Contabilitatea impozitelor indirecte

Previzualizare atestat:

Cuprins atestat:

1.Capitolul I ,,Impozite indirecte"
1.1.Notiuni generale privind impozitele indirecte
2.Capitolul II ,,Taxa pe valoare adaugata"
2.1. Elemente specifice
2.2. Caracterizarea conturilor de TVA
2.3. Documente de evidenta
3.Accizele
3.1 Caracteristica generala
3.2. Obiectele impunerii si cotele accizelor
3.3. Metodele de determinare si termenele de plata
3.4. Modul de trecere in cont si restituire a accizelor
3.5. Marcarea cu timbru de acciz
4.Taxe vamale
4.1. Definitia taxelor vamale
4.2. Clasificarea si functiile taxelor vamale in economia de piata
4.3. Principalele functii indeplinite de taxele vamale
5.Aplicatie

Extras din atestat:

Intr-o economie de piata "exploziva" in care marfurile si banii au ajuns sa circule cu viteze uluitoare, marile tranzactii se fac cu ajutorul bursei sau prin comert electronic, timpul este esential atat pentru cei care vand cat si pentru cei care cumpara, iar calitatea joaca un rol mai important ca niciodata.

Din economia de piata fac parte toti oamenii, sunt o parte integranta a acesteia, si fiecare isi aduce un aport mai mic sau mai mare; s-au creat organisme specializate care sa asigure calitatea, sa diminueze timpul atat pentru vanzator cat si pentru cumparator.

Circuitul financiar este dificil de urmarit atat de catre societate cat si de organele de control care prin intermediul "impozitului pe profit" verifica corectitudinea agentiilor economici.

Evidenta operatiilor banesti dintre societatile si persoane fizice sau juridice se poate efectua fie in numerar, fie fara numerar, direct prin banca; insa indiferent de metoda utilizata evidenta se tine cu ajutorul contabilitatii sau a finantelor.

1.1.Notiuni generale privind impozitele indirecte

Impozitele si taxele constituie componente tot mai importante ale vietii economice, prin intermediul carora statul isi procura resursele financiare necesare acoperirii cheltuielilor publice, de a caror realizare depinde indeplinirea functiilor sale.

Impozitele indirecte se percep de la toti cei care consuma bunuri din categoria celor impuse sau beneficiaza de anumite servicii, indiferent de veniturile, averea sau situatia personala a acestora. Fiind percepute in cote proportionale asupra valorii marfurilor vandute si a serviciilor prestate ori in sume fixe pe unitatea de masura, impozitele indirecte creeaza impresia falsa ca ar fi suportate, in aceeasi masura, de toate paturile sociale, ca ar asigura o repartitie echitabila a sarcinilor fiscale.

Desi cota impozitului indirect perceput la vanzarea unei anumite marfi este mica, indiferent daca cumparatorul acesteia este muncitor, taran, industrias sau comerciant, raportat insa la intregul venit, impozitul indirect capata un caracter regresiv. Asadar, cu cat o persoana realizeaza venituri tot mai mici, cu atat suporta, pe calea impozitului pe consum, o sarcina fiscala mai mare.

Toate impozitele directe si indirecte contribuie la scaderea nivelului de trai al populatiei, dar in mod diferit. Astfel, in timp ce impozitele directe duc la scaderea veniturilor nominale ale diferitelor categorii sociale, impozitele indirecte micsoreaza puterea de cumparare.

In tarile dezvoltate, de regula, aportul impozitelor indirecte la formarea veniturilor fiscale ale statului este mai mic decat cel al impozitelor directe.

In tarile in curs de dezvoltare, insa, ponderea impozitelor indirecte o devanseaza pe cea a impozitelor directe, in totalul veniturilor fiscale ale statului, din cauza:

- Randamentul scazut al impozitelor pe venit si al celor pe avere;

- Comoditatii si a costului relativ redus al perceperii acestora (reclama, cheltuieli modice de asezare, percepere si urmarire);

- Caracterului lor mai voalat - fiind cuprinse in pretul de vanzare a bunurilor si a serviciilor, nemultumirea cumparatorilor se indreapta asupra agentilor economici si nu asupra statului care l-a instituit.

In cazul impozitelor indirecte, nu este vorba despre o constrangere politica, valabila pentru impozitele directe, ci de una de ordin economic.

