Pacatul stramosesc

Previzualizare atestat:

Cuprins atestat:

Introducere: Crearea lumii 3
1. Crearea lumii nevazute 3
2. Crearea lumii vazute 4
Capitolul I: Crearea omului 6
1. Originea omului 6
2. Starea primordiala a omului 7
3. Indumnezeirea dupa har - scopul omului 8
Capitolul II: Caderea omului in pacat 13
1. Gradina Edenului - semnificatia pomului cunostintei
binelui si raului si a pomului vietii 13
2. Originea pacatului 17
3. Fiinta pacatului stramosesc 19
4. Pacatul stramosesc si urmarile lui 20
5. Universalitatea pacatului stramosesc si necesitatea
mantuirii in Iisus Hristos 22
a. Realitatea si universalitatea pacatului in Revelatia
divina, Sfanta Traditie si in Noul Testament 22
b. Iisus Hristos, Mantuitorul intregii creati 23
c. Iisus Hristos, Doctorul sufletelor 24
Capitolul III: Botezul - taina renasterii noastre spirituale 26
Concluzii 29
Bibliografie 31

Extras din atestat:

Crearea lumii este o problema care a preocupat omenirea din totdeauna. Dupa invatatura crestina, Dumnezeu a creat lumea din nimic, pentru ca insusi verbul ,,a crea" inseamna a aduce din nefiinta la existenta Aceasta invatatura, intemeiata pe Revelatie, isi are temeiul atat in Noul Testament cat si in Vechiul Testament. Crearea lumii din nimic de catre Dumnezeu se face azi evidenta si in limitarile ei, prin care El insusi ne limiteaza, ajutandu-ne sa crestem spiritual punand frana egoismului nostru Lumea a fost creata de Tatal prin Fiul si participarea Duhului Sfant Nici uneia dintre persoanele Sfintei Treimi nu-i este straina crearea lumii.

1. Crearea lumii nevazute

Lumea nevazuta sau lumea spirituala este lumea ingerilor sau a puterilor netrupesti. Etimologia cuvantului inger provine din limba greaca de la cuvantul ??????? si inseamna sol, vestitor, crainic. In sens propriu ingerii sunt fiinte spirituale reale si personale, deosebite de Dumnezeu si de oameni, inferioare lui Dumnezeu dar superioare omului si create cu o menire speciala, aceea de fii ai lui Dumnezeu, ,,duhuri slujitoare" , adica trimisi ai lui Dumnezeu catre oameni.

Datorita naturii lor pur spirituale ingerii stau in afara posibilitatilor obisnuite de cunoastere ale omului, singura cale de cunoastere a ingerilor este revelatia divina.

Ingerii au fost creati de Dumnezeu inaintea lumii naturale: ,,Cand s-au facut stelele, laudatu-M-au cu glas mare toti ingerii Mei."(Iov 38,7)

In comparatie cu oamenii, ingerii sunt fiinte superioare acestora atat in putere cat si in cunostinta si in vartute, psalmistul numindu-i: ,,puternici in vartute" (Psalmi 102,20).

Ingerii lucreaza pentru fericirea tuturor creaturilor prin implinirea in lume a voii lui Dumnezeu. Principala functiune a ingerilor este aceea de a fi mijlocitori intre Dumnezeu si oameni: ,,iau forma pe care le-ar porunci-o Stapanul Dumnezeu si astfel se arata oamenilor si le reveleaza tainele dumnezeiesti"

Revelatia dumnezeiasca nu precizeaza numarul ingerilor dar arata ca este foarte mare. Se presupune ca numarul ingerilor a ramas acelasi si dupa caderea celor razvratiti, caci nu avem dovezi ca Dumnezeu a creat alti ingeri in locul acelora, ei fiind spirite nu se inmultesc, nici nu mor, numarul lor ramanand acelasi

Inca din epoca apostolica Biserica a invatat ca ingerilor le datoram un cult de venerare, asemenea sfintilor si a hotarat ca in fiecare zi de luni sa se faca cinstirea si pomenirea lor

2. Crearea lumii vazute

Lumea vazuta este acea parte a lumii care cade sub incidenta organelor noastre de simt. Aceasta cuprinde intreg universul material, inclusiv pe om care nu poate fi despartit de natura. Sfantul Vasile cel Mare, Lactantiu si alti parinti si scriitori bisericesti ne spun ca lumea a fost facuta pentru om iar omul pentru Dumnezeu. Omul nu poate fi conceput ca existand fara natura cosmica dupa cum nici natura nu poate fi conceputa fara om. Intre om si natura exista o stransa legatura si aceasta legatura presupune din partea omului o mare responsabilitate caci omul a fost creat si pus de Dumnezeu sa stapaneasca peste toata faptura.

Pe temeiul Sfintei Scripturi si al Sfintei Traditii Biserica noastra invata ca Dumnezeu a creat lumea vazuta din nimic. Ea nu este nici emanatie din fiinta divina si nici modelata dintr-o materie preexistenta sau coexistenta lui Dumnezeu.

