Efortul necesar pentru inițierea unei afaceri noi reprezintă una din componentele principale ale „mitului” intreprinzatorului luptător, deschizător de drumuri.
Daca în anumite situații o oportunitate de afaceri poate fi valorificată optim numai pe această cale, exista si alte posibilităti alternative prin care se poate manifesta un spirit intreprinzător: preluarea, perfecționarea și dezvoltarea unei afaceri existente sau concesionarea unui model de afaceri care s-a dovedit funcțional.
Fiecare dintre aceste variante are caracteristici distinctive, are avantaje și dezavantaje specifice. Uneori, în special în cazul unor afaceri de mari dimensiuni, înființarea unei noi firme este mult prea costisitoare. În astfel de situații, cumpararea unei afaceri existente poate fi o opțiune mai buna, chiar dacă poate fi dificilă identificarea unei afaceri de vanzare în domeniul de interes al intreprinzatorului. Aceasta soluție de intrare în afaceri are o serie de avantaje:
- Moștenirea situației anterioare favorabile. Cel mai mare avantaj al achiziționarii unei firme existente îl constituie faptul că se obține un mecanism de afaceri deja constituit. Firma are deja o imagine formată, este cunoscută de clienți, are o rețea de relații stabile cu furnizorii, dispune de salariați calificați și de un sistem de organizare intern al activității.
- Credibilitatea. Prin achiziționarea firmei, intreprinzatorul preia efectele pozitive ale rezultatelor anterioare ale firmei. Acest lucru este în mod particular important in relațiile cu finanțatorii.
- Posibilitatea planificării pe baza unor date reale. Întreprinzatorul va utiliza datele financiare ale activității anterioare pentru a-și fundamenta strategia de dezvoltare a afacerii. Acest lucru este in mod particular important in relațiile cu finanțatorii.
Franciza este una din metodele de afaceri cu cea mai mare creștere în ziua de azi, ce a reușit să se dezvolte în absolut toate domeniile comercializând toată gama de produse și servicii aflate pe piață : restaurante, automobile, hoteluri, telecomunicații.
Franciza nu este însă o soluție miraculoasă nici pentru un potențial francizor și nici pentru potențialul concesionar. Dacă produsul sau serviciul proprietarului nu este competitiv, atunci este foarte puțin probabil ca franciza sa îl facă altfel.
Franciza este un domeniu complex și controversat, motiv pentru care am ales analiza ei ca subiect pentru prezentarea acestei lucrări.
Lucrarea este structurată în două capitole, la care se adaugă acest demers introductiv și o parte de concluzii.
Capitolul 1 cuprinde o amplă prezentare a noțiunii de franciză din ipostaza de componența a sistemului de organizare a aparatului comercial modern. Tot în acest capitol am prezentat tipurile de franciză existente pe piață, sistemul de franciză cât și evoluția francizei pe piața mondială.
În capitolul 2 am prezentat McDonald’s într-un scurt istoric, modelul de afacere și organizarea firmei. Pentru a demonstra și în cadrul practic evoluția francizei și aventajele acesteia, am ales McDonald’s pentru a dezvolta aplicația tuturor aspectelor teoretice prezentate în capitolele anterioare.
CAPITOLUL I ASPECTE LEGISLATIVE PRIVIND FRANCIZA ŞI CONTRACTUL DE FRANCIZĂ
I.1. Contractul de franciză- definiţie si caractere juridice
I.1.1. Definiție
Noțiunea de franciză face încă obiectul de studiu în ceea ce privește definirea atât din punct de vedere juridic, cat și la nivelul conceptual al marketingului. Succint, franciza se poate defini ca o metodă comercială de "împrumut" al numelui, prin care un business al francizorului este dat în folosința unui beneficiar în anumite condiții contractuale. Astfel, pe de o parte franciza devine un vehicul de extindere a activității francizorului prin "multiplicarea" afacerii sale, pe de alta parte este o oportunitate accesibilă a investitorului gata să își construiască o carieră in afaceri.
Aflată într-o continuă expansiune și în Romania, franciza se intrevede ca o rețetă legală care permite „copierea” unei afaceri de succes. Franciza, în ințelesul său larg, reprezintă rețeaua care leagă titularul afacerii de succes de comercianții interesați în dezvolatarea propriei afaceri. Mijlocul juridic care asigura legatura este contractul de franciza. Deși clauzele sale sunt o combinație de clauze specifice mai multor tipuri de contracte, cum sunt contractul de închiriere, contractul de asociere in participațiune, contractul de know-how sau contractul de munca, contractul de franciza are un statut juridic autonom, bucurându-se de reglementări specifice proprii. (OG nr 52/1997 completată de Legea nr 79/1998).
Legea nu definește contractul de franciză, ci doar franciza ca tehnică de comercializare. Am putea defini contractul de franciză ca fiind acel contract prin care francizorul se obligă sa pună la dispoziția francizatului un nume comercial, însemne comerciale și un know-how verificat, asistența tehnică și comercială, pentru că francizatul, în schimbul plații unei redevențe, să poată exploata sau dezvolta o afacere, un produs, o tehnologie sau un serviciu sub marca francizorului.
Calitatea de francizat : Conform articolului 7 din Legea 79/1998 francizorul selecționează beneficiarul care face dovada competențelor solicitate, respectiv: calității manageriale și capacitate financiară pentru exploatarea afacerii. Cu alte cuvinte, orice persoană fizică sau juridică poate derula afaceri în franciză atâta timp cât îndeplinește condițiile solicitate de francizor:
- să dezvolte rețeaua de franciză şi să mențină identitatea sa comună, precum şi reputația acesteia;
- să furnizeze francizorului orice informație de natură a facilita cunoașterea și analiza performanțelor și a situației reale financiare, pentru a asigura o gestiune eficientă în legatură cu franciza;
- să nu divulge la terţe persoane know-how-ul furnizat de către francizor, atât pe toata durata contractului de franciză, cât şi ulterior.
Acostioaiei, ConstantinElemente de drept pentru economişti, Editura All Beck, Bucureşti 2001.
Bejan, F.,Franciza sau cum să faci avere prin metode testate de alţii, Edit Rentrop & Straton, Bucuresti, 2005.
Costea, Carmen, Patriche, Dumitru,Administrarea afacerii comerciale, Ed.Uranus, Bucuresti 2002.
Gheorghiu Gh., Turcu C Operaţiunile de franciză, Editura Lumina Lex, Bucuresti, 2002.
Ros, Viorel,Franciza sau cum sa faci bani pe reusita altuia, Ed. Rentrop & Straton, Bucuresti 1999.
Toma S., Popescu NFranciza în România în “Bazele comerţului. Studii de caz”, editura ASE, Bucureşti, 2004.
Voiculescu, Dan,Franchising - Ghid practic pentru oameni de afaceri, Editura Intact, 1992.
Revista Capital„Francizele au devenit molipsitoare”, articol publicat on-line, pe adresa www.franciza.ro
Ziarul Cotidianul„Romania celor 170 de francize”, articol publicat on-line, pe adresa www.franciza.ro
***Ordonanța nr. 52/1997 privind regimul juridic al francizei, aprobată, modificată și publicată din nou în baza Legii nr. 79/1998 în MONITORUL OFICIAL nr. 180 din 14 mai 1998.
Adrese Internet:
http://www.observatoiredelafranchise.ro/cgi-bin/home/p.php?n=27&c=art www.francize.ro http://www.afaceri-francize.ro http://franciza.ro/orase/iasi
www.insse.ro (Institutul National de Statistica)
http://mcdonalds.ro/lumea-mcdonalds/franciza
http://www.zf.ro/companii/
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.