atestat final de scos la imprimanta

Previzualizare atestat:

Extras din atestat:

1.Introducere

Venirea lui Iisus Hristos in lume marcheaza o implinire a profetiilor, asezand promisiunile Vechiului Testament si istoria antica intr-o noua perspectiva. "Dupa ce Dumnezeu odinioara, in multe randuri si in multe chipuri, a vorbit parintilor nostri prin prooroci, In zilele acestea mai de pe urma, ne-a grait noua prin Fiul, pe Care L-a pus mostenitor a toate si prin Care a facut si veacurile" (Evrei, 1,1-2). Dumnezeu a impins prin aceste etape istoria spre stadiul ei final. Astfel, implinind ceea ce a fost spus prin prooroci, Iisus a inclinat balanta profetica spre grabirea asteptarii sfarsitului. De altfel, prin faptul ca Iisus Hristos cel rastignit a inviat, mesajul Noului Testament este ca umanitatea traieste zilele din urma

Fata de un iminent sfarsit al lumii, oamenii au avut intotdeauna pareri diferite nascute din interpretarea gresita a Cuvantului Sfintei Scripturi si din neputinta mintii omenesti de a intelege planurile lui Dumnezeu. De exemplu, in perioada crestina primara, multi crestini erau convinsi ca inca sunt pacatosi, chiar daca le-au fost iertate pacatele si se temeau de sfarsitul lumii pe care il considerau foarte aproape staruind in rugaciune si post. Ei stiau ca cei vindecati de Mantuitorul sau de Apostoli vor muri, la fel si cei care au fost inviati din morti. Mai mult decat atat, crestinii din Tesalonic au incetat sa mai lucreze deoarece credeau, datorita unor false epistole ale unor agitatori apostolici, ca sfarsitul deja a venit.

Interventia Sfantului Apostol Pavel, prin Epistola a II a catre Tesaloniceni pune capat acestei situatii, sfatuindu-i sa staruie in credinta si sa se fereasca de oamenii care amagesc in acest fel. Un alt exemplu poate fi si comunitatea eseniana de la Qumran, care se considera poporul sfarsitului.

Sfantul Apostol Pavel spune clar: ,,Sa nu va clintiti degraba cu mintea, nici sa va spaimantati - nici de vreun duh, nici de vreun cuvant, nici de vreo scrisoare ca pornita de la noi, cum ca ziua Domnului a si sosit. Sa nu va amageasca nimeni, cu nici un chip; caci ziua Domnului nu va sosi pana ce mai intai nu va veni lepadarea de credinta si nu se va da pe fata omul nelegiuirii, fiul pierzarii, Potrivnicul, care se inalta mai presus de tot ce se numeste Dumnezeu, sau se cinsteste cu inchinare, asa incat sa se aseze el in templul lui Dumnezeu, dandu-se pe sine drept dumnezeu" (II Tesaloniceni, 2, 2-4).

Despre timpul venirii sfarsitului nu putem sti, dupa cum spune Sf. Ap. Pavel: ,,Iar despre ani si despre vremuri, fratilor, nu aveti nevoie sa va scriem, Caci voi insiva stiti bine ca ziua Domnului vine asa, ca un fur noaptea. Atunci cand vor zice: pace si liniste, atunci, fara de veste, va veni peste ei pieirea, ca si durerile peste cea insarcinata, si scapare nu vor avea. Voi insa, fratilor, nu sunteti in intuneric, ca sa va apuce ziua aceea ca un fur. Caci voi toti sunteti fii ai luminii si fii ai zilei; nu suntem ai noptii, nici ai intunericului. De aceea sa nu dormim ca si ceilalti, ci sa priveghem si sa fim treji" (I Tesaloniceni 5, 1-6).

In afara de aceste gresite intelegeri despre sfarsitul lumii, mai exista si alte astfel de conceptii, mituri apocaliptice, utopii milenariste, unele aparute in primele secole ale crestinismului, altele mai tarziu. Acestea sunt: premilenarismul, milenarismul, amilenarismul. De asemenea, mai intalnim si invatatura despre imparatia celor o mie de ani, pe care o gasim in doctrina darbistilor, a adventistilor, a Martorilor lui Iehova, a mormonilor.

In continuare, vom analiza in parte, pe cat posibil, ratacirile si conceptiile gresite, avand ca indreptar Sfanta Scriptura si Sfanta Traditie.

