ARGUMENT
În desfășurarea actului turistic se face simțită interferența dintre oferta turistică, materializată prin producția turistică și cererea turistică, manifestată prin consumul turistic. În termeni economici această sferă de interferență a ofertei cu cererea poartă numele de piață turistică. În centrul pieței turistice se află turistul, ca potențial consumator, cel căruia îi sunt destinate produsele turistice și cel care selectează din multitudinea de oferte acele produse care îi plac si care îi sunt accesibile din punct de vedere financiar ori din punctul de vedere al timpului liber de care dispune.
Cele două segmente ale pieței turistice, cererea și oferta, se manifestă însă cu sensuri și intensități diferite de la un caz la altul. Modul de viață urban, de pildă, accentuează dorința indivizilor de a-și satisface anumite nevoi (recreere, odihnă, distracție, cunoaștere) care stau la baza formării diferitelor categorii de motivații turistice și a cererii turistice. Pe de altă parte, spațiul urban este deținătorul unei oferte turistice însemnate, divizată într-un ansamblu de oferte parțiale paralele (hotelărie, alimentație, transport, comerț) ceea ce conduce către conturarea unei arii receptoare care să satisfacă cele mai diverse cereri, materializate în tipuri distincte de turism. Deci putem spune că oferta turistică nu este altceva decât o sumă de elemente atractive care pot motiva vizitarea lor și care pot fi puse în valoare la un moment dat pentru stimularea cererii turistice.
Putem structura oferta turistică într-o ofertă turistică potențială, ce conține totalitatea resurselor naturale și antropice și în ofertă turistică reală, ce are ca suport oferta turistică potențială și în plus acele elemente care definesc producția turistică, respectiv ansamblul de servicii și bunuri materiale care mobilizează forța de muncă din turism. Se conturează totodată, un spațiu al ofertei turistice definit atât în plan calitativ, prin atractivitatea sa naturală sau antropică, cât și în plan cantitativ, prin capacitatea sa de primire, cuantificată prin numărul maxim de turisti ce pot fi primiți la un moment dat, fără a prejudicia mediul geografic si social.
Oferta turistică se caracterizează printr-un ansamblu de bunuri și servicii, a căror materializare este o funcție a capacităților receptoare. Deoarece capacitățile de primire limitează oferta turistică în spatiu, aceasta se caracterizează printr-o rigiditate relativă în comparatie cu elasticitatea cererii turistice.
Structura ofertei turistice nu coincide cu structura producției turistice, deoarece oferta există și independent de producție. Oferta turistică există atâta timp cât există elementele care o compun, pe când producția turistică există numai atunci când se manifestă consumul efectiv. Producția turistică prezintă anumite limite de ordin temporal, putând avea un caracter sezonier, în funcție de conditiile naturale acceptate de turisti pentru o anumită perioadă din an, cum este cazul turismului litoral sau al sporturilor de iarnă.
Interesul pentru consumația turistică nu este unul înnăscut: el apare în contextul factorilor de influențare a cererii turistice la locul de origine al turistilor potențiali. Aceste condiții, conjugate cu impulsurile de ordin personal ale fiecărui consumator de servicii turistice, provoacă interesul turistic, cu alte cuvinte motivațiile turistice.
CAPITOLUL I
ORGANIZAREA PROGRAMELOR TURISTICE ȘI OFERIREA DE INFORMAȚII DE INTERES TURISTIC
1.1 Caracteristicile ofertei pentru activitatatea turistică și
programul turistic
Firma de turism va realiza ofertele pentru activitățile turistice organizate în acel sezon sau pentru câteva sezoane, precum și programul acestora. Oferta și programul pentru un anumit produs turistic nu sunt similare.
Oferta unui produs turistic reflectă destinația, prețul și perioada în care se desfășoară activitatea turisitică respectivă, precum și serviciile de bază incluse în preț.
Programul turistic presupune desfășurarea amănunțită a acestuia pe zile și chiar ore, locurile cazare și alimentație public, precum și activitățiile de agrement oferite.
În mod normal orice activitate turistică are o ofertă turistică. Programul turistic însoțește oferta turistică în toate cazurile, cu excepția turismului de sejur și a celui balneoclimateric.
Oferta turistică poate fi un factor hotărâtor în alegerea unei anumite destinații, luând în considerație factorul bugetar. La bugetele egale programul este cel care capătă ponderea de bază.
Caracteristicile ofertei pentru activitatea turistică și programul turistic
Tabel nr.1.1
Oferta pentru activitatea turistică Programul activității turistice
Grad redus de detaliere Grad ridicat de detaliere
Informații corecte Informații corecte și complete
Prezintă obligatoriu: data, destinația și prețul Prezintă obligatoriu: data, destinația și prețul, dar și alte informații
Prezentare atractivă Prezentare atractivă, cu multe fotografii și informații atractive
Obligativitate Poate fi și opțional
Claritate Claritate, să nu lase loc la interpretări
1.2 Stabilirea programului și a ofertei turistice
În realizarea programului și a ofertei pentru activitatea turistică trebuie să se țină cont de următoarele aspecte:
- stabilirea itinerarului în funcție de durata de timp alocată excursiei respective, precum și a etapelor în funcție de obiectiviele urmărite, a punctelor de înnoptare;
- în stabilirea itinerarului trebuie ținut cont de gradul de atractivitate a obiectivelor turistice; trebuie vizate în fiecare zi 2-3 obiective importante;
- dacă într-o zi este cuprins în program un obiectiv de o mare importanță, atunci se va evita cuprinderea și a altora. De asemenea, în aceeași zi este de evitat să cuprindeți în program mai multe obiective de același fel (biserici, catedrale, muzee). O zi plină poate fi completată cu un tur de oraș sau un timp lăsat la dispoziția turiștilor;
- excursiile diferă în funcție de mijlocul de transport și anotimp;
- stabilirea traseului se realizează în funcție de locurile de cazare și de aranjamentele de alimentație publică existente, care trebuie cunoscute în totalitate înainte de plecarea în excursie;
- stabilirea agrementului drept completare este absolut necesară pentru programele turistice;
- nici un program turistic nu trebuie să fie o cursă printre obiective, din oraș în oraș sau din obiectiv în obiectiv;
- în alcătuirea programului nu trebuie uitat, cel puțin pentru locațiile în care se staționează mai mult, de timpul liber sau timpul alocat cumpărăturilor. Indiferent de grup, turiștii vor dori să cumpere suveniruri și amintiri pentru cei de acasă;
- programul trebuie respectat, de accea nu introduceți în cadrul acestuia obiective la care știți că nu puteți să ajungeți, doar pentru gradul lor ridicat de atractivitate.
1. Alex Nedelea- Piața turistică, Editura Didactica și Pedagogică, București, 2003
2. Bălășescu M., Bălășescu, S. - Economia Comerțului, Editura Univiversității Transilvania
din Brașov, 2011
3. Coroș Monica Maria - Managementul cererii și ofertei turistice, Editura C.H. Beck,
București, 2015
4. Rusu S. - Bazele economiei întreprinderii, Editura Universității “Aurel Vlaicu” din Arad,
2014
5 . Tănăsescu, D. - Marketingul serviciilor, Editura Bibliotheca, Târgovoște, 2015
xxx. Eurocor - Institutul European de Cursuri prin Corespondență SRL, Administrator
pensiune turistică
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.