Evaluarea va avea la baza parcurgerea si insusirea cunostintelor cuprinse in sinteza de
curs: Claudia Buruiana: Antropologie culturala si sociala, Editura Fundatiei Romania
de Maine, Bucuresti 2005, capitolele I, II, III, IV, V, VI, VII, VIII, IX, X, paginile 2-
148.
Capitolul I: Antropologia culturala si sociala - privire generala,
pag. 3-18.
I. Nasterea antropologiei. Obiectul antropologiei culturale.
2. Specificul cunoasterii antropologice
Capitolul II: Cercetarea antropologica. Teme, domenii, subdomenii,
pag. 57-60
1. Terenul antropologic. Metode. Demersul comparativ.
2. ObservaNia si descrierea. Istoriile vieNii (biografia, autobiografia,
etnobiografia)
Capitolul III: Cultura - ordinea simbolica a lumii, pag. 7-56.
1. Simbol. Semn. Semnificat. Ordine si ordine simbolica.
2. Complex cultural. Categoriile fundamentale ale inNelegerii: timp, spaNiu,
clasificare, gen, numar etc.
2
Capitolul IV: Teme centrale ale antropologiei culturale si sociale :
Mituri, rituri, ceremonii, sarbatori.
Capitolul V: Teme centrale ale antropologiei culturale si sociale II,
pag. 61-102.
1. Religia. Sistemele de interdicNii(tabu-uri).
2. Sistemele de clasificare(totemuri)
Capitolul VI: Teme centrale ale antropologiei culturale si sociale
III, pag 61-102.
1. Sisteme de schimb simbolic.
2. Darul. Sacrificiul. Rudenia.
Capitolul VII: Teme centrale ale antropologiei culturale si sociale,
61-102.
1. Sisteme ale eficacitaNii simbolice. Magia. Mana. Vrajitoria. Samanismul.
Capitolul VIII: Teme actuale ale antropologiei, pag. 77-102.
1. Identitate si identitate etnica.
2. NaNiune si naNionalism.
3. Identitate, cetaNenie si integrare europeana.
4. DemocraNie, democratizare si cultura. Localizare si globalizare.
5. Viziuni tradiNionale asupra lumii vs. viziuni stereotipizate asupra
lumii.
3
ANTROPOLOGIA CULTURALA SI SOCIALA - PRIVIRE GENERALA.
NASTEREA ANTROPOLOGIEI. OBIECTUL ANTROPOLOGIEI CULTURALE.
SPECIFICUL CUNOASTERII ANTROPOLOGICE
Nasterea antropologiei culturale
Ca raportare sau ,,privire" a unei culturi spre alta cultura (diferita de
cea proprie) antropologia este una dintre cele mai vechi demersuri din sfera
cunoasterii omenesti.
Ca disciplina insa - definindu-si obiectul, metodele, instrumentele,
principiile, logica sa proprie - antropologia s-a nascut relativ tarziu, fiind
considerata una dintre cele mai ,,tinere" stiinNe intre stiinNele socio-umane.
Contextul in care a aparut antropologia culturala si sociala a facut ca
aceasta stiinNa sa imbrace forma unui ,,discurs" al Occidentului despre
culturile non-occidentale. Daca privim harta in care J. Copans prezinta
,,Localizarea celor 26 de mari anchete etnologice"1, observam ca a existat un
context politic sau geopolitic al nasterii antropologiei culturale ca stiinNa. Cele
26 de mari anchete aproape ,,subintind" imperiile coloniale ale lumii care se
extind in secolul al XIX-lea la scara mondiala: Marea Britanie in India si
Africa; FranNa in Africa si Asia: portughezii si spaniolii in Africa, Olanda in
Asia. Pentru a guverna aceste colonii, statele occidentale au avut nevoie ,,sa
cunoasca societaNile carora pretindeau sa le aduca civilizaNia si progresul".
Aceasta situaNie si explica dealtfel de ce evoluNionismul a constituit curentul
dominant in antropologie la inceputurile sale. Ideea evoluNionista este legata
de raporturile de dominaNie ale Narilor occidentale asupra coloniilor lor.
Nasterea antropologiei culturale - dar, sa precizam: nu intreaga sa
istorie! - se inscrie acestei istorii a dominaNiei si supremaNiei Occidentului
asupra culturilor nonoccidentale care nu s-a incheiat nici azi. Si nu este
nevoie sa o spunem noi. Aceasta atitudine este criticata uneori chiar din
interiorul acestui Occident. Sophie Bessis vorbeste in lucrarea sa ,,Occidentul
si ceilalNi" despre o ,,cultura occidentala a supremaNiei"2. AdmiNand ca
,,centralitatea Occidentului, deci a ceea ce face si gandeste el", "organizeaza
1 J. Copans, Introducere in etnologie, Polirom, Iasi, p.
2 S. Bessis, Occidentul si ceilalti.Istoria unei suprematii, pref. A.Caragea, trad. N.Serbanescu, Ed.
RUNA, Bucuresti, 2004, (Decouverte,2001, 2002).
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.