Importanta Vechiului Testament ca izvor al Omileticii

Previzualizare atestat:

Cuprins atestat:

I Importanta Vechiului Testament ca izvor al omileticii p.2
Introducere 2
1. Originalitatea canonului Vechiului Testament 5
2. Legatura dintre Vechiul Testament si Noul Testament 6 3. Revelatia sfintei Scripturi 7
II Arta oratoriei in Vechiul Testament 9 1. Predicatorul Vechiului Testament 11
2. Principii omiletice de mare importanta 12
III Invatatura vetero testamentala 13
1. Vechiul testament ,,pedagog catre Hristos" 16
2 Sensul adevarat al Scripturii 19
3 Sfanta Scriptura in scrierile Parintilor bisericesti 21
IV Autoritatea sfintei Scripturi 22 1. Hristos in Vechiul Testament 23
2. Vechuiul Testament in Biserica Crestina 26 3. Importanta Vechiului Testament in Biserica ortodoxa 30
Concluzii 34
Bibliografie 36

Extras din atestat:

Introducere

Propovaduirea cuvantului lui Dumnezeu face parte integranta din indatoririle de seama ale slujitorului altarului crestin. Am putea spune ca ea este cea mai mare, daca tinem seama ca Mantuitorul Iisus Hristos, dupa invierea sa din morti, la intalnirea cu sfintii sai ucenici, in Galileea, printre alte cuvinte pe care le-a schimbat cu ei, au fost si urmatoarele: ,,datu-mi-s-a toata puterea in cer si pe pamant. Drept aceea mergand invatati toate neamurile, botezandu-le in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh, invatandu-le sa pazeasca toate cate v-am po runcit voua. Si iata eu sant cu voi in toate zilele, pana la starsitul veacu lui"

Porunca aceasta sfanta a stat, inca de la inceput, la baza intregii acti vitati a slujitorilor bisericii crestine. Necesitatea propovaduirii in lume a cuvantului lui Dumnezeu este subliniata cu tarie si de catre Sfantul Apostol Pavel, in legatura cu cuvintele proorocului Ioil, care zice: ,,ca oricine va chema numele domnului se va mantui". Si marele apostol adauga : ,,dar cum vor chema numele aceluia in care n-am cre zut? Si cum vor crede in acela, de care n-au auzit? Si cum vor auzi iara propovaduitor? Si cum vor propovadui daca nu se vor trimite? Asadar, credinta este din auzire, iar auzirea prin cuvantul lui Hristos".

Cuvintele si invatatura Domnului si Mantuitorului nostru Iisus Hristos s-au pastrat, s-au transmis si s-au raspandit multa vreme, in lume, pe cale orala.

Poporul iudeu nu era lipsit de ideea venirii lui Mesia. Legea si proo rocii, ca si toata cealalta literatura religioasa, sau religioasa-apocrifa a poporului iudeu tinea vie in mintea poporului ideea venirii in lume a lui mesia. Dar imprejurarile istorice dificile prin

care trecuse poporui de-a lungul indealungatei sale istorii, determinase, indeosebi clasele conducatoare ale poporului sa-si faureasca o idee cu totul aparte despre Mesia cel fagaduit. Acestea asteptau un Mesia razbunator, care sa spele rusinea si umilintele istorice indelungate ale poporului si sa-1 readuca la timpurile de glorie de odinioara de sub David si Solomon. Iata de ce, atunci cand Mantuitorul Iisus Hristos vine in lume, toti mai marii poporului Il neglijeaza, iar atunci cand invatatura Domnului cea adeva rata incepe sa-i jeneze pe acestia din urma si cand faptele lui minunate determina poporul de jos sa inteleaga ca el este cu adevarat Mesia cel prezis de prooroci si Fiul lui Dumnezeu intrupat.

Asa se face ca in timp ce unii auzind pe Sfintii Apostoli, in ziua cincizecimii graind an limbi, ziceau : ,,acesti oameni sant plini de must" Sfantul Apostol Petru, luand cuvantul, nu numai ca inlatura cuvintele acestora, ci apeland la proorocul Ioil si la proorocul David (ps. XV, 10 si CIX, 1), arata ca: ,,Dumnezeu a facut pe acest Iisus, pe care voi l-ati rastignit, Domn si Hristos" (Fapte II, 36), si i-a indemnat sa se pocaiasca si sa se boteze spre iertarea pacatelor si spre a primi darul Sfantului Duh. Iar dupa aceasta cuvantare inflacarata a sfantului Petru, multimea care era de fata a primit cuvantul si s-a bote zat si s-au adaugat in aceasta zi ca la trei mii de oameni comunitatii crestine.

