Dogma Sfintei Treimi

Previzualizare atestat:

Cuprins atestat:

1.Dogma Sfintei Treimi structura supremei iubiri 3
2.Rolul Sfintei Treimi in iconomia mantuirii 8
3.Perihoreza trinitara 10
CAPITOLUL I: DESCOPERIREA SFINTEI TREIMI IN SFANTA SCRIPTURA 14
1.Descoperirea Sfintei Treimi in Vechiul Testament 14
2.Descoperirea Sfintei Treimi in Noul Testament 18
CAPITOLUL II:RELATIILE TREIMICE 20
1.Relatia Tatalui cu Fiul 20
2.Purcederea Duhului de la Tatal si relatia Lui cu Fiul, ca temei al dumnezeirii si infierii noastre 22
CONCLUZII 26
BIBLIOGRAFIE 27

Extras din atestat:

Dumnezeu in sine este un mister. Despre existenta lui in sine nu se poate spune nimic.Dupa descoperirea facuta in Sfanta Scriptura si mai ales prin glasul autorizat al lui Dumnezeu Fiul, Calea, Adevarul, si viata, Adevarul Absolut si fiinta inegalabila, ce nu poate fi cuprinsa de mintea umana, Dumnezeu este necuprins.

Fara sa cunoastem pe Dumnezeu ceva tot cunoastem despre El:ca e mai presus de toate,decat cele ale noastre si decat cele ale lumii.

Tot din descoperirea Dumnezeiasca aflam ca Dumnezeu este Unul in fiinta dar intreit in persoanesau manifestari.Sfantul Ioan in Epistola sa scrie: ,,Trei sunt care marturisesc in ceruri: Tatal, Fiul, si Duhul Sfant."

Noi crestinii credem si marturisim ca este un singur Dumnezeu, dar Dumnezeul nostru si al Parintilor nostrii este Unul in fiinta si intreit in persoane sau ipostase: Tatal, Fiul si Duhul Sfant.Dumnezeul nostru este:" Treimea cea de o fiinta si nedespartita".

Persoanele Sfintei Treimi sunt egale intre ele, Mantuitorul spunand: ,, Eu si Tatal una suntem". Orice alta unitate este lipsita de semnificatie si de viata spirituala. De aceea expresiile:"Unul in fiinta si intreit in persoane", nu trebuie sa ne faca sa contemplam fiinta divina in sine deosebita de persoane si de iubirea dintre ele ci ca iubirea existenta intre persoane si persoane.

Teologul rus Boris Bobrinskoy zice:"Unitatea divina nu e simplu unul dintre atributele lui Dumnezeu", ea e mai degraba viata lui profunda si fructul iubirii care exista intre persoanele divine.

Sau pastrat doua metode de a prezenta misterul Treimii: Traditia Apuseana care porneste de la unitatea firii Dumnezeiesti si Traditia Rasariteana care pleaca de la realitatea ipostasurilor.

Sfantul Ioan Damaschin ne da un sfat spunandune:" Este cu neputinta sa credem in Hristos , daca n-am fost invatati spre marturisirea in Tatal si in Fiul si in Duhul Sfant"

Putem preciza faptul ca semnul Sfintei Cruci in forma lui completa indica invatatura despre Sfanta Treime si Hristologie drept cele mai importante dogme ale Bisericii Ortodoxe Romane.

1.DOGMA SFINTEI TREIMI STRUCTURA SUPREMEI IUBIRI Iubirea presupune intotdeauna doua eu-uri care se iubesc sau un eu care iubeste si un altul care primeste iubirea sau de care cel ce iubeste stie ca e constient de iubirea lui. Dar in acelasi timp iubirea uneste cele doua eu-uri in proportie cu iubirea dintre ele, fara ca sa le confunde, caci aceasta ar pune capat iubirii. Deci, iubirea desavarsita uneste cele doua eu-uri ramanand neconfundate si o unitate maxima intre ele. Fara existenta unei iubiri vesnice si desavarsite nu se poate explica iubirea din lume si nu se vede nici scopul lumii. Iubirea din lume are ca origine si scop iubirea eterna si desavarsita intre mai multe persoane divine.

