu, dar...
TAINA CUNUNIEI 1. GENERALITATI: Fiecare Taina are in comun cu celelalte prezenta Duhului Sfant...
Exista o functie indestructibila intre Preotie si Indumnezeire. Intrucat indumnezeirea omului...
Invatatura fundamentala a crestinismului este ca omenirea a fost eliberata din osanda pacatului...
Toate popoarele crestine si toate confesiunile crestine au acelasi nume pentru locasul de...
Sus!