Contabilitatea impozitelor si analiza tensiunii sistemului fiscal

Previzualizare atestat:

Extras din atestat:

Notiuni generale privind contabilitatea impozitelor si taxelor din

Republica Moldova

1.1 Concepte, evolutie si functiile impozitelor

Impozitele sunt cunoscute din antichitate si se presupune ca au aparut pe parcursul evolutiei societatii umane in cadrul primelor formatiuni statale, fiind determinate de necesitatile intretinerii materiale a celor ce exercitau forta publica indeplinind atributiile autoritare de conducere statala.

De la aparitia lor impozitele au fost concepute si aplicate diferit, in functie de dezvoltarea economico-sociala si de cheltuielile publice acceptate in fiecare stat. Date despre impozitele si cheltuielile publice din antichitate se cunosc mai ales din istoria statelor antice grec si roman1.

In statul antic atenian principalul impozit era pretins de la proprietarii de terenuri si alte bunuri. Urmau apoi impozitele asupra veniturilor meseriasilor, taxa pentru vanzarea pe piata a produselor agricole, precum si de impozitul extraordinar pe veniturile cetatenilor bogati perceput in timp de razboi ca o indatorire de onoare a acestor cetateni.

In statul roman antic, in toate etapele de evolutie istorica, principalul impozit a fost tributum. La inceput acest impozit era perceput numai de la locuitorii provinciilor cucerite. Ulterior tributum a fost extins ca impozit cetatenesc permanent datorat de toti cetatenii statului roman care aveau proprietati imobiliare, iar mai tirziu si pentru bunurile mobile.

Concomitent cu tributum se percepea un impozit pe succesiuni. S-a introdus si un impozit asupra vanzarilor de bunuri, un impozit pe mestesuguri,un impozit pe numarul sclavilor si impozitul datorat de celibatari. Aceste impozite din statul atenian si roman sunt o dovada si exemple ale raspandirii si diversificarii in antichitate a procedeului financiar al obligarii persoanelor fizice sa plateasca impozite ca venturi ale statului. In Anglia, timp indelungat,impozitul principal era cel datorat de catre proprietarii de pamint: la inceput in raport de intindere si ulterior in functie de venitul obtinut prin exploatare proprie ori arenda.

In ultima etapa a Evului Mediu, in conditiile dezvoltarii mestesugurilor si a manufacturilor, ca si a comertului, diversificarea veniturilor cetatenilor a oferit statelor posibilitatea sporirii numarului si a felurilor impozitelor .

1 Glia I.,Drept financiar public,Editura" A.A.L.",Bucuresti 1994 ( pag.111-112).

2 Drept fiscal,Alexandru Armeanic, Editura Museum,Chisinau 2001 (pag 12-13).

Aparitia si evolutia impozitelor pe teritoriul tarii noastre se caracterizeaza, de altfel in toate statele europene , ca un proces complex si de durata, care a inceput odata cu destramarea comunei primitive, aparitia proprietatii private si scindarea societatii in clase sociale, dezvoltarea fortelor de productie si a relatiilor marfa-bani, aparitia statului si crearea aparatului de stat menit sa rezolve antagonismele dintre clase, sa apere interesele celor mai puternici din punct de vedere economic.

In prima faza de formare a statului feudal, unde predomina economia naturala inchisa, au proliferat o sumedenie de dari: sferturile, albinaritul, dijmaritul, vinaritul, podgonaritul, tutunaritul, oieritul, vacaritul, sapunaritul, napasta si multe altele.

Pe langa aceste dari mai erau unele deosebit de apasatoare, pentru a satisface pretentiile turcesti ale imparatului, tarului sau hanului.

Exploatarea, dezordinea si abuzurile, bataile si schingiuirile la care erau supusi taranii l-au facut pe consulul Angliei din principate sa remarce ca ,,nu exista popor in lume care sa fie mai apasat de despotism si coplesit de dari ca taranul din Moldova si Muntenia".

Regulamentele organice, adoptate in ianuarie 1832 pentru Moldova, desfiinteaza toate darile, preexistente, in locul lor introducand :

- capitatia - impozit direct si personal pe cap de locuitor, la care erau supusi taranii, mazilii si muncitorii din orase si tirguri;

- patenta - un impozit direct si fix, stabilit pe clase la care erau supusi meseriasii si negustorii.