Cea mai mare porunca din Lege este aceea: ,,Sa iubesti pe Domnul Dumnezeul Tau din toata inima ta si din tot cugetul tau".Pentru a mostenii viata vesnica este nevoie de iubire si in cer si in veacul viitor, iubirea e Lege Inparateasca. Iubirea este porunca cea mai mare ce mai inalta, fiind perfectiunea tuturor poruncilor si virtutilor. Pronia este dragoste divina, rastignirea Domnului este opera iubirii. Biserica este acoperamantul iubirii.

Invatatura crestina afirma ca Dumnezeu Tatal naste etern pe Fiul. Aceasta nastere nu este actiunea unui subiect al altuia, pe care l-ar face prin aceasta in oricare privinta subiect al Sau.De aceea se spune despre Fiul ca este nascut de Tatal dar si ca se naste din Tatal. Actul nasterii Fiului si actul purcederii Duhului Sfant sunt acte de pura subiectivitate comuna, primul al Tatalui si al Fiului, al doilea al Tatalui si al sfantului Duh.

Subiectivitatea divina nu poate fi subiectivitatea unui eu. Continutul eului divin trebuie sa constea nu in subiecte sau obiecte divine opuse ci in alte subiecte interioare lui, intr-o intersubiectivitate interna. Neavand naturi posedate separat, eurile divine isi pot fi perfect interioare.Tatal traieste ca Tata dar in acelasi timp traieste toata subiectivitatea Fiului ca Tata, subiectivitatea Fiului ii este interioara, dar ca unui Tata. Plenitudinea, de care tine si bucuria si fericirea deplina , plenitudine care nu poate avea decat forme de subiectivitate pura, care nu pot fi traite de un singur eu. Bucuria de unul singur nu e bucurie deplina,deci nici o plenitudine de existenta. Bucuria de existenta comunicata de un eu trebiue sa fie in cel ce comunica tot asa de deplina ca si in acel ce o primeste. Dar aceasta inseamna daruirea unui eu altui eu, numai o daruire a ceva din sine sau din bunurile sale. Inseamna ca Dumnezeu este din veci un act comun de iubire pe masura caracterului Sau de Absolut si al subiectivitatii Sale pure. In iubirea deplina persoanele divine nu se daruiesc numai reciproc si nu se accepta numai, ci se si afirma, se pun in existenta prin daruire reciproca.Iubirea divina este atoteficienta.

Punandu-se reciproc in existenta prin iubirea perfecta, actele prin care se savarseste aceastea sunt acte din veci sau au un caracter de acte cu totul personale, desi sunt acte in care persoanele divine sunt inpreuna active.

Bibliografie:

IZVOARE.

1. Sfanta Scriptura si Sfanta Traditie, Editie tiparita cu Binecuvantarea Sfantului Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane.

2. Dogmatica, Sfantul Ioan Damaschin, Editura Scripta, Bucuresti, 1993.

MANUALE.

1. Telogia Dogmatica, manual pentru institutele teologice, Pr. Prof. Dr. Isidor Todoran, Editura Renasterea, Cluj Napoca, 2003.

2. Studiul Vechiului Testament, manual pentru seminariile teologice, Pr. Prof. Nicolae Ciudin, Editura Institutului Biblic si de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romane, Bucuresti, 1978.

3. Dictionar de teologie ortodoxa, Pr. Prof. Dr. Ion Bria, Editura Institutului Biblic si de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romane, Bucuresti, 1981.

4. Societatea Misionara, Dictionar Biblic, Editura Cartea Crestina, Oradea, 1995.

5. Dictionar de teologie ortodoxa, Pr. Prof. Dr. Ion Bria, Editura Institutului Biblic si de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romane, Bucuresti, 1994.

CARTI.

1. Teologia Dogmatica Ortodoxa, vol 1, Pr. Prof. Dr. Dumitru Staniloae, Editura Institutului Biblic si de Misiune al bisericii Ortodoxe Romane, Bucuresti, 1978.

