Decalogul in expunere Catehetica

Previzualizare atestat:

Cuprins atestat:

Introducere 4
1.Preliminari 4
2.Decalogul lege religios morala valabila si neschimbabila 6
Capitolul I. Porunci care reglementeaza relatia omului cu Dumnezeu 8
1.Porunca I 8
2.Porunca a II-a 10
3.Porunca a III-a 13
4.Porunca a IV-a 14
Capitolul II. Porunci cre reglementeaza relatia dintre om si om 17
1. Porunca a V-a 17
2.Porunca a VI-a 21
3.Porunca a VII-a 24
4.Porunca a VIII-a 27
5. Porunca a IX-a 30
6. Porunca a X-a 32
Capitolul III. Cateheza despre decalog 35
1. Pregatirea aperceptiva 35
2. Anuntarea temei 35
3.Tratarea 35
4.Recapitularea 37
5.Asocierea 37
6.Concluzie 37
7. Incheiere 37
Concluzii 38 Abstract 40
Bibliografie 41

Extras din atestat:

Hristos Mantuitorul nostru prin pilda si lucrarile Sale de propovaduitor, precum si prin porunca de-a invata toate neamurile (Matei 28, 18), a indemnat pe Sfinti Apostoli si pe urmasii acestora (preotia crestina) sa-si implineasca cu prisosinta constincioasa aceasta misiune. Propovaduirea adevarurilor crestine s-a facut prin omili, predici tematice si cateheze. In cursul secolelor Biserica a folosit cateheza drept cel mai potrivit mijloc de educare si instruire religios-crestina. De fapt orice actiune a Bisericii trebuie sa fie in acelasi timp o cateheza, sa poarte un mesaj catehetic fiindca Biserica trebuie sa impartasesca si sa faca cunoscut lumi chipul lui Hristos cel inviat.

Prin catehizare se urmareste formarea si educarea caracterului religios-moral crestin al celor catehizati; dar mai intai prin cateheza se face o informare, o invatare, o predicare a adevarurilor crestine. Preotul cu ajutorul catehezei zideste si desavarseste crestini dupa chipul si asemanarea lui Hristos.

Deosebirea intre cateheza si predica este aceea ca predica se preda credinciosilor avansati in cunoasterea adevarurilor crestine, credinciosi care au fost mai intai initiati in invatatura cestina prin intermediul catehezelor. Cateheza, putem spune ca, este radacina sau edificiul propovaduirii, iar predica si omilia este tulpina si coroana sau edificiul in sine.

Vechiul Testament este o adevarata comoara, oferind un bogat si valoros material pentru formarea caracterului religios-moral si era foarte eficienta o valorificare catehetica a cuprinsului lui. In Vechiul Testament este istorisita creatia lumii si a omului, calea pe care a condus Dumnezeu poporul ales, aici exista Decalogul si preziceri ale viitrului mesianic incat: ,, Se poate face o biografie a Mantuitorului nu numai dupa modelul Evanghelistilor, martori oculari ci si dupa acea minunata schita trasata de Duhul Sfant care a grait prin proroci". Vechiul Testament are importanta, din punct de vedere catehetic, si prin faptul ca nu prezinta numai exemple morale, tipuri etnice, ci si oameni realiasa cum sunt ei in realitatea vietii, intalnim adevarate personalitati religios morale ( Avraam, Moise, Noe, David s.a.). Cele istorisite inVechiul Testament nu sunt creatii ale imajinatiei uno oameni, ci sunt descoperiri divine si realitati ale vietii si existentei umane.

Si Vechiul Legamant are importanta pentru mantuirea noastra, deoarece aici este vestita venirea lui Mesia, fiind deci ,,inceputul imparatiei si al paci" pe care avea sa o intemeieze Mantuitorul. Vechiul Testament este istoria mantuiri neamului omenesc, este temelia Noului Testament, el lamureste parti din Noul Testament fiind ,, pedagog spre Hristos" (Gal. 3, 24). Subliinind importanta si stransa legatura dintre cele doua parti ale Sfintei Scripturi, Fericitul Augustin scrie:,, in Veteri Testamento este occulatio Novi, in Novo Testamento est manifestatio Veteris"(Vechiul Testament este ascuns in Noul, iar Noul Testament este manifestat in Vechiul).

Exenta sau tot ceea ce este mai nobil si mai inalt in Vechiul Testament este fixat in Decalog, care fiind adancit in duhul proetilor si mai ales in duhul invataturii Mantuitorului, a devenit temelia moralitati.

Decalogul sau cele zece porunci, este cuprins in cartile:

Iesire 20, 1-17 si Deuteronom 5, 6-22, iar parti din el se afla si in alte carti ale Sfintei Scripturi.

