Prefigurarile Sfintei Cruci in Vechiul Testament

Previzualizare atestat:

Cuprins atestat:

1. Vechiul Testament pedagog spre Hristos.3
2. Prefigurarile Sfintei Cruci in Vechiul Testament.8
a) Elementul material al Sfintei Cruci.11
b) Altarul de jertfa si Sfanta Cruce.16
c) Semnul Sfintei Cruci.19
3. Referiri ale Noului Testament la aceste prefigurari.23

Extras din atestat:

1. Vechiul Testament pedagog spre Hristos

Revelatia divina a cunoscut doua etape principale: cea a Vechiului Testament, in care in diferite ,,chipuri si imprejurari" (Evrei 1, 1-2), Dumnezeu s-a descoperit in primul rand poporului Israel pe care l-a chemat si l-a indemnat in acelasi timp sa imite sfintenia Creatorului, si cea a Noului Testament care a constituit descoperirea prin Insusi Fiul lui Dumnezeu intrupat.

Prin intruparea Mantuitorului Hristos nu numai ca se desavarseste revelatia ci se realizeaza o sfintenie absoluta intr-o persoana divino-umana. De la antaia carte a Vechiului Testament persoana Mantuitorului se vede anuntata ca un fir rosu de-a lungul istoriei, pana ce se arata lumii ca Fiu al lui Dumnezeu. Biografia Mantuitorului nu se face numai dupa modelul evanghelistilor, ci si dupa acea schita trasata de Duhul, care a grait prin profeti .

Toata descoperirea cea din urma este cuprinsa in legea cea dintai, de la atomul abia creat si pana la sfarsitul misionarismului lui Hristos, pentru ca Vechiul Testament este intaia expresie a revelatiei scrise si prin urmare izvorul prim al tuturor dogmelor dumnezeiesti, pe care nu numai le anticipeaza ci contribuie mult la patrunderea lor.

Pentru a intelege si a evalua corect Noul Testament, el trebuie privit in stransa legatura cu Vechiul Testament. Din necunoasterea sau neluarea in seama a raportului adevarat dintre Vechiul si Noul Testament s-au nascut multe erori de ordin exegetic, si nu numai.

Nedumeriri privitoare la valoarea, dar mai ales la obligativitatea Legii au existat chiar din timpul Sfantului Apostol Pavel. Astazi sunt doua extreme: unii resping pur si simplu intreg Vechiul Testament, socotindu-l nefolositor dupa aparitia celui Nou, ori considerandu-l ca un simplu document istoric al poporului, care priveste istoria, credinta si situatia politico-sociala a poporului ales; altii incearca sa impuna unele dispozitii vechi testamentare. Trebuie insa sa tinem seama ca Vechiul Testament este cuvant inainte la Noul Testament si, ca urmare, el poate fi inteles numai in legatura cu cel Nou, dupa cum spune si Fericitul Augustin: ,,Novum Testamentum in vetere latet, vetus in Novo patet" .

Odata cu intruparea Domnului Hristos, revelatia se desavarseste, dar nu trebuie sa uitam ca Dumnezeu nu a vorbit si nu s-a revelat prin Fiul Sau decat dupa ce, asa cum mentioneaza epistola catre Evrei, S-a revelat progresiv: ,,Dupa ce Dumnezeu odinioara in multe randuri si in multe chipuri a vorbit parintilor nostri prin proroci, in zilele acestea mai de pe urma ne-a grait noua prin Fiul" (Evrei 1, 1-2).

Revelarea treptata a lui Dumnezeu se vede din aproape toate cartile Vechiului Testament. Revelatia vechitestamentara n-a fost insa numai progresiva, ci si foarte diversa ca forma de exprimare si ca perioade de timp. Astfel, fiecare profet face o prezentare proprie gradului sau de timp. Astfel, fiecare profet face o prezentare proprie gradului sau de descoperire prin Duhul, de percepere si redare a mesajului divin. Descoperirea creatiei s-a facut in timpul lui Adam; lui Osea i se descopera dragostea nemarginita a lui Dumnezeu pentru om; la Isaia descoperim sfintenia Sa absoluta; la Ieremia Noul Legamant (Ieremia 31, 31-34); la Iezechiel legea si jertfa cea mare; nasterea Fiului din Fecioara pentru noi (Isaia 7, 14) precum si patimile sale (Isaia cap. 53) le prezinta prorocul Isaia; locul nasterii lui Mesia este descoperit de Miheia (Miheia 5, 1-2), iar timpul acestor evenimente este aratat la Daniel (Daniel 9, 24-25).

