Departament marketing

Previzualizare atestat:

Extras din atestat:

ARGUMENT

Intreprinderea este una din cele mai importante forme prin care oamenii isi satisfac nevoile si isi ating scopurile in societate, principala structura prin care statul isi indeplineste functia sa economica.

Pentru buna sa functionare este nevoie de proiectarea unei structuri organizatorice eficiente. Exprimand rolul structurii organizatorice in cadrul procesului de conducere, cunoscutul specialist american P. Drucker afirma ca daca o structura buna nu garanteaza obtinerea rezultatelor dorite, o structura rea face sa moara si eforturile cele mai bune dirijate.

Structura organizatorica este scheletul intreprinderii, fiind definita ca ansamblul persoanelor, al subdiviziunilor organizatorice si al relatiilor dintre acestea astfel constituite incat sa asigure premisele organizatorice prestabilite. Structura organizatorica cuprinde doua parti:

structura de conducere sau functionala;

structura de productie sau operationala.

In cadrul acestor parti se regasesc componentele primare si anume postul, functia, compartimentul, relatiile organizatorice, ponderea ierarhica, nivelul ierarhic. Rezultat al transformarilor succesive ale stiintei si tehnologiei aplicate in productie, cit si al adaptarilor structurale la cerintele unui mediu in continua schimbare, intreprinderea nu poate ramane un factor pasiv, un simplu acumulator de idei novatoare, astfel stabilindu- se principii de care trebuie sa se tina cont la elaborarea structurii organizatorice a intreprinderii. Rationala delimitare a variabilelor organizationale, stabilirea judicioasa a corelatiilor dintre acestea si structura organizatorica, precum si selectionarea unor metode si tehnici adecvate de examinare a lor constituie premisele pentru trecerea la elaborarea sau rationalizarea propriu- zisa a organizarii structurale.

Proiectarea structurii organizatorice pentru organizatii noi, precum si reproiectarea acesteia pentru cele existente, parcurge anumite etape:

stabilirea activitatilor;

stabilirea volumului de munca pentru realizarea activitatilor si a posturilor necesare;

constituirea compartimentelor;

elaborarea organigramei;

elaborarea regulamentului de organizare si functionare;

evaluarea eficientei structurii organizatorice.

Structura organizatorica functioneaza ca un element ce asigura stabilitatea unui cadru de realizare a obiectivelor si, o data cu aceasta, continuitatea, transmiterea si conservarea unor elemente culturale:mentalitati, credinte, valori, norme de comportament.

Crearea si perfectionarea structurii organizatorice constituie o forma de exercitare directa a functiei de organizare a conducerii intreprinderii. Realizarea acestei functii trebuie sa asigure determinarea si gruparea diferitelor activitati necesare realizarii obiectivelor de baza ale intreprinderii, ca si stabilirea masurilor ce se impun, utilizand rational resursele umane, materiale, informationale si financiare disponibile.

CAPITOLUL I

ASPECTE TEORETICE PRIVIND STRUCTURA ORGANIZATORICA A INTREPRINDERII

1.1. Elementele de baza ale structurii organizatorice

Structura organizatorica reprezinta ansamblul persoanelor, subdiviziunilor organizatorice si al relatiilor dintre acestea, orientate spre realizarea obiectivelor prestabilite ale intreprinderii.

Structura organizatorica este o componenta a structurii generale a intreprinderii si reflecta ,,anatomia intreprinderii". Ea se proiecteaza pe baza unor norme, reguli, principii si documente oficiale.

Structura organizatorica este influentata de anumiti factori (strategia dezvoltarii intreprinderii, tipul si complexitatea productiei, dimensiunea intreprinderii, calitatea resurselor umane), influente ce trebuie tratate pe fondul dinamismului accelerat al mutatiilor de amploare care au loc in economia contemporana, luandu-se in consideratie urmatoarele elemente:

- evaluarea corecta a resurselor de materii prime si a modului cum acestea se exploateaza;

- cresterea competitivitatii economice, stiintifico-tehnice si educationale;

- ,,explozia" informationala;

- adancirea cooperarii economice si tehnico-stiintifice;

- cresterea exigentei calitatii produselor si serviciilor;

- sporirea cerintelor de protectie ecologica.

Elaborarea unei structuri organizatorice necesita stabilirea elementelor sale de baza. Principalelel componente care se regasesc in orice interprindere, indifferent de specificul activitatii acesteia, sunt: postul, functia, ponderea ierarhica, compartimentul sau departamentul, relatiile dintre compartimente sau posturi, niveluri ierarhice.

Postul reprezinta totalitatea sarcinilor, competentelor si responsabilitatilorce revin permanent si in mod organizat unui salariat pentru realizarea obiectivelor sale profesionale.

In mod practice, numarul posturilor este egal cu numarul locurilor de munca. Deoarece postul reprezinta cea mai simpla subdiviziune organizatorica a intreprinderii, este necesar sa cunoastem detealiat continutul sau: sarcinile, competentele, responsabilitatile si obiectivele individuale

Obiectivele postului exprima rolul ce revine titularului uni post in realizarea obiectivelor de ansamablu ale intreprinderii si reprezinta definirea calitativa si cantitativa a scopurilor avute in vedere prin crearea lui.

