Raport asupra procesului de descentralizare în România

Previzualizare seminar:

Extras din seminar:

Conform ,,Legii- cadru a descentralizarii" nr. 195 din 22 mai 2006, descentralizarea este denumita astfel: transferul de competenta administrativa si financiara de la nivelul administratiei publice centrale la nivelul administratiei publice locale sau catre sectorul privat.

Notiunea descentralizarii are o acceptiune larga si una restransa. In sens larg, prin descentralizare se intelege orice transfer de atributii din plan central in plan local. In sens restrans, descentralizarea este legata de procedeul de realizare a acesteia, respectiv descentralizatea teritoriala - prin transferul de atributii catre unitatile administrativ-teritoriale, si descentralizarea pe servicii - prin desprinderea unor servicii publice din competenta centrala sau locala si oferindu-li-se o organizare autonoma.

Dupa responsabilitatile transferate, descentralizarea este impartita in trei categorii: politica, administrativa si fiscala.

Descentralizarea politica implica conferirea catre cetateni a unei puteri mai mari in procesul de luare a deciziilor, in particular acest lucru intamplandu-se prin derularea de procese democratice.

Descentralizarea administrativa, conform literaturii de specialitate

reprezinta transferul de responsabilitati privind planificarea, finantarea si gestionarea unor anumite functii publice de la nivelul guvernului central si al agentiilor sale la unitatile subordonate, autoritati publice semi-autonome sau autoritati regionale sau locale.

Descentralizarea fiscala se refera la marirea controlului autoritatilor locale asupra resurselor financiare, fie in termeni de repartizare a cheltuielilor, fie a generarii de venituri.

Din punct de vedere teritorial, teritoriul statului este impartit in circumscriptii administrative, in care functioneaza autoritati administrative locale, care se bucura de o oarecare independenta fata de autoritatea centrala. Astfel, anumite servicii publice locale sunt scoase din competenta autoritatilor centrale si date in competenta autoritatilor locale descentralizate, care le gireaza in circumscriptiile in care au fost alese.

Se acorda astazi o importanta deosebita asa-numitele "regiuni de dezvoltare" institutionalizate mai intai prin Legea nr.151/1998 privind dezvoltarea regionala in Romania si apoi prin Legea nr.315/20046 care a abrogat Legea nr.151/1998 si a reglementat intr-o noua maniera aceasta problema.

Regiunile de dezvoltare, desi nu sunt unitati administrativ-teritoriale distincte de actualele comune, orase si judete, ele sunt create de consiliile judetene (nu de stat) cu acordul consiliilor locale interesate si au drept scop diminuarea dezechilibrelor regionale existente, dezvoltarea cooperarii interregionale, interne si internationale, in vederea pregatirii cadrului institutional de integrare in structurile Uniunii Europene.

Prin atributiile conferite de lege structurilor teritoriale institutionalizate -consilii pentru dezvoltarea regionala - precumsi celor nationale - Consiliul National pentru Dezvoltare Regionala, Agentia Nationala pentru Dezvoltare Regionala - si mai ales, prin raporturile acestora cu structurile guvernamentale care, in esenta sunt raporturi de colaborare, inclusiv prin finantarea

programelor de dezvoltare dintr-un fond anume constituit, in principal din suma alocata anume

din bugetul de stat, se poate aprecia ca regiunile de dezvoltare reprezinta un autentic

cadru de descentralizare administrativa, care corespunde in totul principiilor de organizare si

functionare ale administratiei publice locale si asigura autonomia de care aceasta are nevoie

intr-un stat national, suveran si independent, unitar si indivizibil, cum este si Romania.

In prezent sunt organizate 8 regiuni de dezvoltare, fiecareia fiindu-i arondate un numar

de judete. Regiunile de dezvoltare sunt urmatoarele : Nord-Est, Sud-Est, Sud-

Muntenia, Sud-Vest Oltenia, Vest, Nord-Est,Centru, Bucuresti-Ilfov.

Organizarea administrativa a teritoriului statului nu este data odata pentru totdeauna,nici ca solutie practica si nici ca un concept imuabil. Ea trebuie sa se adapteze in permanenta nevoilor etapei date si tocmai din acest motiv este folosita de stat ca un instrument prin care isi realizeaza rolul si functiile sale, dar care sa asigure si satisfacerea

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Raport asupra procesului de descentralizare in Romania.docx
Alte informații:
Tipuri fișiere:
docx
Diacritice:
Da
Nota:
7/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
4 pagini
Imagini extrase:
4 imagini
Nr cuvinte:
2 091 cuvinte
Nr caractere:
11 376 caractere
Marime:
138.99KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Seminar
Domeniu:
Știința Administrației
Tag-uri:
administratie, regiune, dezvoltare
Predat:
la facultate
Materie:
Știința Administrației
An de studiu:
I
Sus!