Motoare cu aprindere prin compresie

Previzualizare atestat:

Cuprins atestat:

CAPITOLUL 1 GENERALITATI
- Utilizarile motoarelor cu aprindere prin compresie 2
- Dificultati legate de pornirea motoarelor cu aprindere prin compresie si posibilitatile principale de remediere 3
- Regimurile anormale de functionare si defectele motoarelor cu aprindere prin compresie 4
CAPITOLUL 2 PORNIREA MOTOARELOR CU APRINDERE PRIN COMPRESIE
- Pornirea motoarelor cu aprindere prin compresie 7
- Pornirea prin comutator stea - triunghi 8
- Pornirea prin autotransformator 9
- Pornirea cu ajutorul bobinelor reactanta sau rezistentelor electrice montate in circuitul statoric 11
- Pornirea prin reostat 13
- Pornirea prin rezistente rotorice 17
CAPITOLUL 3 PROTECTIA MOTOARELOR CU APRINDERE PRIN COMPRESIE
- Protectia motoarelor cu aprinderea prin compresie 19
- Protectia la scurtcircuit 21
- Protectia contra scaderii tensiunii de alimentare 22
- Scheme electrice pentru protectia motoarelor cu aprindere prin compresie 23
- Protectia contra suprasarcinilor 24
- Protectia la scurtcircuit 27
- Protectia contra scaderilor tensiunii de alimentare 29
- Protectia contra punerilor la pamant 30
- Bibliografie 32

Extras din atestat:

1.1 UTILIZARILE MOTOARELOR CU APRINDERE PRIN COMPRESIE

Motoarele de curent continuu au o utilizare limitata din cauza dificultatilor legate atat de producerea si transportul energiei electrice in curent continuu cat si de constructia lor. La motoarele sincrone reglarea turatiei este practic imposibila, iar functionarea pretinde, pe langa curentul alternativ si curentul continuu necesar alimentarii excitatiei. Motoarele asincrone au marele avantaj al functionarii exclusiv in curent alternativ, al posibilitatii utilizarii la sarcini si turatii variate, al simplitatii in constructie si functionare si al unei intretineri si exploatari usoare.Motoarele asincrone se construiesc intr-o gama larga de tipuri si puteri, pentru diferite tensiuni monofazate si in special trifazate, in vederea actionarii celor mai diverse utilaje, de la micromasini, pana la utilaje uriase. In general:

- motoarele cu aprindere prin compresie de mica putere - se pot utiliza pentru actionarea aparatelor si masinilor de uz casnic si medical, sculelor si uneltelor manuale, in instalatii de comanda si reglaj automat, la calculatoare, pentru actionarea unor masini-unelte de mecanica fina, in orologerie etc.;

- motoarele cu aprindere prin compresie de puteri mijlocii - pana la 100kw - se pot utiliza pentru actionarea masinilor unelte industriale care opun un cuplu rezistent corespunzator, cum ar fi: masina de prelucrat prin aschiere (strunguri, freze, masini de gaurit, raboteze etc.); masini de prelucrat prin deformare (prese, ciocane, masini de indoit etc.), ventilatoare, pompe;

- motoare cu aprindere prin compresie de mare putere - peste 100kw - se pot utiliza pentru actionarea concasoarelor, morilor de ciment, ventilatoarelor, pompelor de contra presiune, laminoarelor.

1.2 DIFICULTATI LEGATE DE PORNIREA MOTOARELOR CU APRINDERE PRIN COMPRESIE SI POSIBILITATILE PRINCIPIALE DE REMEDIERE Dificultatile principale legate de pornirea motoarelor asincrone sunt puse de valorile pe care le iau in acest timp cuplul motor si curentul statoric. Cuplul motor trebuie sa fie suficient de mare pentru a putea invinge cuplul rezistent opus de sarcina exterioara. Curentul absorbit trebuie sa fie suficient de mic pentru a nu prejudicia, prin caderea de tensiune pe care o produce in reteaua de alimentare, functionarea celorlalte receptoare electrice conectate la aceasta retea. Cuplul de pornire. Presupunem ca a cuplat un motor asincron la o retea electrica de alimentare. Prin infasurarile statorice ale celor trei faze ale motorului se va stabili un curent electric, care va produce in jurul conductoarelor un camp magnetic ale carui linii se vor inchide in majoritate prin miezul magnetic al statorului si al rotorului. Deoarece curentul electric trece prin conductoarele infasurarii fiecarei faze cu un decalaj de o treime de perioada fata de faza precedenta, campul magnetic care se creeaza va avea axa succesiv decalata in spatiu corespunzator fazei care are in momentul respectiv curentul maxim, luand astfel aspectul unui camp magnetic invartitor. Daca se poate mari corespunzator rezistenta activa a circuitului prin care trece curentul rotoric, se pot obtine la pornire cupluri motoare marite a caror valoare poate atinge, functie de necesitate, chiar valoarea cuplului maxim. Posibilitatile principale de marire a cuplului de pornire la motoarele asincrone variaza cu tipul lor constructiv. Astfel:

