Sfintele taine de initiere in crestinism

Previzualizare atestat:

Cuprins atestat:

Introducere p. 3
Capitolul I
Taina Botezului p. 6
Capitolul II
Taina Mirungerii p. 12
Capitolul III
Taina Euharistiei (Impartasaniei) p. 16
Concluzii p. 20
Bibliografie p. 21

Extras din atestat:

Cea dintai datorie si cea mai mare responsabilitate din punct de vedere spiritual, a credinciosului in viata este grija de mantuirea sufletului sau. Insusi Mantuitorul Iisus Hristos ne arata ca nimic pe lume nu e mai de pret pentru om, decat mantuirea sufletului: ,,Caci ce-i foloseste omului sa castige lumea intreaga,daca isi pierde sufletul?Sau ce ar putea sa dea omul,in schimb, pentru sufletul sau?"(Marcu VIII,36-37). Mantuirea este eliberarea din robia pacatului si a mortii si dobandirea vietii de veci, in Hristos; mantuirea ne-a fost facuta posibila de Intruparea, Moartea pe Cruce, Invierea si Inaltarea la cer a Domnului nostru Iisus Hristos, si noi credinciosii ne-o insusim prin harul dumnezeiesc.

Viata de har se implineste in Biserica, pentru fiecare credincios, prin caile sale proprii; Biserica este Trupul lui Hristos nevazut si plenitudinea de viata a Duhului Sfant, Careia Hristos Insusi, Capul ei, i-a dat puterea si mijloacele vizibile de impartasire a harului dumnezeiesc, care indrepteaza si sfintesc pe om, ajutandu-l astfel la mantuire. Aceste mijloace vizibile care-l unesc pe om tot mai strans cu Hristos si Biserica Sa, sunt Sfintele Taine.

Deci, Sfintele Taine sunt acele lucrari sau acte sfinte vizibile, intemeiate de Domnul Hristos, savarsite de Biserica, prin episcopii si preotii sai, prin care se comunica celor ce se impartasesc de ele harul dumnezeiesc nevazut,mantuitor.

Prin harul care il revarsa asupra credinciosilor, care se impartasesc cu ele, Sfintele Taine au o importanta deosebita in viata acestora. Astfel harul divin innoieste, creeaza din nou fiinta credinciosului, din rob al pacatului, facandu-l o faptura noua in Hristos, conferindu-i acestuia forte morale deosebite, care il fac capabil de o viata noua, morala; de asemenea, daca crestinul a devenit prin har o faptura noua in Hristos, el dobandeste nu numai posibilitatea, si in acelasi timp si obligatia de a duce o viata noua, punand in actiune fortele lui morale, reinnoite. In acest sens, Sfantul Apostol Pavel indeamna pe Galateni: ,,Daca traim in Duhul, in Duhul sa si umblam."(Galateni V,25).

In privinta numarului Sfintelor Taine, Biserica Ortodoxa, ca si Biserica Romano-Catolica si Bisericile Vechi-Orientale, au marturisit totdeauna numarul de sapte Sfinte Taine, in urmatoarea ordine: Botezul, Mirungerea, Euharistia, Spovedania (Pocainta), Preotia, Cununia (Nunta) si Maslul,spre deosebire de protestanti si dominatiuni, care, in general, admit numai doua Taine: Botezul si Cina Domnului, iar uneori, urmandu-l pe Luther, admit si Pocainta ca Taina. Sapte Taine a instituit si Mantuitorul si sapte Taine a invatat totdeauna Sfanta noastra Biserica, pe baza Sfintei Scripturi si a Sfintei Traditii, dupa necesitatile personale si sociale ale oamenilor, iar Biserica a invatat si administrat acest numar de Taine in intreaga ei istorie; Sfintii Parinti si teologii au aratat si motivele pentru care Biserica a pastrat sapte Taine: sfintenia numarului sapte, care indica desavarsirea si analogia cu cele sapte daruri ale Duhului Sfant, din viziunea profetului Isaia (Isaia XI,2-3) si despre care vorbeste pe larg si Sfantul Apostol Pavel, la I Corinteni XII,8-10.

In ce priveste impartirea Tainelor, cea mai cunoscuta si cea mai des intrebuintata este in Taine care se repeta si Taine care nu se repeta.Ramane insa in discutie care intra in prima si care in a doua categorie, caci in timp ce majoritatea dogmatistilor numara la Tainele care se repeta: Mirungerea, Euharistia, Pocainta, Nunta si Maslul, la cele care nu se repeta ramanand numai Botezul si Hirotonia, unii dogmatisti greci (ca Andrutsos si Diovuniotis) numara la Tainele care nu se repeta si Mirungerea, ba chiar si Nunta, deoarece, spun ei, ungerea cu Sfantul Mir a doua oara a celor reintorsi la dreapta credinta nu mai e Taina, ci doar o ierurgie, asemanatoare ungerii bisericii cu Sfantul Mir la sfintire(tarnosire). De asemenea, nunta a doua si a treia nu mai sunt Taine, deoarece Biserica le admite numai pentru slabiciune si lipsa de infranare, ceea ce, de altfel, rezulta chiar din cuprinsul unor rugaciuni din randuiala lor, care e mai simpla decat la nunta intaia. Si in Marturisirea de credinta a lui Mitrofan Kritopulos, numai nunta intai e considerata Taina.