Sarcinile sunt procese de munca simple sau componente de baza ale unor procese de munca complexe, care se efectueaza de catre o singura persoana.

Competentele (autoritatea formala) se concretizeaza in libertatea decizionala a titularului unui post si sunt reprezentate de mijloacele pe care acesta le poate folosi pentru indeplinirea sarcinilor care ii revin.

Responsabilitatile sunt reprezentate de obligatiile de a indeplini sarcinile ce deriva din obiectivele fiecarui post. Ele se concretizeaza in atitudinile si raspunderea (materiala, penala, juridical etc.) a titularului postului fata de modul de realizare a obiectivelor.

Prezentarea in detaliu a tuturor elementelor caracteristice unui post este cuprinsa intr-un document intitulat "fisa postului", in care se precizeaza descrierea postului si cerintele postului.

Relatiile functionale interne si externe.

Cerintele postului se refera la studiile necesare (pregatirea de baza, specializarea, perfectionarea etc.), vechimea necesara, calitatile profesionale (capacitate, aptitudini etc.).

Functia se defineste prin totalitatea posturilor care au aceleasi caracteristici principale si care sunt in subrdinea unei persoane din structura organizatorica a intreprinderii.

Ponderea ierarhica se defineste prin numarul de persoane conduse in mod direct de catre manager.

Compartimentul reprezinta o grupare de persoane care realizeaza activitati omogene sau complementare, contribuie la realizarea acelorasi obiective si sunt in subordinea aceluiasi manager.

Tinand cont de acesti factori, se apreciaza ca ponderea ierarhica optima a managerilor de la nivelurile ierarhice superioare este de 4-8 subalterni, iar la nivelurile de baza acesta creste in raport cu particularitatile activitatilor respective, pana la 20-30 de muncitori pentru un sef de echipa.

Persoanele care formeaza compartimentul se grupeaza in functie de structura activitatilor de indeplinit in cadrul unui amplasament bine determinat. Astfel, in intreprindere compartimentele pot lua forma unor birouri, servicii, sectii, ateliere, etc.

Bibliografie:

1. Botnari N. ,,Finantele intrprinderii", ASEM Chisinau 2006.

2. Burdus E ,,Managementul comparat", editura Bucuresti 1998

3. Burlacu N., Elena Graur ,,Bazele Managementului", editura ASEM 2006

4. Contabilitate si audit, nr.9 (121)-2005

5. Emilian R ,,Managementul firmei", editura ASEM 2003

6. Emilian R, Schiopu A ,,Managementul firmei", editura Bucuresti 2003

7. Hriscev E ,, Managementul firmei" Chisinau 1998

8. Lazar I ,,Managementul general", editura Cluj - Napoca 2002

9. Luca, Gabriel - Petru ,,Managementul general", editura Iasi 1993

10. Moldoveanu G ,,Managementul operational", editura Bucuresti 1996

11. Nicolescu O ,,Perfectionarea organizarii conducerii intreprinderii", editura Bucuresti 1973

12. Nicolescu O, Verboncu I, ,,Management", editura Bucuresti 1997

13. Petrescu I ,,Managementul general", editura S:I 1993

14. Prodan A ,,Managementul de succes. Motivatie si comportament", editura Iasi 1999

15. Russu C ,,Cadrul organizational al intreprinderii", editura Bucuresti 1983

16. Rusu L ,,Managementul firmei", editura Cluj - Napoca 2002

17. Ursachi I ,,Management", editura Bucuresti 2003

18. Ursachi I, Burdus E ,,Conducerea si organizarea unitatilor economice", editura Bucuresti 1986

19. Ursachi I, Naftanaila I "Management", editura Bucuresti 1993

20. Zorlentan T, Burdus E, Caprarescu G ,,Managementul organizatiei", editura Bucuresti 1996

Download atestat

Primești atestatul în câteva minute,
cu sau fără cont

Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
7/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
20 pagini
Imagini extrase:
20 imagini
Nr cuvinte:
8 918 cuvinte
Nr caractere:
53 255 caractere
Marime:
143.03 KB (arhivat)
Nivel studiu:
Liceu
Tip document:
Atestat
Materie:
Marketing
Data publicare:
06.03.2019
Structură de fișiere:
  • Departament marketing.doc
Predat:
la liceu

Ai gasit ceva în neregulă cu acest document?

Te-ar putea interesa și:
I. MARKETINGUL SERVICIILOR - DOMENIU SPECIALIZAT AL MARKETINGULUI - Continutul marketingului...
Sectorul financiar-bancar continua sa se dezvolte in toate economiile, cu impact in celelalte...
Capitolul 1. CONCEPTUL DE MARKETING DIRECT 1.1. Definirea marketingului direct In ultimele...
MARKETING STRATEGIC CURS NR. 1 1.1. DEFINIREA CONCEPTULUI DE ANALIZA STRATEGICA Termenul de...
Marketingul reprezinta functia care consista in conceperea ofertei unui produs sau a unui...
Sus!