Franciza - Tehnica manageriala de afaceri in plina expansiune

Previzualizare atestat:

Cuprins atestat:

CUPRINS
ARGUMENT
CAPITOLUL I ASPECTE LEGISLATIVE PRIVIND FRANCIZA SI CONTRACTUL DE FRANCIZA 7
I.1. Contractul de franciza- definitie si caractere juridice 7
I.1.1. Definitie 7
I.1.2. Caractere juridice 8
I.2. Partile si obiectul contractului de franciza 8
I.2.1 Partile contractului de franciza 8
I.2.2. Obiectul contractului de franciza 9
I.3. Tipuri de franciza 10
I.3.1. Franciza de productie sau industriala 10
I.3.2. Franciza de servicii 11
I.3.3. Franciza de distributie 11
I.4. Costurile francizei 11
I.5. Efectele contractului de franciza 13
I.5.1. Obligatiile francizorului 13
I.5.2. Obligatiile beneficiarului 14
I.6. Incetarea contractului de franciza 15
I.7. Avantajele si limitele afacerii economice prin franciza 16
I.7.1. Avantaje si limite pentru francizor 16
I.7.2. Avantaje si limite pentru francizat (beneficiar) 16
CAPITOLUL II 18
EVOLUTIA FRANCIZEI IN ROMANIA SI IN LUME 18
II.1. Consideratii generale 18
II.2. Studiu de caz- Franciza McDonald's 18
II.2.1 Infiintarea 18
II.2.2. Organizarea 19
II.2.3.Modelul de afacere 19
II.2.4.Misiunea firmei 20
II.2.5.Viziunea firmei 20
Concluzii 21
Bibliografie
ANEXE
- Anexa 1 Contract de franciza
- Anexa 1.a. Produse Mc Donald's
- Anexa 1.b. Angajament
- Anexa 2 Cerere de inscriere in Asociatia Romana de Franciza
- Anexa 3 Ordonanta nr. 52/1997 privind regimul juridic al francizei, aprobata, modificata si publicata din nou in baza Legii nr. 79/1998 in MONITORUL OFICIAL NR. 180 din 14 mai 1998

Extras din atestat:

Efortul necesar pentru initierea unei afaceri noi reprezinta una din componentele principale ale ,,mitului" intreprinzatorului luptator, deschizator de drumuri.

Daca in anumite situatii o oportunitate de afaceri poate fi valorificata optim numai pe aceasta cale, exista si alte posibilitati alternative prin care se poate manifesta un spirit intreprinzator: preluarea, perfectionarea si dezvoltarea unei afaceri existente sau concesionarea unui model de afaceri care s-a dovedit functional.

Fiecare dintre aceste variante are caracteristici distinctive, are avantaje si dezavantaje specifice. Uneori, in special in cazul unor afaceri de mari dimensiuni, infiintarea unei noi firme este mult prea costisitoare. In astfel de situatii, cumpararea unei afaceri existente poate fi o optiune mai buna, chiar daca poate fi dificila identificarea unei afaceri de vanzare in domeniul de interes al intreprinzatorului. Aceasta solutie de intrare in afaceri are o serie de avantaje:

- Mostenirea situatiei anterioare favorabile. Cel mai mare avantaj al achizitionarii unei firme existente il constituie faptul ca se obtine un mecanism de afaceri deja constituit. Firma are deja o imagine formata, este cunoscuta de clienti, are o retea de relatii stabile cu furnizorii, dispune de salariati calificati si de un sistem de organizare intern al activitatii.

- Credibilitatea. Prin achizitionarea firmei, intreprinzatorul preia efectele pozitive ale rezultatelor anterioare ale firmei. Acest lucru este in mod particular important in relatiile cu finantatorii.

- Posibilitatea planificarii pe baza unor date reale. Intreprinzatorul va utiliza datele financiare ale activitatii anterioare pentru a-si fundamenta strategia de dezvoltare a afacerii. Acest lucru este in mod particular important in relatiile cu finantatorii.

Franciza este una din metodele de afaceri cu cea mai mare crestere in ziua de azi, ce a reusit sa se dezvolte in absolut toate domeniile comercializand toata gama de produse si servicii aflate pe piata : restaurante, automobile, hoteluri, telecomunicatii.

Franciza nu este insa o solutie miraculoasa nici pentru un potential francizor si nici pentru potentialul concesionar. Daca produsul sau serviciul proprietarului nu este competitiv, atunci este foarte putin probabil ca franciza sa il faca altfel.

Franciza este un domeniu complex si controversat, motiv pentru care am ales analiza ei ca subiect pentru prezentarea acestei lucrari.

Lucrarea este structurata in doua capitole, la care se adauga acest demers introductiv si o parte de concluzii.

Capitolul 1 cuprinde o ampla prezentare a notiunii de franciza din ipostaza de componenta a sistemului de organizare a aparatului comercial modern. Tot in acest capitol am prezentat tipurile de franciza existente pe piata, sistemul de franciza cat si evolutia francizei pe piata mondiala.

In capitolul 2 am prezentat McDonald's intr-un scurt istoric, modelul de afacere si organizarea firmei. Pentru a demonstra si in cadrul practic evolutia francizei si aventajele acesteia, am ales McDonald's pentru a dezvolta aplicatia tuturor aspectelor teoretice prezentate in capitolele anterioare.