a) La motoarele cu aprindere prin compresie de constuctie normala, rezistenta la pornire este formata numai din rezistenta proprie a barelor care formeaza infasurarea rotorica, practic constanta, ceea ce inseamna ca nu se poate varia cuplul de pornire prin variatia rezistentei rotorice. Valoarea acestui cuplu se calculeaza astfel incat sa poata invinge cuplul rezistent din momentul pornirii si este cuprinsa, functie de destinatie, puterea si turatia motorului, intre 1.6 si 2.2 ori cuplul nominal.

b) In cazul in care este necesar un cuplu de pornire mai mare se pot utiliza motoare cu aprindere prin compresie de constructie speciala care au conductoarele rotorice cu o sectiune ce favorizeaza refularea curentului spre intrefier in momentul pornirii si deci marirea rezistentei active a circuitului rotoric prin micsorarea sectiunii de trecere a curentului. S-au realizat in acest sens doua categorii de motoare:cu bare inalte si cu dubla colivie. Motoarele cu bare inalte au colivia formata din bare cu inaltimea mai mare decat latimea de mai mult de cinci ori.

Aceasta permite ca la trecerea unui curent alternativ prin conductori, fluxul magnetic de scapari produs, care se inchide transversal prin crestatura, sa nu fie uniform distribuit, ci sa aiba spectrul, ca si cand bara ar fi compusa din mai multe conductoare suprapuse, cel din fund fiind inlantuit de totalitatea fluxului de scapari, iar cel de langa intrefier - numai de propriul sau flux. Motoare cu dubla colivie au o colivie de pornire, spre intrefier, de rezistenta relativ mare si o colivie de functionare, spre axul rotorului, de rezistenta normala. In momentul pornirii, cand frecventa rotorica este maxima si deci reactanta reductiva a coliviei interioare, este de asemenea maxima, majoritatea curentului de pornire este impins in colivia exterioara de rezistenta mare. Pe masura ce turatia creste, frecventa rotorica scade, astfel ca la turatia nominala majoritatea curentului rotoric va circula prin colivia interioara. Cuplul motor va fi rezultat din insumarea cuplurilor celor doua infasurari. Curentul de pornire. In stare de repaus motorul asincron poate fi asimilat cu un transformator, infasurarea primara constituind-o infasurarea statorica, iar cea secundara - infasurarea rotorica (cu sau fara rezistentele de pornire, dupa tipul motorului). In momentul cuplarii la reteaua de alimentare, curentul statoric absorbit de motor trebuie sa compenseze curentul care apare in infasurarea rotorica.

Bibliografie:

1. PORNIREA SI PROTECTIA MOTOARELOR ASINCRONE TRIFAZATE Editura TEHNICA - Bucuresti 1976Autor: ING. TITU MARIAN PIETRAREANU

2. APARATE ELECTRICE Editura DIDACTICA SI PEDAGOGICA - Bucuresti 1980

Autor: GH. HORTOPAN

3. MASINI-UNELTE - BAZELE TEORETICE ALE PROIECTARII - vol. I -TEORIA

Editura TEHNICA - Bucuresti 1977

Autor: PROF. DR. DOCENT ST. ING. EMIL BOTEZ

Download atestat

Primești atestatul în câteva minute,
cu sau fără cont

Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
9/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
32 pagini
Imagini extrase:
32 imagini
Nr cuvinte:
7 346 cuvinte
Nr caractere:
44 192 caractere
Marime:
12.78 MB (arhivat)
Nivel studiu:
Liceu
Tip document:
Atestat
Materie:
Mecanica
Data publicare:
29.07.2017
Structură de fișiere:
  • Motoare cu aprindere prin compresie.doc
Predat:
la liceu

Ai gasit ceva în neregulă cu acest document?

Te-ar putea interesa și:
Strategia de dezvoltare a invatamantului profesional si tehnic are in vedere prevederile Legii...
Capitolul I: Studiul camerelor de ardere la motoarele cu aprindere prin scanteie 1. Introducere...
17. CONSTRUCTIA SI CALCULUL INSTALATIILOR DE ALIMENTARE PENTRU MOTOARELE CU APRINDERE PRIN...
Motoarele cu aprindere prin scanteie electrica folosesc drept combustibil pentru functionarea...
Automobilul este un vehicul rutier, carosat si suspendat elastic pe cel putin trei roti - care se...
Sus!