O talcuire corecta si completa, precum si o buna intelegere a Decalogului se poate realiza numai in lumina Noului Legamant, in lumina Legi morale desavarsita si propovaduita de Hristos-Domnul. Dupa cuprinsul lor cele zece porunci au fost impartite in doua grupari:

1. Norme de credinta: poruncile I-a--a IV-a, sunt datori ale omului catre Dumnezeu.

2. Norme de viata: poruncile a V-a--a X-a, sunt datoriile omului catre sine si aproapele.

2. Decalogul - lege religios morala universal valabila si neschimbabila

Cele zece porunci au fost date poporului ales de catre Dumnezeu prin Moise pe munttele Sinai. Promulgarea Legi. Decalogul este legea fundamentala a vieti crestine, este chintesenta intrgi legi a Vechiului Testament. Cele zece porunci, ca de altfel intreaga Lege morala dumnezeiasca, reprezinta voia cea sfanta a lui Dumnezeu, voie pe care noi trebuie sa o cunoastem si sa o implinim. Sfantul Apostol Pavel insista asupra obarsiei divine a Legi morale zicand: ,, Deci, legea e sfanta si dreapta si buna" (Rom. 7, 12). Tocmai datorita originii dumnezeiesti Mantuitorul a respectat si a desavarsit Decalogul: ,, Sa nu socotiti ca am venit sa stric Legea si prooroci; n-am venit sa stric, ci sa implinesc"

Bibliografie:

Izvoare

1. Biblia sau Sfanta Scriptura, Tiparita sub indrumarea si cu purtarea de grija a preafericitului parinte Iustinian, Patriarhul Biserici Ortodoxe Romane cu aprobarea Sfantului Sinod, Bucuresti, Institutul Biblic si de Misiune al B. O. R., 1968

Manuale

3. Mladin, Pr. Pr I. P. S. Nicolae, Teologie morala ortodoxa, pentru Institutele teologice, vol I, Ed. Institutului Biblic si de Misiune al B. O. R. ,Bucuresti, 1979.

4. Calugar, Dr. Dumitru, Catehetica, Manual pentru Institutele teologice din B. O. R.,Ed. Institutului Biblic si de Misiune al B. O. R., Bucuresti 1976.

.

Carti

1. Neaga, Pr. Prof. Nicolae, N-am venit sa stric legea ci sa o implinesc, Sibiu, 1940.

2. Terchila, Pr. Dr. Nicole, Evanghelia in scoala, Sibiu, 1940.

Studii si articole

1. Clement Alexandrinul, pedagogul, Trad. de Dumitru Fecioru, col. ,,Parinti si scriitori bisericesti" vol. IV, Ed. Institutului biblic si de misiune ortodoxa, Bucuresti 1982.

2. Dura, Diac. Drd. Nicolae: Decalogul in expunere catehetica, in Mitropolia Ardealului, nr. 7-9, 1982.

3. Micle, Ierom. Veniamin, Principi catehetice in catehezele Sfantului Chiril al Ierusalimului, in Mitropolia ardealului, nr. 3-4, 1972

4. Ramureanu, Pr. Prof. Ioan, Cinstirea sfintelor icoane in primele trei secole, in Studi Teologice, nr. 9-10, Bucuresti 1971.

5. Staniloaie, Pr. Prof. Dumitru, sa nu ucizi. Temeiuri crestine pt pace in B. O. R., nr.1-2, 1964.

Download atestat

Primești atestatul în câteva minute,
cu sau fără cont

Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
10/10 (1 voturi)
Anul redactarii:
2010
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
42 pagini
Imagini extrase:
42 imagini
Nr cuvinte:
11 400 cuvinte
Nr caractere:
53 465 caractere
Marime:
50.14 KB (arhivat)
Nivel studiu:
Liceu
Tip document:
Atestat
Materie:
Religie
Data publicare:
14.09.2017
Structură de fișiere:
  • Decalogul in expunere Catehetica.doc
Predat:
la liceu
Profil:
Teologic

Ai gasit ceva în neregulă cu acest document?

Te-ar putea interesa și:
Din cele mai vechi timpuri, mintea iscoditoare a omului a fost preocupata de ceea ce se intampla...
Din cele mai vechi timpuri, mintea iscoditoare a omului a fost preocupata de ceea ce se intampla...
Sfanta Scriptura ne relateaza istoria a doi oameni ai lui Dumnezeu care au schimbat radical...
VECHIUL TESTAMENT. Pentru un crestin, Vechiul Testament reprezinta o prima parte din Sfanta...
Arheologia biblica este o disciplina teologica ce expune in mod stiintific situatia naturala,...
Sus!