Moise - Copilăria și tinerețea

Previzualizare seminar:

Extras din seminar:

Moise e un personaj istoric, a carui personalitate puternica, aspra, se inrudeste cu cea a unui conducator de popor, laolalta mistic, legiuitor si sef razboinic... Moise, al carui nume, Mosis, este mai degraba egiptean, a fost crescut, educat, instruit la curte .Contestata de unii si revendicata poate prea mult de altii, personalitatea lui Moise a ramas in istoria biblica drept un nume de referinta pentru aportul adus la izbavirea lui Israel, icoana mantuirii lumii. Moise a ramas o personalitate de vocatie universala "vrednica de respectul tuturor timpurilor", daca avem in vedere, desigur, influienta covarsitoare ce o mai are inca asupra intregii lumi, legea divina cu destinatie permanenta data prin el.

Personalitate marcanta a istoriei omenirii, "mare lider al poporului evreu si primitorul Legii", Moise este instrumental prin care Dumnezeu i-a scos pe evrei din Egipt.

II. Adoptarea lui Moise de catre fiica faraonului

Biblia relateaza ca evreii au venit in Egipt datorita foametei,(dupa una din cronologiile ipotetice - poate in anii 1700-1600 i.Hr), in timpul lui Joseph, personaj provenit din Canaan si care avansase pana la un rang de mare demnitar la curtea Faraonului. Dupa mitul ebraic timp de 430 de ani evreii au fost prizonierii egiptenilor, ca sclavi. In timpul unui faraon pe care unii l-au identificat cu Seti I, dupa cum arata Biblia, faraonul a vazut o primejdie demografica in faptul ca evreii "se inmulteau" prea mult. Astfel a dat porunca ca toti pruncii de parte barbateasca ai evreilor sa fie ucisi, prin inecare in fluviul Nil. Istoricii religiei recunosc aici binecunoscuta tema mitologica a pruncului divin (puer aeternus) amenintat in existenta lui de catre un monarh diabolic. In multe din legendele aratate (nu si in Biblie) doar un singur prunc a supravietuit. Aceasta tema arhetipala a copilului abandonat apelor unui fluviu este si ea binecunoscuta istoricilor religiei, ea fiind chiar o cutuma antica: daca fluviul lasa copilul abandonat in viata, inseamna ca acesta este destinat a fi un erou. Povestea spune ca o Ioheved, o femeie din samanta lui Levi nascuse sotului ei, Amram ben Kehat, un copil pe care l-a ascuns de soldatii egipteni al faraonului. Aceasta l-a pus intr-un cos uns cu smoala si i-a dat drumul sa pluteasca pe Nil. Cosul a fost gasit de una dintre fiicele faraonului si de servitoarele ei. Pruncul a fost numit Moise, care potrivit traditiei ar proveni dintr-o sintagma ebraica ce inseamna scos din apa. Multi Savantii biblisti resping insa ipoteza traditiei, aratand ca fiicele faraonului nu puteau stii ebraica. Numele este mai degraba unul egiptean. Potrivit aceleiasi traditii biblice Moise a fost crescut si invatat la curtea regala a faraonului ca un cetatean egiptean. Fiica cea mai mare a faraonului Seti I,) (si pe care traditia mai tarzie a evreilor , in Midras, o cheama Batya = Fiica lui Dumnezeu), cea despre care se presupune ca a fost aceea care-l gasise pe Moise in apa, ar fi nascut insa dupa unii din istoricii Egiptului antic, pe Ramses, acesta reiesind a fi, conform acestor speculatii, nu mai putin decat "fratele vitreg" mai mic al lui Moise. Ca urmare, dupa aceste incercari de reconstructie istorica, Moise ar fi trebuit sa devina faraonul Egiptului, fiind cel mai mare nepot al faraonului de pe atunci. Nestiind (poate) ca el insusi era de origine evreiasca, Moise vizita cateodata constructiile faraonului, ridicate ,conform narativului biblic, de catre sclavii evrei. Odata Moise a vazut un paznic egiptean batand un sclav evreu. Nesuportand aceasta, el a luat o piatra cu care l-a ucis. Fapta aceasta fiind descoperita, faraonul a hotarat sa-l omoare, asa ca Moise a fost nevoit sa fuga din Egipt de garzile faraonului. Povestea biblica continua, spunandu-ne ca Moise a ajuns in Madian, la o famile de pastori nomazi. Acolo si el s-a facut pastor, printr-o intelegere cu preotul madianit Ietro. Mai tarziu Moise s-a casatorit cu Sefora (in ebraica Tzipora), fiica lui Ietro, care i-a nascut un copil. Fiului i-au pus numele Ghersom ("Sunt strain aici"); caci, a zis el, locuiesc ca strain intr-o tara straina.