Din felul in care fiecare profet surprinde anumite aspecte legate de pesroana lui Mesia, se constata o mare diversitate de continut si chiar de spatiu al revelatiei .

Despre adevaratul raport dintre cele doua Testamente ne vorbeste cel Nou, care spune ca Vechiul Testament este fagaduinta, imagine si umbra iar Noul Testament este implinire: ,,Nimeni sa nu bage vina pentru mancare sau bautura sau cu privire la vreo sarbatoare, sau luna noua, sau la sambete, care sunt umbra celor viitoare, iar trupul este al lui Hristos" (Coloseni 2, 17).

Intradevar, inspiratorul si autorul cartilor unui Testament ca si al celuilalt, este Dumnezeu insusi care cu intelepciune a dispus ca Noul Testament sa fie ascuns in cel Vechi, iar cel Vechi sa fie descoperit in cel Nou. Amandoua Testamente sunt parti integrante ale aceluiati plan divin, urmarind mantuirea omenirii, cu deosebirea ca in Vechiul Testament mantuirea este prevestita, iar in cel nou este realizata.

Aproape toate cartile Vechiului Testament marturisesc direct dau indirect despre Iisus Hristos. De multe ori, Domnul Hristos, in cuvantarile Sale face aluzie la texte din Vechiul Testament, pentru a le arata ascultatorilor ca in persoana Sa se implinesc cele profetite despre Mesia: ,,cercetati scripturile, caci voi socotiti ca in ele aveti viata vesnica. Si acelea sunt care vorbesc despre Mine" (Ioan 5, 39; I Petru 1, 10).

Desi Vechiul Testament are caracter prefigurativ, fiind umbra celor viitoare (Coloseni 2, 17) si invatator spre Hristos (Galateni 3, 24), el isi are totusi importanta sa.

Alaturi de Noul testament, Vechiul Testament face parte din iconomia neamului omenesc. Scripturile Vechiului Testament ne arata cum Dumnezeu, din mare sa iubire fata de om, a pregatit mantuirea intregului neam omenesc, alegandu-si dupa voia Sa proprie si libera un popor caruia i-a facut niste promisiuni.

Dupa incheierea legamantului cu Avraam (Facere 15, 18) iar mai tarziu cu Moise si cu intreg poporul Israel, Dumnezeu s-a revelat prin cuvant si prin fapte minunate poporului ales, ca unicul Dumnezeu viu si adevarat: ,,Asculta Israele Domnul Dumnezeul nostru este Unul" (Deutenorom 6, 4). Ca niciun alt popor, Israelul a trait experienta cailor lui Dumnezeu spre oameni, caci Dumnezeu Insussi a vorbit profetilor, ca acestia la rindul lor sa-i lamureasca pe concetatenii lor sa observe Legea divina si sa fie astfel marturie printre neamuri (Psalmi 21, 28-29; Ieremia 3, 17). Iconomia mantuirii vestita dinainte, propovaduita si explicata de autorii sfinti, apare in cartile Vechiului Testament ca adevaratul cuvant al lui Dumnezeu . De aceea cartile Vechiului Testament de inspiratie divina au o valoare vesnica: ,,toate cate s-au scris mai inainte, s-au scris spre invatatura noastra, ca prin rabdarea si mangaierea ce vin din scripturi, sa avem nadejde" (Romani 15, 4).

