Simularea jocului de dame pe calculator

Previzualizare atestat:

Cuprins atestat:

1. Introducere 4
2. Despre limbajul Pascal 5
3. Modul de utilizare al programului 6
4. Structura programului 7
5. Codul sursă 13
6. Bibliografie 24

Extras din atestat:

Aplicaţia respectivă doreşte să imite jocul de dame dintre doi parteneri simulat pe calculator. Aceasta poate fi utilizată în scopuri distractive, cum ar fi o partidă din jocul de dame între doi copii, în cazul în care aceştia nu dispun de o tablă de şah, dar au în schimb un calculator.

Până nu demult, când calculatoarele lipseau din viaţa cotidiană a omului, acesta era nevoit să utilizeze mijloacele clasice puse la dispoziţie. De exemplu, în domeniile ştiinţei (ex:fizică, chimie, biologie, astronomie etc.) erau limitate cunoştinţele, din cauza lipsei de tehnologii performante care ar fi îndeplinit multe din operaţiile şi calculele precise nerezolvabile de om. Acestea necesitau mult timp şi o atenţie sporită. Astăzi însă, cu ajutorul calculatorului şi a unui algoritm matematic bine pus la punct, se poate scurta durata de calcul chiar şi la câteva sutimi de secundă, şi se obţin rezultate cu o precizie care iarăşi ar consuma un timp enorm.

Dar utilitatea calculatorului nu este relevantă doar în domeniul ştiinţelor. Calculatorul s-a bucurat de un succes remarcabil şi în domeniul distractiv, în prezent existând o multitudine de jocuri ce sunt rulate pe calculator (strategice, sportive, de inteligenţă, simulatoare de maşini, etc).

Astfel, aplicaţia respectivă reprezintă un simulator al jocului de dame, joc de inteligenţă ce este foarte mult practicat atât în rândul copiilor cât şi în rândul celor maturi. Şi deşi este o aplicaţie simplă, cred că utilizarea acesteia în scopuri distractive ar avea o importanţă la fel de mare ca a celor mai complicate jocuri pe calculator.

Aşadar, avantajul oferit de către calculator omului este indiscutabil. În curând se va ajunge ca prezenţa calculatorului în orice domeniu să fie indispensabilă, şi multe dintre atribuţiile omului vor fi treptat preluate de roboţi conduşi de o intelegenţă artificială.

Menţionez că aplicaţia respectivă reprezintă doar o încercare de simulare a jocului de dame pe calculator, în prezent existând o mulţime de jocuri de acest fel, mult mai performante. Totuşi acest joc poate fi folosit şi de acei ce vor să înveţe a juca dame.

2. Despre limbajul Pascal

Un limbaj de programare este un limbaj artificial care prin exprimări simbolice (directive, comenzi, instrucţiuni) descrie operaţiile de prelucrare automată a datelor, necesare pentru rezolvarea unei anumite probleme a utilizatorului.

Calculatorul manipulează informaţia sub formă binară. El nu înţelege decât comenzi date în binar. Codul în care sunt scrise aceste comenzi este codul binary, iar limbajul este limbajul maşină. Se numeşte aşa pentru că el este un limbaj al maşinii, al procesorului. Este specific fiecărui tip de maşină deoarece setul de instrucţiuni pe care le înţelege calculatorul trebuie să se regăsească sub formă de circuite electronice în procesor. Pentru om este foarte greu să urmărească un program scris în limbajul maşină, program care este un şir de cifre binare. Instrucţiunile din limbajele de nivel înalt sunt traduse în acel şir de cifre binare, care constituie codul maşină. Această operaţie se realizează cu ajutorul unor programe traducătoare.

Din această cauză au fost create limbajele de programare de nivel înalt. Ele sunt mai apropiate de limbajul uman şi sunt în general portabile, adică, cu foarte mici modificări, un program scris în astfel de limbaj va putea fi executat pe orice tip de calculator. O instrucţiune dintr-un limbaj de nivel înalt codifică un grup de instrucţiuni maşină. Limbajele de programare de nivel înalt se mai numesc şi limbaje algoritmice deoarece descriu algoritmul de rezolvare a problemei sub forma unei secvenţe de instrucţiuni care se vor executa în ordinea în care au fost scrise. Limbajul Pascal este un deci, un limbaj de nivel înalt.

3. Modul de utilizare al programului

Odată cu pornirea programului, pe ecran va apărea o fereastră în care va fi reprezentată o tablă de şah pe care sunt aranjate toate damele în poziţie de joc. Tabla de şah, de dimensiuni 8x8, este alcătuită din pătrăţele de culoare albă şi roşie, damele fiind aranjate pe pătrăţelele roşii. Damele pentru cei doi participanţi la joc, sunt de culoare neagră şi de culoare violetă, cele negre aflându-se în partea de sus a ecranului iar cele violete în partea de jos. Tot în partea de sus, în afara tablei de joc, este afişat un mesaj cu privire la jucătorul care trebuie să facă mişcarea, lucru menţionat prin culoarea pieselor. Întotdeauna, primul începe jucătorul cu piesele violete.

Mutarea unei piese se realizează cu ajutorul tastelor săgeţi up, down, left, right. Astfel, pe tablă se află un pătrat cu chenarul negru, care iniţial se găseşte pe poziţia (a,1), acesta indicând poziţia curentă a cursorului pentru jocul de dame.

Bibliografie:

B. Pătruţ, M. Miloşescu, Informatica (Manual cls. a IX-a) - “ed. Teora, 1999”

Tudor Sorin, Turbo Pascal (Manual cls. a IX-a) - “ed. L&S Informat”

Tudor Sorin, Informatica (varianta Pascal) - “ed. L&S Informat”

B. Pătruţ, Învăţaţi limbajul PASCAL în 12 lecţii - ed.”Teora”, 2003

George Daniel Mateescu, Pavel Florin Moraru, Informatică (Manual cls. a XI-a) - “ed.Niculescu”, 2002

Descarcă atestat

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Simularea jocului de dame pe calculator.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
8/10 (1 voturi)
Anul redactarii:
2004
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
24 pagini
Imagini extrase:
24 imagini
Nr cuvinte:
4 224 cuvinte
Nr caractere:
21 903 caractere
Marime:
45.22KB (arhivat)
Publicat de:
Constantina Chirila
Nivel studiu:
Liceu
Tip document:
Atestat
Materie:
Informatică
Predat:
la liceu
Profesorului:
Vancea Ioan
Sus!