III. Viata

Moise provenea din semintia lui Levi: "Si iata numele fiilor lui Levi dupa neamurile lor; ... Amram a luat-o de fremeie pe Iochebed, fata unchiului sau, iar aceasta i-a nascut pe Aaron si pe Moise, precum si pe Miriam, sora lor" (Iesire 6, 16 si 20). Tribul lui Levi se remarca drept cel mai talentat si admirabil atasat la cultura egipteana, dar pastrand ca intr-un sicriu viu, traditiile parintilor, credinta stramosilor si asezamintele lor.

Cunoastem nasterea lui Moise si cum l-a izbavit mana lui Dumnezeu, ajungand ca fiu al fetei lui Faraon. Trebuie precizat ca originea evreiasca a lui Moise era cunoscuta atat lui insusi cat si egiptenilor. De la palatul regal i se ingaduie sa plece sa-si viziteze rudele, iar acestea pot veni sa-l vada la palat. Contactul cu familia sa a fost important in cea mai mare masura si anume din punct de vedere al convingerilor sale religioase si al simpatizarii cu conationalii sai.

Iosif Flaviu istoriseste ca Moise era de o frumusete rara si cu o minte agera, incat fata lui Faraon se si gandea ca va fi urmas la tron. Intr-una din zile isi prezenta odorul sau lui Faraon in brate cu o mica cuvantare, atragand atentia asupra frumusetii mai mult decat omenesti, avand un spirit inalt si nobil. Faraon isi scoase coroana regala si o puse pe capul lui Moise. Speriat, copilul se smulse din mainile lui, puse coroana jos, se urca cu picioarele pe ea si incerca sa stea pe ea. Se intampla sa fie de fata si un scriitor sacru, care, cu catva timp inainte de nasterea lui Moise prezisese ca trebuie sa se nasca un copil de evreu, care va sfarama puterea Egiptului si vazand ce a facut acest copil, striga cu glas mare si spuse: Iata, o rege, acel copil, pe care zeii ne-au poruncit sa-l omoram pentru propria noastra sigurant. Priveste, cum adevereste el proorocia; el rastoarna suprematia ta si calca in picioare coroana ta. Ucide-l dar! Si sa inceteze egiptenii de a mai fi chinuiti de frica, iar evreii sa inceteze de a se mai trufi cu nadejdile lor. Principesa, auzind cuvantarea asta, se repezi la copil si apucandu-l, fugi cu el afara. Regele nu voi sa urmeze sfatul scriitorului si, astfel, Moise scapa si de aceasta a doua primejdie.

Ca si copil, tanar si apoi matur, Moise era de statura inalta,

Bibliografie:

1). Biblia sau Sfanta Scriptura, Editie jubiliara a Sf. Sinod, Versiune diortosita dupa Septuaginta, redactata si adnotata de Bartolomeu Valeriu Anania, Arhiepiscopul Clujului, Ed. I.B.M.B.O.R., Bucuresti, 2001

2). Bondalici, Pr. Ic. Stavr. Dumitru, Enciclopedia marilor personalitati din Vechiul si Noul Testament, Ed. Diecezana, Caransebes, 2005

3). Comte, Fernand, Marile figuri ale Bibliei, traducere de Mihaela Voicu, Ed. Humanitas, 1995

4). Dictionar Biblic, Ed. Cartea Crestina, Oradea, 1995

5). Enciclopedia Bibliei, Ed. Logos, Cluj, 1996

6). Semen, Petre, Personalitatea lui Moise si valoarea poruncilor date prin el. - VI (1996) nr. 1-6, Ian-Iun.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Moise - Copilaria si tineretea.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
9/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
5 pagini
Imagini extrase:
5 imagini
Nr cuvinte:
2 287 cuvinte
Nr caractere:
10 546 caractere
Marime:
16.24KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Seminar
Domeniu:
Religie
Tag-uri:
moise, egipt, dumnezeu
Predat:
la facultate
Materie:
Religie
Sus!