In perioadele in care economia inregistreaza un curs ascendent, impozitele indirecte au un randament fiscal ridicat, in schimb, in perioada de criza si de presiune, cand productia si consumul cresc mai lent, incasarile din impozitele indirecte urmeaza aceeasi evolutie, pericicland echilibrul bugetar.

Impozitele indirecte se pot prezenta sub mai multe forme forme, cum ar fi:

- Taxa pe valoare adaugata;

- Accizele;

- Taxe vamale;

- Alte impozite indirecte (ex: taxa de timbru);

2. Taxa pe valoare adaugata

Taxa pe valoarea adaugata (prescurtat TVA, VAT in engleza) este un impozit indirect suportat de consumatorul final al bunului/serviciului respectiv. TVA este un impozit incasat in cascada de fiecare agent economic care participa la ciclul economic al realizarii unui produs sau prestarii unui serviciu care intra in sfera de impozitare. Dupa exercitarea dreptului de deducere, agentii economici impozabili care au participat la ciclul economic vireaza soldul TVA la bugetul de stat.

Valoarea adaugata reprezinta diferenta dintre incasarile realizate din vanzarea bunurilor, prestarea serviciilor sau executarea lucrarilor si platile efectuate pentru bunurile si serviciile achizitionate sau executate in unitati proprii destinate realizarii de operatiuni impozabile.

Odata cu aderarea Romaniei la Uniunea Europeana au fost desfiintate barierele vamale dintre tara noastra si celelalte state membre, astfel incat regimurile clasice de import/export nu mai sunt aplicabile pentru tranzactiile comerciale, fiind inlocuite de un nou sistem de taxa pe valoare adaugata, fundamentat pe conceptele de "livrari intracomunitare" si "achizitii intracomunitare".

2.1. Elementele specifice :

Aceste elemente sunt stipulate in legislatia in vigoare pentru o mai buna intelegere si aplicare. Elementele specifice taxei pe valoarea adaugata sunt:

a) denumirea impozitului apare ca taxa pe valoarea adaugata si sugereaza foarte clar si asupra cui se aplica: asupra valorii adaugate create de firme.

b) persoanele impozabile sunt acele persoane care desfasoara, de o maniera independeta si indiferent de loc, activitati economice oricare ar fi scopul sau rezultatul acestei activitati. Pentru a deveni persoane platitoare de TVA trebuie ca persoanele impozabile sa se inregistreze in scop de TVA la autoritatile fiscale in mod obligatoriu sau optional. Persoanele care nu trebuie sa se inregistreze in scop de tva sunt microintreprinderile si persoanele neimpozabile. Exceptie sunt achizitiile intracomunitare de mijloace de transport noi, pentru care si persoanele neimpozabile trebuie sa plateasca tva, fara a avea obigatia sa se inregistreze in scop de tva.

c) materia impozabila este baza de calcul a taxei pe valoare adaugata si o reprezinta:

- pretul de vanzare al bunurilor si tariful serviciilor prestate atunci cand taxa se stabileste de furnizor

Download atestat

Primești atestatul în câteva minute,
cu sau fără cont

Alte informații:
Tipuri fișiere:
docx
Diacritice:
Da
Nota:
8/10 (1 voturi)
Anul redactarii:
2017
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
25 pagini
Imagini extrase:
25 imagini
Nr cuvinte:
9 396 cuvinte
Nr caractere:
51 916 caractere
Marime:
57.35 KB (arhivat)
Nivel studiu:
Liceu
Tip document:
Atestat
Materie:
Contabilitate
Data publicare:
02.05.2017
Structură de fișiere:
  • Contabilitatea impozitelor indirecte .docx
Predat:
Liceul Teoretic Ion Neculce din Targu Frumos
Profil:
Servicii
Specializare:
Ştiinţe sociale
Profesorului:
Zugravu Larisa
Te-ar putea interesa și:
Impozitele indirecte 1.1 Trasaturile si clasificarea impozitelor indirecte Impozitele indirecte...
Impozitele si taxele constituie componente tot mai importante ale vietii economice, prin...
INTRODUCERE Actualitatea temei de cercetare Satisfacerea nevoilor colective ale oricarei...
In scopul procurarii resurselor financiare necesare acoperirii cheltuielilor publice s-au...
I. Caracterizare generala a impozitelor indirecte In scopul procurarii resurselor financiare...
Sus!