Bibliografie:

1. Sfanta Scriptura, Societatea Biblica Interconfesionala din Romania, Bucuresti, 1999

2. Pr. Prof. Dr. Nicolae Neaga, Hristos in Vechiul Testament, Bucuresti, 1972

3. Pr. Prof. Dr. Petre Semen, Invatatura despre sfant si sfintenie in Vechiul Testament, Iasi, 1993

4. Pr. Ioan Mircea, Prefigurarile Crucii in Vechiul Testament si semnificatia lor in traditia cultica crestina, in Studii Teologice, 1969, nr. 3-4

5. Pr. Prof. Dr. Petre Semen - Pr. Ilie Macic Puica, Asteptand mantuirea, Iasi, 1999

6. Pr. Prof. Dumitru Radu, Indrumari Misionare, Bucuresti, 1986

7. Diac. Asist. Emilian Cornitescu, Prefigurarile Sfintei Cruci in Vechiul Testament, in Ortodoxia, 1975, nr. 3

8. Pr. Prof. Dumitru Staniloae, Crucea in teologia si cultul Bisericii Ortodoxe, in Ortodoxia, 1975, nr. 3

9. Pr. Prof. Dumitru Staniloaie, ,,Crucea si innoirea creatiunii in invatatura ortodoxa" in Mitropolia Moldovei si Sucevei, LXX(1976), nr. 7-8

10. Pr. C. Buzdugan, ,,Sfanta Cruce in lumina invierii", in Mitropolia Moldovei si Sucevei, L11 (1976), nr. 1-2

11. Pr. Prof. Dr. Nicolae Neaga, ,,Ontologia Vechiului Testament" in Mitropolia Banatului, XXIV (1974), nr. 4-6

12. Pr. C. Buzdugan, ,,Sfanta Cruce in lumina invierii", in Mitropolia Moldovei si Sucevei, L11 (1976), nr. 1-2

13. Sf. Chiril al Ierusalimului, ,,Catehezele", partea I, trad. Pr. D. Fecioru, Bucuresti, 1943

14. Pr. Prof. Galeriu Constantin, ,,Invatatura crestina despre Sf. Cruce", in Ortodoxia, XXX (1978), nr. 3

15. Diac. Petre David, ,,Inaltarea Sf. Cruci" in Mitropolia Olteniei, XXVIII (1976), nr. 3-4

16. Pr. Prof. Dumitru Staniloae, ,,Teologia Dogmatica Ortodoxa", vol. 2, Bucuresti, 1978

17. Pr. Prof. Nicu Petrescu, ,,Cuvant catehetic despre Sfanta Cruce" in Mitropolia Ardealului, XXIX, 1979, nr. 10-12

18. Pr. Prof. Nicolae Neaga, ,,Facerea, text si scurte note explicative" in Seria Teologica, Sibiu, 1945

19. Sf. Iustin Martirul si Filosoful, ,,Dialogul cu iudeul Trifan", trad. Olimp Caciula, Bucuresti, 1941

20. ,,Scrieri, partea I", in P.S.B., trad. Pr. D. Staniloae si Pr. Ioan Buga, Bucuresti, 1982

Download atestat

Primești atestatul în câteva minute,
cu sau fără cont

Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
5/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
29 pagini
Imagini extrase:
29 imagini
Nr cuvinte:
11 290 cuvinte
Nr caractere:
55 167 caractere
Marime:
63.99 KB (arhivat)
Nivel studiu:
Liceu
Tip document:
Atestat
Materie:
Religie
Data publicare:
26.07.2017
Structură de fișiere:
  • Prefigurarile Sfintei Cruci in Vechiul Testament.doc
Predat:
Seminarul Teologic „ Veniamin Costachi” Mânăstirea Neamţ
Profesorului:
Pr. Prof. Vasile Păvăleanu

Ai gasit ceva în neregulă cu acest document?

Te-ar putea interesa și:
INTRODUCERE: Sfanta Scriptura si sensul ei ,,Noul Testament este ascuns in cel Vechi si Vechiul...
I. Temeiuri dogmatice ale cinstirii sfintelor moaste Omul a fost creat spre a locui vesnic...
VECHIUL TESTAMENT. Pentru un crestin, Vechiul Testament reprezinta o prima parte din Sfanta...
I. Termenul ,,Biserica" Cuvantul profan ,,ekklesia" apare in Grecia antica, mai precis...
Introducere Anumite credinte primitive si folclorice se intemeiaza pe experiente concrete....
Sus!