1.1 PROBLEMATICA CERCETARII IN HANDBAL
Hanbdalul, acest joc colectiv , dinamic ce poate fi considerat ca o sinteza fericita a deprinderilor motrice de baza ale omului ca alergarea , saritura si aruncarea are o teorie si o metodica proprie.
Intre teorie si metodica hanbalului , pe deoparte si prctica acestuia, pe de alta parte, a existat si exista o legatura corelativa de influentare reciproca.teoria si metodica au surprins aspectele esentiale evidentiate de experienta dobandita in practica antrenamentului si in continutul jocului de handbal,le-au generalizat si le-au ordonat in scopul valorificarii lor practice.la randul ei, practica handbalului ,valorificand noutatile teoretico-metodice , s-a dezvoltat si s-a perfectionat furnizand noi date teoriei si metodicii.
Teoria si metodica acestei discipline se ocupa de studierea handbalului din trei unghiuri diferite, fiecare avand o problematioca proprie si anume:ca mijloc al educatiei fizice , ca disciplina sportiva si ca disciplina stiintifica.indiferent din ce punct de vedere vom privi , vom constata ca handbalul a evoluat si s-a dezvoltat continuu imbogatind teoria si metodica acestui joc sportiv.
Acest lucru nu ar fi fost posibil daca in cadrul scolii romanesti de handbal nu s-ar fi efectuat numeroase cercetari stintifice orientate spre rezolvarea problemelor specifice. Indiferent care este vorba de cercetarea fundamentala, aplicativa sau pentru dezvoltare , cercetarea de tip observational sau operational , disciplinara sau interdisciplinara , scoala romneasca de handbal , prin numerosii ei specialisti si-a adus din plin contributia la imbogatirea teoriei si metodicii acestui joc sportic.
Numeroase colective de specialisti , cadre didactice din invatamantul superior , profesori si antrenori din cluburi sportive au efectuat numeroase cercetari cuprinzand si sintematizand teoretic ceea ce era de retinut si susceptibil de a fi cultivat tinand cont de tarditiile si experienta existenta , de studiu de dezvoltare si de specificului handbalului de la noi.
Marile sucese ale handbalului romanesc sunt rezultatul muncii acestor specialisti care si-au precupetit eforturile pentru a desciperi noi cai si mijloace de pregatire fundamentate stintific.
Pentru a dobandi si in viitor succese de prestigiu, care cu siguranta voi fi din ce in ce mai greu de realizat , este necesar ca handbalul sa ocupe o poziti de avangarda in domeniul creatiei , conceptiai , si teorie si metodicii.aplicarii in practica a ideilor novatoare si a consolidari celor mai eficiente mijloace cunoscute si consacrate , care pot sa asigure randamentrul maxim.
Iata rostu si iminenta studilor la care trebuie sa apelam pentru a avea in continuare in handbalul nostru certitudirea unei disciplini nereusite .
Problematica cercetari in handbal este foarte variata cuprizand o multitudine de astecte kegate de problema acestui joc la o varsta timpurie , criterei de selectie a copilor si juniorilor pentru pertormanta , continuntul jocului din punct de vedere fizic , tehnic , tactic , teoretic , psihologic , continutul metodelor de instruire pentru categorile de practicanti , continutul metodelor de joc ale echipelor de la toate esaloanele , continutul modelelor jucatorilor specializati
Pe posturi si multe ,multe altele.
O directie principala a cercetari stintifice in handbal o constituie antrenamentul sportiv. Conceptia de pregatire , strans legata de conceptia de joc , s-a inbunatatit continuu. Modelarea procesul de pregatire presupune crearea unor regumuri de antrenament in care o componenta a acestuia se pregateste in regimul celorlalte . Perfectionarea maestriei tehnico -tactice este veriva fundamentala ce cuprinde stabilirea modelului instruiri tehnico-tactice inalte , depistarea procesului de perfectionare si conducerea rationala a pregatiri . Pregatirea antrenamentului se modernizeaza prin optimizare , standardizare , rationalizare .
Fara o programare stintifica a antrenamentului plecand de la cunoasterea profunda a jocului , a jucatorilor aflati in pregatire , a rationalizari mijloacelor antrenamentului si folosirea specifica si cauzala a tuturor componentelor pregatiri , rezultate de valoare in terenul de joc nu pot sa apara. Ridicarea aficientei procesului de construire se asigura numai dintr-o pregatire stintifica , interpretand corect cunostintele si informatile obtinute din analize facandule prin firul gandiri si experientei propri si aplicandu-le in mod creator , adaptarea conditilor concrete.
In momentul de fata se poate aprecia ca cea mai mare parte a problematici procesului de antrenament in mod special la copii si juniori este rezolvata satisafacator , dar cerinta de contunua perfecionare impune intreprinderea de noii stufi si cercetari , reluare pe alte planuri a problemelor, in lumina noutatilor aparute pe plan national si international . Se cere experiente ipoteze formulate realist si indrasnet astfel incat activitatea din domeniul handbalul sa se perfectineze continuu , contribuind astfel la revigirarea handbalului romanesc.
1. ALEXE NICU ''ANTRENAMENTUL SPORTIV MODERN'' editura EDITES, BUCURESTI, 1993
2. TUDOR BOMPA ''TEORIA SI METODOLOGIA ANTRENAMENTULUI SPORTIV''
3. ''PREGATIRE SPORTIVA TEORETICA'' manual pentru cls. A XI-a, ADRIAN GRAGNEA, ALIN CATALIN PAUNESCU, VIRGIL TUDOR
lucrare scrisa pentru certificarea copetentei profesionale
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.