Efectuarea unor operații de calcul matematic - Derivarea formală

Previzualizare atestat:

Cuprins atestat:

1. Introducere (pag.2)
2. Despre Turbo Pascal (pag.3)
3. Studiul derivării pe calculator (pag.4)
4. Structura programului (pag.6)
5. Modul de lucru (pag.8)
6. Modul de utilizare a programului (pag.14)
7. Programul sursă (pag.15)
8. Paşii algoritmului (pag.25)
9. Bibliografie (pag.26)

Extras din atestat:

Lucrarea de faţă prezintă modul de derivare a funcţiilor matematice cu ajutorul calculatorului. Derivarea este o operaţie de analiză matematică.

Programul permite înţelegerea mai rapidă a operaţiei matematice de derivare a funcţiilor. Metoda folosită este mai accesibilă datorită descompunerii funcţiilor în modul grafic. Acest program ar putea fi utilizat chiar şi în procesul de instruire a elevilor, pentru a înţelege mai bine şi a studia vizual cum are loc procesul de derivare.

În funcţie de dorinţa lor, elevii pot să introducă anumite funcţii pentru care se vor obţine în modul grafic descompunerea expresiei introduse, iar apoi funcţia derivată.

Este necesar ca expresia introdusă de utilizator sa fie corectă pentru a nu induce erori în rularea programului. De aceea trebuiesc respectate unele convenţii consacrate, de calcul matematic (ex: semne, operatori).

Până la “era calculatoarelor” multe dintre operaţiile de calcul matematic necesitau mult timp şi o atenţie deosebită. Astăzi însă, cu ajutorul calculatorului şi a unui algoritm matematic bine pus la punct se poate scurta durata de calcul chiar şi la câteva sutimi de secundă, şi se obţin rezultate cu o precizie care iarăşi ar consuma un timp enorm.

Aşadar avantajul oferit de către calculator omului este indiscutabil şi acesta nu doar în sfera calculului matematic ci şi în multe alte domenii (ex:fizică, chimie, biologie, astronomie etc.). În curând se va ajunge ca prezenţa calculatorului în orice domeniu să fie indispensabilă, şi multe dintre atribuţiile omului vor fi treptat preluate de roboţi conduşi de o intelegenţă artificială.

2.Despre Turbo Pascal

Un limbaj de programare este un limbaj artificial care prin exprimări simbolice (directive, comenzi, instrucţiuni) descrie operaţiile de prelucrare automată a datelor, necesare pentru rezolvarea unei anumite probleme a utilizatorului.

Calculatorul manipulează informaţia sub formă binară. El nu înţelege decât comenzi date în binar. Codul în care sunt scrise aceste comenzi este codul binary, iar limbajul este limbajul maşină. Se numeşte aşa pentru că el este un limbaj al maşinii, al procesorului. Este specific fiecărui tip de maşină deoarece setul de instrucţiuni pe care le nţelege calculatorul trebuie să se regăsească sub formă de circuite electronice în procesor. Pentru om este foarte greu să urmărească un program scris în limbajul maşină, program care este un şir de cifre binare. Instrucţiunile din limbajele de nivel înalt sunt traduse în acel şir de cifre binare, care constituie codul maşină. Această operaţie se realizează cu ajutorul unor programe traducătoare.

Din această cauză au fost create limbajele de programare de nivel înalt. Ele sunt mai apropiate de limbajul uman şi sunt în general portabile, adică, cu foarte mici modificări, un program scris în astfel de limbaj va putea fi executat pe orice tip de calculator. O instrucţiune dintr-un limbaj de nivel înalt codifică un grup de instrucţiuni maşină. Limbajele de programare de nivel înalt se mai numesc şi limbaje algoritmice deoarece descriu algoritmul de rezolvare a problemei sub forma unei secvenţe de instrucţiuni care se vor executa în ordinea în care au fost scrise. Limbajul Pascal este un limbaj de nivel înalt.

3.Studiul derivării pe calculator

În aplicaţia de faţă am utilizat arborii binari. Să reamintim că orice xpresie aritmetică poate fi memorată sub forma unui arbore binar. Prin urmare, dacă avem o expresie aritmetică oarecare, putem obţine din ea arborele binar asociat ei. Pentru a deriva (formal) respectiva expresie, vom deriva arborele asociat ei, obţinând arborele expresiei derivate. Din acest arbore vom construi expresia derivată.

Bibliografie:

B. Pătruţ, M. Miloşescu, Informatică (cls a IX-a) - “ed. Teora, 1999”

Tudor Sorin, Turbo Pascal (cls a IX-a) - “ed. L&S Infomat”

Tudor Sorin, Informatica (varianta pascal) - “ed. L&S Infomat”

Ştefan Mirică, Inocenţiu Drăghicescu, Matematică

(cls a XI-a) - “ed. Aramis”, 2002

B. Pătruţ, Învăţaţi limbajul PASCAL în 12 lecţii - ed.”Teora”,2003

George Daniel Mateescu, Pavel Florin Moraru, Informatică (cls a XI-a) - “ed.Niculescu”,2002

Descarcă atestat

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

• Efectuarea unor operatii de calcul matematic - Derivarea formala.doc