O intreprindere a realizat principalele sale produse in urmatoarele conditii, in doua trimestre comparative:
Produse Unitate de masura Volumul fizic al productiei (cantitati )
Pret de livrare in perioada de baza (mii lei)
Procent de modificare a pretului in perioada curenta
Costul productiei
(mii lei)
0 1 0 1
A Tone 100 110 1000 20 80 132
B M 100000 80000 100 0 9000 8400
C Buc 500000 600000 200 10 87500 102000
TOTAL - - - - - 96580 110532
Analiza presupune determinarea profitului, calculul eficientei economice si a rentabilitatii.
l. Determinarea profitului (unitar si a masei profitului) presupune calculul preturilor din perioada curenta, dat fiind faptul ca si costul productiei este exprimat in functie de specificul (preturile factorilor) fiecarei perioade.
Stim ca:
Tabelul 1.1
Produse Pretul din perioada curenta (mii lei )
A 1200
B 100
C 220
Cunoscand preturile , cantitatile realizate ( ) si costul total al productiei ( ) se poate determina masa profitului ( ) pentru fiecare produs, precum si masa totala a profitului ( ), adica:
- masa profitului pentru produsul i :
- masa totala a profitului: (rezultatele sunt prezentate in tabelul 1.2)
Tabelul 1.2
Produse Volumul valoric al productiei ( ) (milioane lei) Costul total al productiei ( )
( milioane lei ) Masa profitului ( volumul pierderilor )
( milioane lei )
0 1 0 1 0 1
A 100 132 80 132 20 -
B 10000 8000 9000 8400 1000 -400
C 100000 132000 87500 102000 12500 30000
TOTAL 110000 140132 96580 110532 13520 29600
Masa totala a profitului se modifica astfel:
, adica o crestere de peste doua ori sau un spor absolut:
lei
Intreprinderea inregistreaza o crestere a profitului total de 2,19 ori, respectiv un spor de 16,08 109 lei (un aspect global pozitiv).
Se ridica o noua problema: oare sub aspect calitativ activitatea poate fi apreciata ca fiind pozitiva?
Raspunsul il vom gasi analizand gradul de rentabilitate al fiecarui produs (sau analizand evolutia masei profitului sau a pierderilor pentru fiecare produs).
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.