Caracteristicile constructive ale rotilor cu pneu si proprietatile fizico-mecanice ale anvelopelor folosite la echiparea acestor roti, au o influenta directa asupra capacitatii de tractiune si de franare, asupra stabilitatii in mers, precum si asupra capacitatii de trecere a autovehiculelor.
Rotile autovehiculelor au rolul de a prelua intreaga greutate a vehiculului incarcat, de a stabili contactul cu calea rutiera pe care ruleaza si de a amortiza o parte din oscilatiile autovehicului. Constructiv, ele sunt formate din pneu, janta si discul rotii, se monteaza pe butucul rotii si - cu acesta - se rotesc in jurul axului rotii.
Principalele cerinte fata de constructia rotilor cu pneu pentru autovehicule, se refera la :
- rezistenta la solicitari si sudabilitate in exploatare ;
- posibilitatea montarii si demontarii usoare a anvelopei pe janta rotii si a rotii pe butuc ;
- greutate minima si pret de cost redus.
1.1. Constructia rotilor
Discul rotii este obtinut - in general - din tabla de otel prin presare ; se mai folosesc - in locul discului - butuci cu spite trase sau turnate, in scopul maririi rigiditatii si diminuarii greutatii. Imbinarea dintre disc si janta se face prin sudura.
Profilul si configuratia jantei se adopta dupa categoria autovehiculului si solicitarile rotii.
Pentru autoturisme si autocamioane se folosesc jenti cu profil adanc, nedemontabile (figura 1.1) ; aceste jenti cu adancitura (1) pot avea urechi deschise (3) sau inchise (4), care sunt profilate din umarul jentii (2). Urechile inalte asigura pneului o puternica stabilitate laterala. Deschiderea mai mare (distanta) dintre umerii jantei (5) influenteaza favorabil calitatile mersului si franarii autovehiculului, diminuand oscilatiile si uzura pneului.
La autocamioane si autobuze se folosesc jenti demontabile, cu profil cilindric sau putin conic (figura 1.2) deoarece anvelopele au o rigiditate mare ; montarea anvelopelor - prin impingere - este simpla, iar prinderea umarului circular demontabil se face printr-un cerc taiat si arcuit (V).
Discul rotii se imbina - prin sudura - cu janta adanca ca in figura 1.3, iar janta cilindrica ca in figura 1.4. In figurile respective se arata si modul de montare - cu suruburi si piulita - a discului pe butucul rotii.
La autocamioanele de mare tonaj - uneori - se folosesc constructii speciale de roti duble, care sa permita o usoara montare si demontare a anvelopelor pe jenti si arotilor pe butuc si sa asigure mentinerea anvelopelor in locas, indiferent de directia si marimea solicitarii.
1.2. Constructia pneurilor
1. Arama, Serbanescu, A - Economia de combustibil la automobile, Editura Tehnica Bucuresti, 1974 ;
2. Arama, C. Vasiliu , Ch., Stefan, I - Reducerea consumului specific de combustibil prin supracomprimare si modificarea avansului la aprindere, Revista de Studii si Cercetari Energetica a Academiei R.S.R. nr. 2, 1960 ;
3. Sinelnikov, E.D. - Rigiditatea radiala a pneurilor de automobile, Automobilnaia Promislenosti nr. 6, 1959 ;
4. Vasiliu, Ch - Frecarea superficiala dintre pneu de automobil si calea nedeformabila, Revista de Studii si Cercetari de Mecanica Aplicata a Academiei R.S.R. nr. 1, 1973.
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.