2. Eshatologie ortodoxa

Eshatologia este un capitol al teologiei unde intalnim multe utopii si confuzii apocaliptice. De-a lungul timpului au fost realizate mai multe calcule cu privire la cea de-a doua venire a Mantuitorului Iisus Hristos. Un exemplu poate fi afirmatia lui Irineu si Ipolit care sunt de parere ca istoria lumii acesteia va dura sase mii de ani, iar al saptelea mileniu va fi ultimul, sub imparatia lui Iisus Hristos. Cei doi s-au folosit de textele de la Evrei 4,4 si Psalmul 89,4.

Insa Biserica nu a incurajat niciodata astfel de practici, de speculatii apocaliptice. Mai mult decat atat, a condamnat pe buna dreptate prezicerile, profetiile, calculele cronologice si amenintarile milenariste de orice fel anuntate de diferite persoane sau secte. In acelasi timp nu a permis sa fie confundata speranta eshatologica crestina cu terorismul apocaliptic si cu mesianismul temporal-istoric.

Chiar in perioada de dupa moartea apostolilor, crestinii asteptau cu evlavie parusia, mai ales in perioada persecutiilor. Era o mangaiere pentru acesti martiri sa stie ca credinta nu le va fi inselata, iar Domnul va reveni pentru a-i rasplati cu fericire vesnica. Chiar si apostolul Pavel incheie Epistola catre Corinteni cu asigurarea ca: ,,Domnul vine!".

Invatatura despre a doua venire a Mantuitorului si despre sfarsitul lumii este marturisita de cartile sfinte. In vechiul Testament se vorbeste mai putin despre aceasta, fiindca desfasurarea acestei invataturi s-a facut in mod progresiv. Apostolii vorbesc despre semnele venirii Sale, iar Hristos aminteste de momentul ,,cand va veni Fiul Omului intru slava Sa". Articolul al 7 lea din Simbolul de credinta prezinta aceasta invatatura crestina: "si iarasi va sa vina cu slava, sa judece vii si mortii".

Cea mai raspandita conceptie gresita in legatura cu sfarsitul lumii este hiliasmul sau milenarismul.

Bibliografie:

1. STANILOAE, Pr.Prof. Dr. Dumitru, Teologia Dogmatica Ortodoxa, 1997

2. ELIADE, Mircea, Istoria credintelor si ideilor religioase, Editura Universitas, Chisinau, 1992

3. Sf. Ioan Hrisostom, Despre invierea mortilor, Cuvant despre judecata viitoare

4. DAVID, Pr. Petre, Sectologie - manual

5. BADULESCU, Pr. Dan, Ortodoxie si erezie, Editura Apologeticum, 2005

6. COSMA, Pr. Prof. Sorin, Cuvant de invatatura despre Parusia Domnului, Altarul Banatului, nr. 1-2, 1990

7. NEAGA, Pr. Prof. Nicoale, A doua venire a lui Iisus, Mitropolia Banatului, nr. 7-9, 1978

8. BRIA, Pr. Prof. Ion, Invatatura ortodoxa despre viata viitoare, Ortodoxia, an XXXVI, nr. 1, 1984

9. FRAZIER, T. L., A doua venire a lui Hristos, Editura Egumenita, Editura Cartea Ortodoxa, 2007

10. CHIRICUTA, Pr. Petre, Parusia sau despre a doua venire, Editura Anastasia, Bucuresti, 2001

Download atestat

Primești atestatul în câteva minute,
cu sau fără cont

Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
8/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
35 pagini
Imagini extrase:
35 imagini
Nr cuvinte:
12 628 cuvinte
Nr caractere:
57 047 caractere
Marime:
40.99 KB (arhivat)
Nivel studiu:
Liceu
Tip document:
Atestat
Materie:
Religie
Data publicare:
09.08.2017
Structură de fișiere:
  • Invatatura Ortodoxa despre parusie Combaterea adventistilor.doc
Predat:
Seminarul Teologic Liceal Ortodox din Bucuresti
Profesorului:
Preot Prof.Dr.Mihai Aurel

Ai gasit ceva în neregulă cu acest document?

Te-ar putea interesa și:
Sfanta Scriptura ne relateaza istoria a doi oameni ai lui Dumnezeu care au schimbat radical...
Termenul Transilvania, in ciuda celor doua cuvinte latine care-l alcatuiesc, nu este un termen...
Unii crestini, traind in societatea contemporana, o societate alienanta si secularizata, nu au...
Transferul de date dintre calculatoare a fost realizat la inceput exclusiv pe baza suporturilor...
Obiective ? in elegerea importan ei economice ui sociale a agromarketingului; ? definirea...
Sus!