Preotia Universală

Previzualizare atestat:

Cuprins atestat:

.INTRODUCERE
2.INSTITUIREA SFINTEI TAINE A PREOTIEI
3.IERARHIA BISERICEASCA
4.RAPORTURILE PREOTIEI SLUJITOARE CU PREOTIA UNIVERSALA
5.EUHARISTIE, BISERICA SI MISIUNE IN LUMEA GLOBALA

Extras din atestat:

,,..., Si au ales pe Stefan, barbat plin de credinta si de Duhul Sfant, si pe Filip, si pe Prohor, si pe Nicanor, si pe Timon, si pe Parmena, si pe Nicolae, ... Pe care i-au pus inaintea Apostolilor, si rugandu-se si-au pus mainile peste ei".( Fapte 6,5-6)

,,Cu rugaciuni si ajunari, le-au hirotonit preoti in fiecare Biserica, incredintandu-i Domnului in care crezusera" (Fapte 14,23) .

Exista o functie indestructibila intre Preotie si Indumnezeire. Intrucat indumnezeirea omului inseamna sacralizarea sau sfintirea lui in gradul cel mai inalt posibil ingaduit naturii sale, indumnezeirea este posibila prin organul sacrului care este preotia. Preotia naste fii prin harul lui Dumnezeu - Parintele. Ea are dreptul reinnoirii noastre prin baia Sfantului Botez, ei i s-au dat toate celelalte insarcinari harice privind cunoasterea noastra in Duhul Sfant pana la statura lui in Hristos. Sfintii Parinti, in special Sfantul Ioan Gura de Aur si Sfantul Grigorie de Nazianz, insista asupra rolului important pe care il are Preotia in propasirea noastra spre culmea indumnezeirii prin har. Indumnezeirea nu se poate realiza fara impartasirea cu Hristos, cu Trupul si Sangele Lui prin Taina Sfintei Euharistii la Sfantul Altar. Primind Sfanta Euharistie prin Preotie, poporul credincios are certitudinea continuitatii in har, in comuniune cu Mantuitorul Hristos.

Duhul lui Dumnezeu se innoieste prin Preotie, se naste pentru imparatia lui Dumnezeu tocmai in vederea indumnezeirii. De aceea Preotia este si scara pe care bratul Duhului Sfant ne poarta treapta cu treapta la cer. Duhul lui Dumnezeu in actul indumnezeirii noastre largeste inima noastra prin Sfanta Taina si prin ierurgiile savarsite de preot, astfel incat cel primit de Duhul la cina Sfintei Treimi sa primeasca si el pe aproapele sau la cina fiintei sale. In ortodoxie Preotia nu formeaza o casta aparte rupta de credinciosi si care sa se considere doar pe sine ca Biserica.

Preotia ortodoxa este ea insasi o expresie vie a comuniunii Capului Hristos cu trupul lui Biserica (Efeseni 5, 23, 29). Toata misiunea Bisericii pe pamant este comuniune, este conlucrare, este sinergie, este unitate de cuget si simtire a plinatatii credinciosilor si a clerului dimpreuna. Preotia face parte din marile taine dumnezeiesti si ea presupune unirea celui care o exercita, cu Hristos intr-un mod propriu savarsitor al ierurgiilor celor mai presus de ceruri, preotul nu este numai un ales al lui Dumnezeu, nu se bucura impreuna cu ceilalti credinciosi doar de o preotie universala. El este prieten al Domnului, caci numai prietenului i s-a dat sa cunoasca tainele cerurilor (Matei XIII, 11). "de acum nu va mai zic slugi, ca sluga nu stie ce face stapanul sau, ci v-am numit pe voi pentru ca toate cate am auzit de la Tatal meu vi le-am facut cunoscute. Nu voi M-ati ales pe Mine, ci Eu v-am ales pe voi". (Ioan XV, 5 - 11).

2. INSTITUIREA SFINTEI TAINE A PREOTIEI

Instituirea Sfintei taine a Preotiei ca inceput determinat si expus, se petrece indata dupa incheierea izbavirii de pacatul stramosesc, cand jertfa a schimbat caderea omului in Inaltarea Fiului Omului. Din Duminica Invierii si pana in Duminica Rusaliilor, cele doua persoane, care au intrat in istoria omenirii pentru a o mantui, au instituit Taina Preotiei in felurile proprii lor.

"In ziua cea dintai a saptamanii", dupa relatarea Sfantului Luca, femeile mironosite au constatat invierea Domnului si au comunicat de indata acest lucru celor 11 apostoli (Luca 24, 1). Domnul se arata "celor doi ucenici, spre seara" (Luca 24, 29), pe drumul Emausului si, ca semn de recunoastere, "cand a stat impreuna

Bibliografie:

- Bria, Pr. Prof., Ion, "Preotia in Biserica" in "Ortodoxia", anul 1971, nr. 7 - 8;

- Citiriga, Pr. dr., Vasile "Preotia credinciosilor in Biserica si in societate", editura Academprint, Targu-Mures, 2000;

- Evdokimov Paul "Iubirea sublima a lui Dumnezeu", traducere de T. Baconschi, Editura Anastasia;

- Farahat, Drd. Kamal, "Taina preotiei in structura sacramentala a Bisericii sub aspectul succesiunii apostolice" in "Ortodoxia", anul 1988, nr. 1;

- Manolache, Dr. A., "Sfanta taina a Preotiei" in Glasul Bisericii, nr. 3 - 5;

- Moldovan, Pr. Conf. Ilie, "Semnificatia si responsabilitatea slujirii preotesti dupa Sf.Apostol Pavel" in "Ortodoxia", nr.2;

- Staniloae, Pr. Prof.,Dr., Dumitru "Autoritatea in Biserica" in "Ortodoxia", anul 1964, nr. 3 - 4;

- Prea Sfintintul Stephanos, Episcop de Nazianz "Slujiri sacramentale si harisme in Biserica ortodoxa", Editura Institutului European, 1998;

- Verzan Pr. Dr. Sabin, "Preotia ierarhica sacramentala la sfarsitul epocii apostolice", in "Studii Teologice", 1991.

- Olivier Clement, Viata din inima mortii, Editura Pandora, Targoviste 2001, p. 193-194

- Ieromonah Arsenie Boca, Cararea Imparatiei, Episcopia Aradului 1995, p. 33

- Georgios Mantzaridis, Globalizare si universalitate, traducere de pr.prof.dr.V.Raduca, Editura Bizantina, Bucuresti, 2002, p.188

- Arhid.conf.dr.Ioan I.Ica jr., G.Marani, Gandirea sociala a Bisericii, Editura Deisis, Sibiu 2002, p.564

Descarcă atestat

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Preotia Universala.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
9/10 (6 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
16 pagini
Imagini extrase:
16 imagini
Nr cuvinte:
7 728 cuvinte
Nr caractere:
36 622 caractere
Marime:
30.69KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Liceu
Tip document:
Atestat
Materie:
Religie
Tag-uri:
preot, biserica, credinta, dumnezeu
Predat:
la liceu
Profil:
Teologic
Specializare:
Teologie: teologic ortodox
Sus!