Dinamismul si complexitatea societatii moderne antreneaza o crestere continua a volumului si diversitatii informatiilor facand vitala disponibilitatea
si utilizarea pe scara larga a tehnologiilor informatiei. Majoritatea aplicatiilor manipuleaza volume importante de date care trebuiesc culese exact in momentul generarii lor, transportate, prelucrate, pastrate in conditi de maxima eficacitate.
Tehnologia bazelor de date se asimileaza relative usor si este de mare x spectaculozitate prin flexibilitatea proectarii rapide, vizuale a aproape tuturor obiectelor cu care vrem sa lucram intr-o aplicatie
Complexitatea unui SGBD rezida in dimensiunea sa, reflectata nu numai in multitudinea instructiunilor sale dar si in multimea componentelor, fiind prin complexitate cel putin la nivelul unui sistem de operare (SO).
SGBD lucreaza ca subsistem sub controlul sistemului de operare al calculatorului care constituie suportul hard al bazei de date.
In aceasta calitate, SGBD foloseste selective o serie de functii oferite de SO. Astfel, calitatea SO se repercuteaza corespunzator asupra SGBD. SGBD contine in principal monitor, compilatoare, monitor de inlantuire, programe utilitare.
Monitorul cuprinde module specializate pentru gestionarea bazei de date, a zonelor de memorie interna, a retelei de teletransmisie si mesajelor terminale, fisiere externe, cat si pentru manipularea datelor, proceselor si procesoarelor, asigurarea confidentialitatii, comunicarea cu operatorul SO, coordinator de aplicatie, activarea proceselor distribuitor, etc.
Compilatoarele folosite sunt cele associate limbajelor de descriere si manipulare. Monitorul de inlantuire asigura succesiunea fazelor distincte de prelucrare.
Programele utilitare sunt diverse: editor de texte, generator de rapoarte, module de securitate, reorganizarea fizica, urmarirea performantelor BD prin statistici, etc. O sesiune a unui SGBD decurge in principiu astfel:
- Calculatorul functioneaza sub controlul sistemului de operare SO
- Un utilizator face apel la SGBD x in sensul ca emite catre SO comanda de lansare in executie a produsului SGBD x
- SO analizeaza comanda utilizator si incarca de pe disc monitorul SGBD. Din acest moment intreaga activitate este controlata de programul monitor care va active componentele specifice fiecarei cereri utilizator
- Iesirea din programul monitor permite preluarea controlului de catre SO.
CAPITOLUL I
NOŢIUNI GENERALE
1.1 Crearea şi funcţionarea obiectelor de control
S-a constatat că este mult mai uşor şi mai plăcut pentru operator să aleagă una
din valorile prezentate pe un ecran, pentru a completa variabila get, decât să se introducă acea valoare caracter cu caracter, în plus, posibilităţile de eroare sunt mult mai mici. Fox prezintă proiectanţilor de aplicaţii diferite obiecte de control cum ar fi: comutatoare, liste de valori, liste ascunse, declanşatoare, butoane radio. Obiectele de control se descriu prin comanda GET unde clauzele de format FUNCTION şi PICTURE vor conţine codul de control corespunzător.
1.1.1 COMUTATOARE
Comutatoarele permit selectarea între două valori posibile (adevărat sau
fals). Apar pe ecran sub forma a două paranteze pătrate cu text explicativ. Comutatoarele se descriu prin codul de control C al clauzei FUNCTION sau prin @*C în clauza PICTURE. Textul explicativ al comutatorului poate fi trecut chiar în clauza unde apare codul de control, separat de un spaţiu.
@<r,c>GET<var>FUNCTION ‘*C <text explicativ>’
@<r,c>GET<var>PICTURE ‘@*C <text explicativ>’
@<r,c>GET<var>FUNCTION ‘*C’ PICTURE ‘<text explicativ>’
Memorarea alegerii făcute de utilizator se face în variabila var care trebuie să fie de tip numeric sau logic. Pentru var de tip numeric, valoarea zero semnifică comutator neselectat. Pentru var de tip logic, valoarea F. semnifică comutator neselectat.
1.1.2 LISTA
Se afişează o listă pe ecran din care utilizatorul poate selecta o valoare prin
apăsarea tastei ENTER. Lista se afişează vertical, total sau parţial şi dacă nu încape pe ecran, apare o bară de defilare. Lista este preluată dintr-un vector, din prima coloană a unei matrici sau dintr-un submeniu (meniu de tip popup).
Listele se descriu prin clauzele FUNCTION sau PICTURE în care apare drept cod de control & in FUNCTION sau @& in PICTURE.
1. “ FoxPro 2.5, 2.6 pentru DOS ”
autori: Gabriel Dima, Mihai Dima
2. “ Bazele Visual FoxPro 5.0 “
autori: Gabriel Dima, Mihai Dima
3. “ Manual de informatică - Baze de date “
autori: Mariana Panţiru, Ionuţ Panţiru
4. “ Informatică economică “
autori: Cătălin Frâncu
5. “ Microsoft FoxPro “
autori: Leon Ţâmbulea
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.