Exemplele pe care le-am adus, ca si altele care ar mai putea fi aduse, deopotriva din faptele Apostolilor an legatura cu predica de la inceput a Sfintilor Apostoli sant o dovada graitoare ca, in activitatea lor de dovedire a dumnezeirii Domnului nostru Iisus Hristos si a calitatii sale de Fiu al lui Dumnezeu intrupat, Sfintii Apostoli au apelat intotdeauna la marturiile Vechiului Testament.

Acceptand invatatura crestina si credinta in dumnezeirea Domnului Iisus Hristos, primii crestini si-au pastrat si pe mai departe legaturile cu traditiile lor religioase, care nu contraveneau noii invataturi si cu inergerea la templu pentru rugaciune. Dar ei, dupa cum

ne spun faptele Apostolilor (ii, 42--46), se mai adunau totodata si prin anumite case, unde savarseau ceea ce nu puteau savirsi la templu, adica ,,frangerea painii", sfanta euharistie, adevaratul sambure al cultului crestin, atat de larg dezvoltat mai tarziu.

Separarea desavarsita a crestinilor de templul de la Ierusalim nu s-a facut decat in urma daramarii acestuia de catre trupele romane (anul 70).

Multa vreme, atat comunitatea crestina de la Ierusalim cat si comu nitatile crestine din afara Ierusalimului, care prin activitatea Sfintilor Apostoli si a ucenicilor lor, s-a intins repede pana departe, nu au avut la indemana decat invatatura orala a Sfintilor Apostoli, si desigur, prin multe locuri, cartile Vechiului Testament, la care tineau cu acelasi res pect ca la cuvantul lui Dumnezeu si din care faceau deseori lectura an timpul adunarilor lor de cult. Cand incep sa apara cartile Noului Testament ele sant copiate repede si sant folosite nu numai de comunitatile carora le fusesera trimise, ci si de toate comu nitatile crestine. Trebuie sa subliniem aici ca, mai inainte, de cartile Noului Testament, comunitatile crestine s-au folosit de cartile Vechiului Testament, si ca la aparitia Noului Testament, cartile Vechiului Testament au ramas in biserica crestina cu o larga intrebuintare in cultul bisericesc. Faptul acesta constituia dovada cea mai sigura ca crestinii nu erau o secta religioasa provenita prin interpretarea gresita a unora.

Bibliografie:

1.Biblia sau Sfanta Scriptura, tiparita sub indrumarea si cu purtarea de grija a Prea Fericitului Parinte Teoctist, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, cu aprobarea Sfantului Sinod, Bucuresti, Editura Institutului Biblic si de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romane, 2001.

2. D. S t a n i 1 o a e, Revelatia ca dar si fagaduinta, p. 184.

3. Aurel Sasu, Retorica literara romaneasca, Bucuresti, 1976, p. 236 si 243.

4. Magislr. A, Zarea, Figurile biblice de stil si predica, an <<Studii teologice>>. 1-2/1965.

5. TODORAN Isidor, Pr. Prof. dr., Zagrean Ioan, Arhid. Prof. Dr., Dogmatica ortodoxa - manual pentru seminariile teologice, Editura Renasterea, Cluj Napoca, 2006.

6.Pr. Prof. N i c. Neaga. Vechiul Testament, factor al Ecumcnismului. in Sludii Teologice, 1971. nr. 9-10.

Download atestat

Primești atestatul în câteva minute,
cu sau fără cont

Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
10/10 (1 voturi)
Anul redactarii:
2011
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
36 pagini
Imagini extrase:
36 imagini
Nr cuvinte:
11 800 cuvinte
Nr caractere:
57 123 caractere
Marime:
49.61 KB (arhivat)
Nivel studiu:
Liceu
Tip document:
Atestat
Materie:
Religie
Data publicare:
14.09.2017
Structură de fișiere:
  • Importanta Vechiului Testament ca izvor al Omileticii.doc
Predat:
Liceul Teologic Ortodox Nicolae Steinhardt
Profil:
Teologic

Ai gasit ceva în neregulă cu acest document?

Te-ar putea interesa și:
Pentru a intra in legatura cu cineva, sau in legatura cu ceva, se impune cunoasterea. De aceea si...
A. OMILETICA GENERALA Capitolul 1: GENERALITATI 1.1. Disciplina omileticii: definitie, scop,...
Lucrarea de fata trateaza problemele privind formarea Canonului Noului Testament in lumina...
M. M. S. - Mitropolia Moldovei si Sucevei O. - Ortodoxia S. T. - Studii Telogice T. R. -...
De ce ne-ar interesa o carte precum cea care descrie geneza lumii? De ce ne-am indrepta atentia...
Sus!