Dumnezeu a creat lumea in timp si deodata cu timpul. Cuvintele ,,La inceput a facut Dumnezeu cerul si pamantul" (Facere 1, 1 ) ne arata tocmai acest lucru.

Sfintii Parinti ne incredinteaza ca motivul creatiei este iubirea sau bunatatea lui Dumnezeu. Scopul creatiei este ca intreaga faptura sa ajunga la comuniunea de iubire si de viata cu Dumnezeu. Aceasta se realizeaza prin lucrarea libera a omului ajutat de harul lui Dumnezeu.

Bibliografie:

I. Izvoare:

1. Biblia sau Sfanta Scriptura, tiparita sub indrumarea si cu purtarea de grija a Prea Fericitului Parinte Teoctist, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, cu aprobarea Sfantului Sinod, Bucuresti, Editura Institutului Biblic si de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romane, 2001.

2. Grigorie Sinaitul, Sf., Cuvinte despre felurite porunci, in Filocalia, Vol. 7, Bucuresti, Editura Institutului Biblic si de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romane, 1977.

3. Ioan Damaschin, Sf., Dogmatica, Bucuresti, Editura Scripta, 1993.

4. Isaac Sirul, Sf., Cuvinte despre sfintele nevointe, in Filocalia, Vol. 10, Bucuresti, Editura Institutului Biblic si de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romane, 1981.

5. Paisie Velicikovski, Sf., Capete despre rugaciunea mintii, Vol. 2, Alba Iulia, Editura Episcopiei Ortodoxe, 1997.

6. Petru Damaschin, Sf., Simeon Metafrastul, Sf., Sfintele nevointe ale desavarsirii, in Filocalia, Vol. 5, Bucuresti, Editura Humanitas, 2004.

II. Manuale, dictionare, enciclopedii:

1. Bria, Pr. Prof. Dr. Ioan, Dictionar de Teologie Ortodoxa, Bucuresti, Editura Institutului Biblic si de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romane, 1994.

2. Cocagnac Maurice, Simboluri biblice - lexic teologic, Bucuresti, Editura Humanitas, 1997.

3. Todoran, Pr. Prof. Dr. Isidor, Zagrean Arhid. Prof. Dr. Ioan, Dogmatica Ortodoxa, manual pentru Seminarile Teologice, Cluj, ed. Renasterea, 2000.

III. Carti:

1. Cabasila Nicolae, Talcuirea Dumnezeiestii liturghii si despre viata in Hristos, Bucuresti, Editura Arhiepiscopiei Bucurestilor, 1989.

2. Evdokimov Paul, Ortodoxia, Bucuresti, Editura Institutului Biblic si de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romane, 1996.

3. Noica, Ieromonah, Rafail, Cultura duhului, Alba Iulia, Editura Reintregirea, 2002.

4. Quenot Michel, Sfidarile icoanei - o alta viziune asupra lumii, Bucuresti, Editura Sophia, 2004.

5. Rose, Ieromonah, Serafim, Cartea Facerii, crearea lumii si omul inceputurilor, Bucuresti, Editura Sophia, 2001.

6. Saharov, Ieromonah, Nicholas, Iubesc, deci exist, Sibiu, Editura Deisis, 2004.

7. Sava, Pr. Viorel, Taina marturisirii in riturile liturgice actuale, Iasi, Editura Trinitas, 1999.

8. Staniloae, Pr. Prof. Dr., Dumitru, Teologia Dogmatica Ortodoxa, vol.1 Bucuresti, Editura Institutului Biblic si de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romane,1996.

9. Staniloae, Pr. Prof. Dr., Dumitru, Trairea lui Dumnezeu in ortodoxie, Cluj Napoca, Editura Dacia, 1993.

IV. Studii si articole:

1. Liviu Stoina, Cunoasterea lui Dumnezeu dupa invatatura Sfantului Maxim Marturisitorul, in Ortodoxia, nr. 1, Bucuresti, 1988.

Download atestat

Primești atestatul în câteva minute,
cu sau fără cont

Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
10/10 (1 voturi)
Anul redactarii:
2011
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
32 pagini
Imagini extrase:
32 imagini
Nr cuvinte:
11 162 cuvinte
Nr caractere:
50 948 caractere
Marime:
41.56 KB (arhivat)
Nivel studiu:
Liceu
Tip document:
Atestat
Materie:
Religie
Data publicare:
18.09.2017
Structură de fișiere:
  • Pacatul stramosesc.doc
Predat:
Liceul Teologic Ortodox din Satu Mare
Profil:
Teologic

Ai gasit ceva în neregulă cu acest document?

Te-ar putea interesa și:
Starea omului in Rai, inainte de pacat In Rai primul om era impodobit cu minte sanatoasa, inima...
Capitolul I: INTRODUCERE Notiuni generale cu privire la pacatul stramosesc Precum toate cele...
Adesea ne punem intrebarea ,,de unde a aparut pacatul in lume?" Sfantul Inochentie al...
In numele Tatalui, si al Fiului si al Sfantului Duh. Amin. Frati crestini, data trecuta dupa cate...
Sus!