In urma unificarii politice si administrative a Principatelor romane si mai tarziu, dupa crearea statului roman modern, sistemului impozitelor era urmatorul:

- impozitul funciar, infiintat in timpul domnitorului Al. I. Cuza, mai intai in Moldova (1859), apoi in Muntenia (1860), unificat (1862), si desfiintat prin reformele din 1921 si 1923;

- contributia personala si contributia pentru poduri, mentinuta pana in anul 1877, cand se desfiinteaza si se inlocuieste cu contributia pentru caile de comunicatie;

- impozitul pe mana moarta (imobile), infiintat de domnitorul A. I. Cuza;

- impozitul pe salariu, infiintat in 1877, desfiintat in anul 1891 si reinfiintat in 1900, cand au fost impuse salariile functionarilor particulari;

- impozitele pe bauturile spirtoase, infiintat in anul 1867;

- impozitul industrial asupra veniturilor industriale, infiintat in anul 1921, care crea unele avantaje exceptionale pentru stimularea industriei nationale;

- impozitul profesional asupra veniturilor oamenilor de litere, arta, si stiinta, precum si asupra veniturilor liber - profesionistilor ;

- impozitul succesoral (1921), care a luat locul vechilor taxe succesorale;

- impozitul pe lux si pe cifra de afaceri (1921), care, ulterior, ia o amploare din ce in ce mai mare, devenind principalul impozit indirect;

- impozitul pe automobile, infiintat la 1 aprilie 19393.

In prezent in toate statele sistemele fiscale nationale au evoluat cuprinzind tot mai multe impozite, pe vinzarea bunurilor sau de consumatie, accize speciale sau monopoluri fiscale cuprinse in preturile de vinzare, taxe de timbru, taxe vamale si alte incasari la buget.

Evolutia moderna a impozitelor in Europa este marcata de inlaturarea deosebirilor dintre legislatiile nationale ale statelor membre, ale comunitatii europene, de armonizarea acestor legislatii si de instituirea unor procedee fiscale cit mai asemanatoare subordonate politicii fiscale comunitare.

Impozitul este un instrument cu caracter istoric si cu implicatii asupra sferei economico - sociale, fiind intotdeauna un mijloc traditional de constituire a veniturilor statului. Termenul de "impozit" provine de la latinescul "impositum".

Impozitul reprezinta o contributie baneasca obligatorie si cu titlu nerambursabil, achitata, conform legii, statului de catre persoanele fizice si juridice pentru veniturile pe care le obtin sau pentru averea pe care o poseda. Plata impozitului se efectuiaza in cuantumul si termenul precis stabilit prin lege.

Prin politica fiscala practicata ,statul are dreptul de a prelua o parte din veniturile realizate de subiectele de drept sau de a percepe o parte din costul serviciilor prestate in folosul solicitantilor. Impozitele la care sint obligati subiectii platitori indeplinesc, in principiu, trei functii:

1. Contributia la formarea fondurilor generale de dezvoltare a societatii (fiscala) este o obligatie a tuturor persoanelor fizice sau juridice care obtin venituri impozabile sau taxabile. Aceste fonduri sint utilizate de stat pentru finantarea de obiective si actiuni cu caracter general, folosind intregii colectivitati ca: finantarea institutiilor publice, constituirea rezervelor de stat,alte actiuni si obiective cu caracter economic si social.

2. Redistribuirea unor venituri primare sau derivate (sociala) este operatiunea de preluare a unor resurse in vederea repartizarii lor pentru satisfacerea unor trebuinte acceptate altora decit posesorii initiali ai resurselor. Redistribuirea aplica principiul depersonalizarii resurselor, infaptuindu-se pe mai multe planuri pentru satisfacereea tuturor trebuintelor generale ale societatii.

Download atestat

Primești atestatul în câteva minute,
cu sau fără cont

Alte informații:
Tipuri fișiere:
docx
Diacritice:
Da
Nota:
10/10 (1 voturi)
Anul redactarii:
2015
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
39 pagini
Imagini extrase:
39 imagini
Nr cuvinte:
12 842 cuvinte
Nr caractere:
74 743 caractere
Marime:
155.31 KB (arhivat)
Nivel studiu:
Liceu
Tip document:
Atestat
Materie:
Economie
Data publicare:
14.06.2018
Structură de fișiere:
  • Contabilitatea impozitelor si analiza tensiunii sistemului fiscal.docx
Predat:
la liceu
Profil:
Servicii
Specializare:
Ştiinţe sociale

Ai gasit ceva în neregulă cu acest document?

Te-ar putea interesa și:
Avem in vedere sfera foarte larga de cuprindere a unor procese si fenomene economice de sorginte...
Sistemul fiscal actual din Romania este consecinta schimbarilor legislative realizate pe fondul...
Din punct de vedere etimologic, termenul fiscalitate provine din cuvantul de origine latina...
Impozitele si taxele, subventiile si alocatiile bugetare de fonduri, imprumuturile de stat si...
Viitorul oricarui stat modern este de neconceput fara un sistem fiscal performant prin randament...
Sus!