Alta impartire noua mai este: 1. Tainele vietii spirituale (dupa altii: Tainele unirii cu Hristos) sau ale initierii, ale incorporarii in Biserica: Botezul, Mirungea si Euharistia; 2. Tainele restabilirii sanatatii sufletesti si trupesti: Pocainta si Maslul; 3. Tainele speciale: Preotia si Nunta.

Altii impart Tainele astfel: 1. Taine de normalizare a viettii: Botezul, Pocainta, Maslul; 2. Taine de perfectionare a vietii: Mirungerea si Euharistia; 3. Taine speciale: Preotia si Nunta.

Botezul, Mirungea si Euharistia sunt asadar tainele vietii spirituale sau unirii cu Hristos.

Am ales aceasta tema deoarece este de o importanta deosebita. Cele trei sfinte taine il introduc pe tanarul om in viata Bisericii si a lui Hristos. Cele trei sfinte taine se savarsesc in cadrul slujbei Sfantului Botez.

Desi este o tema vasta, si s-au scris faorte multe tratate si carti in legatura cu aceste sfinte taine, voi incerca sa cuprind o mica parte in lucrea mea de atestat.

Bibliografie:

1. Biblia sau Sfanta Scriptura, Editia Jubiliara a Sfantului Sinod al BOR, E.I.B.M.B.O.R., 2001, aprobata de Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane.

2. Benedict Stancu Ierom., Spovedania si indrumarea duhocniceasca, Ed Valentina, Rm. Valcea, 2007.

3. Cabasila Nicolae, Despre viata in Hristos, Trad. Pr. Prof. Dr. Teodor Bodogae, E.I.B.M.B.O.R., Bucuresti, 1997.

4. Isidor Todoran Pr. Prof. Dr., Arhid. Prof. Dr. Ioan Zagrean, Dogmatica Ortodoxa, Ed. Renasterea, Cluj-Napoca, 2004.

5. Panayotis Nellas, Omul - animal indumnezeit, Perspective pentru o antropologie ortodoxa, Ed. Deisis, Trad. Diac. Ioan I. Ica jr.,Sibiu, 1999.

6. Popescu Dumitru Pr. Prof. Dr., Iisus Hristos Pantocrator, EIBMBOR, Bucuresti, 2005.

7. Silvestru, Episcop de Canev, Teologie Dogmatica Ortodoxa, vol V , Ed. "Credinta Stramoseasca", Iasi, 2001.

8. Staniloae Dumitru Pr. Prof. Dr., Teologia Dogmatica Ortodoxa, vol I, Editia III, E.I.B.M.B.O.R., Bucuresti, 2003, pag 134

9. Staniloae Dumitru Pr. Prof. Dr., Teologia Dogmatica Ortodoxa, vol III, Editura Institutului Biblic si de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romane , Bucuresti, 1997.

10. Zagrean Ioan Arhid. Prof. si Isidor Todoran Pr. Prof. Dr., Teologia Dogmatica-manual pentru Seminariile Teologice, Editura Renasterea, Cluj-Napoca, 2000.

Download atestat

Primești atestatul în câteva minute,
cu sau fără cont

Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
8/10 (1 voturi)
Anul redactarii:
2010
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
21 pagini
Imagini extrase:
21 imagini
Nr cuvinte:
7 122 cuvinte
Nr caractere:
33 966 caractere
Marime:
369.76 KB (arhivat)
Nivel studiu:
Liceu
Tip document:
Atestat
Materie:
Religie
Data publicare:
17.07.2017
Structură de fișiere:
  • Sfintele taine de initiere in crestinism.doc
Predat:
la liceu
Specializare:
Teologie: teologic ortodox
Profesorului:
Pr. Prof. Rusu Ionuţ

Ai gasit ceva în neregulă cu acest document?

Te-ar putea interesa și:
Intre cele sapte taine liturgice se numara si cele trei taine de initiere care sunt initiale...
INTRODUCERE Crestinismul nu este o ideologie, un sistem de idei la care putem sau nu sa aderam,...
Referindu-ne la notiunea de necaz, in Dictionarul Limbii Romane moderne gasim urmatoarele...
Despre inceputurile crestinismului pe teritoriul tarii noastre si in special pe teritoriul care a...
Pentru a vorbi despre felul in care s-a dezvoltat sistemul de asistenta sociala in crestinism,...
Sus!