CAPITOLUL I ASPECTE LEGISLATIVE PRIVIND FRANCIZA SI CONTRACTUL DE FRANCIZA

I.1. Contractul de franciza- definitie si caractere juridice

I.1.1. Definitie

Notiunea de franciza face inca obiectul de studiu in ceea ce priveste definirea atat din punct de vedere juridic, cat si la nivelul conceptual al marketingului. Succint, franciza se poate defini ca o metoda comerciala de "imprumut" al numelui, prin care un business al francizorului este dat in folosinta unui beneficiar in anumite conditii contractuale. Astfel, pe de o parte franciza devine un vehicul de extindere a activitatii francizorului prin "multiplicarea" afacerii sale, pe de alta parte este o oportunitate accesibila a investitorului gata sa isi construiasca o cariera in afaceri.

Aflata intr-o continua expansiune si in Romania, franciza se intrevede ca o reteta legala care permite ,,copierea" unei afaceri de succes. Franciza, in intelesul sau larg, reprezinta reteaua care leaga titularul afacerii de succes de comerciantii interesati in dezvolatarea propriei afaceri. Mijlocul juridic care asigura legatura este contractul de franciza. Desi clauzele sale sunt o combinatie de clauze specifice mai multor tipuri de contracte, cum sunt contractul de inchiriere, contractul de asociere in participatiune, contractul de know-how sau contractul de munca, contractul de franciza are un statut juridic autonom, bucurandu-se de reglementari specifice proprii. (OG nr 52/1997 completata de Legea nr 79/1998).

Legea nu defineste contractul de franciza, ci doar franciza ca tehnica de comercializare. Am putea defini contractul de franciza ca fiind acel contract prin care francizorul se obliga sa puna la dispozitia francizatului un nume comercial, insemne comerciale si un know-how verificat, asistenta tehnica si comerciala, pentru ca francizatul, in schimbul platii unei redevente, sa poata exploata sau dezvolta o afacere, un produs, o tehnologie sau un serviciu sub marca francizorului.

Calitatea de francizat : Conform articolului 7 din Legea 79/1998 francizorul selectioneaza beneficiarul care face dovada competentelor solicitate, respectiv: calitatii manageriale si capacitate financiara pentru exploatarea afacerii. Cu alte cuvinte, orice persoana fizica sau juridica poate derula afaceri in franciza atata timp cat indeplineste conditiile solicitate de francizor:

- sa dezvolte reteaua de franciza si sa mentina identitatea sa comuna, precum si reputatia acesteia;

- sa furnizeze francizorului orice informatie de natura a facilita cunoasterea si analiza performantelor si a situatiei reale financiare, pentru a asigura o gestiune eficienta in legatura cu franciza;

- sa nu divulge la terte persoane know-how-ul furnizat de catre francizor, atat pe toata durata contractului de franciza, cat si ulterior.

Bibliografie:

Acostioaiei, ConstantinElemente de drept pentru economisti, Editura All Beck, Bucuresti 2001.

Bejan, F.,Franciza sau cum sa faci avere prin metode testate de altii, Edit Rentrop & Straton, Bucuresti, 2005.

Costea, Carmen, Patriche, Dumitru,Administrarea afacerii comerciale, Ed.Uranus, Bucuresti 2002.

Gheorghiu Gh., Turcu C Operatiunile de franciza, Editura Lumina Lex, Bucuresti, 2002.

Ros, Viorel,Franciza sau cum sa faci bani pe reusita altuia, Ed. Rentrop & Straton, Bucuresti 1999.

Toma S., Popescu NFranciza in Romania in "Bazele comertului. Studii de caz", editura ASE, Bucuresti, 2004.

Voiculescu, Dan,Franchising - Ghid practic pentru oameni de afaceri, Editura Intact, 1992.

Revista Capital,,Francizele au devenit molipsitoare", articol publicat on-line, pe adresa www.franciza.ro

Ziarul Cotidianul,,Romania celor 170 de francize", articol publicat on-line, pe adresa www.franciza.ro

***Ordonanta nr. 52/1997 privind regimul juridic al francizei, aprobata, modificata si publicata din nou in baza Legii nr. 79/1998 in MONITORUL OFICIAL nr. 180 din 14 mai 1998.

Adrese Internet:

http://www.observatoiredelafranchise.ro/cgi-bin/home/p.php?n=27&c=art www.francize.ro http://www.afaceri-francize.ro http://franciza.ro/orase/iasi

www.insse.ro (Institutul National de Statistica)

http://mcdonalds.ro/lumea-mcdonalds/franciza

http://www.zf.ro/companii/

Download atestat

Primești atestatul în câteva minute,
cu sau fără cont

Alte informații:
Tipuri fișiere:
docx, pptx
Diacritice:
Da
Nota:
10/10 (1 voturi)
Anul redactarii:
2016
Nr fișiere:
2 fisiere
Pagini (total):
67 pagini
Imagini extrase:
42 imagini
Nr cuvinte:
9 656 cuvinte
Nr caractere:
54 873 caractere
Marime:
970.35 KB (arhivat)
Nivel studiu:
Liceu
Tip document:
Atestat
Materie:
Economie
Data publicare:
18.12.2017
Structură de fișiere:
  • Franciza - Tehnica manageriala de afaceri in plina expansiune.pptx
  • Franciza - Tehnica manageriala de afaceri in plina expansiune.docx
Predat:
Colegiul Economic Administrativ din Iasi
Profil:
Servicii
Profesorului:
Prof. Fetescu Elena

Ai gasit ceva în neregulă cu acest document?

Te-ar putea interesa și:
1. Introducere Franciza este operatiunea care imbraca forma unui contract prin care o persoana...
TEHNICA OPERATIUNILOR DE TURISM Tematica - Componente si operatori in dezvoltarea turismului...
Franciza trebuie mai intai inteleasa si definita din perspectiva sa economica, cea mai in masura...
Franciza reprezinta o forma de cooperare contractuala intre un francizor si un francizat...
Potrivit Camerei de Comert si Industrie a Romaniei, franciza reprezinta un sistem de...
Sus!