2. Despre Sfanta Treime, in Parinti si Scriitori Bisericesti, 40, Sfantul Chiril al Alexandriei, traducere de Pr. Prof. Dr. Dumitru Staniloae, Editura Institutului Biblic si de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romane, Bucuresti, 1994.

3. Orizonturi Spirituale, introducere in Telologia Ortodoxa, Vladimir Lossky, Editura Enciclopedica, Bucuresti, 1993.

4. Predici, Teodor Poneava, Editura Europrint, Baia Mare, 2005.

5. Duhul adevarului, Ilarion V. Felea, Editura Arhiepiscopiei Ortodoxe din Alba Iulia,

6. Dogmatica experientei eclesiale, Karl Christian Felmy, traducere de Pr. Prof. Dr. Ioan Ica, Sibiu, 1999.

7. Mancav-ar raiul! Parintele Cleopa, Editura Multiprint, Bucuresti, 2002.

8. Scrieri alese, volum omagial, Pr. Prof. Dr. Isidor Todoran, Editura Renasterea, Cluj Napoca, 2006.

STUDII SI REVISTE.

1.Sfanta Treime, structura supremei iubiri,in Ortodoxia, Pr. Prof. Dr. Dumitru Staniloae, Editura Institutului Biblic si de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romane, Bucuresti, 1993.

2. Dogma Sfintei Treimi, in Studii Teologice, Nr. 3, Pr. Prof. Dr. Ion Bria, Bucuresti, 1991.

3. Despre Prea Sfanta Treime, in Studii Telogice, Nr. 1-2, Cluj Napoca, 1974.

4. Dogma Sfintei Treimi in Vechiul Testament, in Ortodoxia, Nr. 4, Mircea Basarab, 1960.

5. Perihoreza si enipostasia in Dogmatica, in Ortodoxia, Nr. 1, Vasile Loichita, 1964.

6. Sfanta Treime, creatoarea, mantuitoarea si tinta vesnica a tuturor crestinilor, in Ortodoxia, Nr. 2, Pr. Prof. Dr. Dumitru Staniloae, 1986.

7. Relatiile Treimice si viata Bisericii, in Ortodoxia, Nr. 4, Pr. Prof. Dr. Dumitru Staniloae, 1964.

8. Principalele aspecte teologice ale iconomiei divine, in Studii Teologice, Nr. 1.2, Pr. Tache Sterea, 1978.

9. PurcedereaDuhului Sfant de la Tatal si relatia Lui cu Fiul, in Ortodoxia, Nr. 3-4, Pr. Prof. Dr. Dumitru Staniloae, 1979.

10. Invatatura despre unirea ipostatica la Sfantul Ioan Damaschin, in Ortodoxia, Drd. Ierom. Chesarie Gheorghescu, Nr. 2, Bucuresti, 1971.

Download atestat

Primești atestatul în câteva minute,
cu sau fără cont

Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
9/10 (1 voturi)
Anul redactarii:
2010
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
29 pagini
Imagini extrase:
29 imagini
Nr cuvinte:
9 289 cuvinte
Nr caractere:
43 832 caractere
Marime:
35.61 KB (arhivat)
Nivel studiu:
Liceu
Tip document:
Atestat
Materie:
Religie
Data publicare:
14.09.2017
Structură de fișiere:
  • Dogma Sfintei Treimi.doc
Predat:
la liceu

Ai gasit ceva în neregulă cu acest document?

Te-ar putea interesa și:
I. Argument Datorita faptului ca la initiativa Preafericitului Parinte Patriarh Daniel si cu...
INTRODUCRE In Palestina Sfanta, unde au petrecut proorocii V.T., vestitori ai nasterii si a...
INTRODUCERE Intreaga dogmatica ortodoxa se concentreaza in doua mari capitole : dogmele Sfintei...
Argument Parintele Profesor Dumitru Staniloae este, in mod indubitabil, si precum o probeaza...
Crestinii primelor trei veacuri marturiseau fara sovaiala credinta in existenta Sf.Treimi....
Sus!