Familia și scoala - Factori și medii ale devenirii personalității

Previzualizare seminar:

Extras din seminar:

Familia, primul mediu de viata al copilului, exercita o influenta considerabila asupra dezvoltarii acestuia. Cadrul general in care se formeaza copilul de cele mai multe ori este bun. O singura carenta a familiei antreneaza si dificultati la invatatura.

Intr-o familie in care parintii nu se inteleg, copilul incepe sa se framante, isi pune tot felul de intrebari carora nu le gaseste raspuns, isi simte sufletul incarcat,isi pierde increderea in ceea ce reprezenta pentru el dragostea, securitatea, linistea, nimic nu reuseste sa-i mai ratina atentia sau sa-i trezeasca interesul. Ei frecventeaza in continuare scoala, dar e absent la ce se petrece in jurul lui. La lectii nu mai este atent, nu mai invata si, fireste, in aceste conditii este admonestat. Din acelasi motiv, al tensiunii familiale fruntea copilului, senina la scoala( unde recunoasterea eforturilor sale si atmosfera creata de colegi ii produc o stare de relaxare si multumire), se incrunta cand vine vremea ca acesta sa plece acasa.

Conditiile tinand de starea economica precara a familiei(parinti cu salarii insuficiente, striviti de nesiguranta zilei de maine, chiar si a celei de azi, parinti care nu au continuitate in munca profesionala sau nu se pot incadra intr-un loc de munca) asociate cu factori tinand de o moralitate scazuta, conduc, de cele mai multe ori, la insucces sau chiar la abandon scolar si esuarea in conduite antisociale.

Incapacitatea de comunicare adecvata a parintilor cu copiii sau lipsa de interes a parintilor pot indeparta copilul de parinti. Daca parintele nu stie sa raspunda delicat si intelept incercarilor copilului de a si-l face confident si de a-i cere sfatul in probleme mai delicate, cele mai bune intentii ale lui sunt sortite esecului.

Expresii de tipul "pe vremea mea" sau "imi vine greu sa va inteleg pe voi, tinerii de azi", pisalogeala sau ploaia de exemple negative din care copilul ar trebui sa traga anumite concluzii au exact efectul contrar celui scontat.Iar conduita copilului in aceasta situatie este tipica: se retrage in "carapacea" lui, ramanand sa-si rezolve problemele care il framanta singur, sau cu ajutorul unor persoane din anturajul sau.

Interesul excesiv al parintilor pentru buna pregatire a lectiilor de catre copil are ca efect o continua stare de tensiune si oboseala ,care influenteaza negativ munca lui scolara. Preocuparea parintilor pentru o situatie stalucita a copilului la invatatura , alimentata de orgoliul lor fara margini ii determina sa-l constranga la o munca scolara care il depaseste uneori si-i creeaza o continua stare de neliniste si tensiune. In aceasta situatie, copilul face eforturi disperate pentru a-si mentine pozitia de fruntas in clasa, vine la scoala cu inima stransa de teama sa nu ia o nota mai mica de 10, nu este pregatit sa infrunte nici cel mai mic esec.

Alti parinti, din dorinta de a-si pregati cat mai bine copiii pentru viata, le solicita prematur intelectul, rezultatul efortului lor fiind contrar celui scontat.

Daca la cunostintele acumulate spontan se adauga cele oferite de parinti prin preparatori( cunostinte de balet, desen, muzica, una sau doua limbi modeme), constiinta acestor copii este suprasaturata de informatii.Plictisiti, obositi, surmenati, acesti copii nu vor mai putea satisface nici cele mai modeste aspiratii ale parintilor si ale societatii.

Prin contrast, exista parinti care nu acorda atentie pregatirii copilului pentru scoala. Unii, fiindca minimalizeaza dificultatile activitatii de studiu. Altii vad in copil un simplu ajutor in gospodarie. Supraaglomerat cu treburi casnice, copilul nu mai are timp pentru pregatirea lectiilor. De aici frica de a nu lua o nota mica, crisparea cu care se indreapta a doua zi spre scoala.

Sunt si copii care, in ciuda conditiilor potrivnice din familie,in dorinta de a invata, folosesc pentru studiu o parte din timpul necesar pentru odihna.

Necunoscand conditiile de studiu, profesorul ii admonesteaza sau chiar ii sanctioneaza cu o nota slaba. Copiii, nevazandu-si efortul rasplatit sau recunoscut, sufera..

Conduita contradictorie a familiei in ceea ce priveste formularea exigentelor fata de munca scolara a copilului, manifestata fie prin divergente de conceptie in aceasta problema(intre cei doi parinti, intre parinti si bunici, intre familie si scoala), fie printr-o reactie variabila a familiei fata de randamentul la invatatura al copilului, poate constitui un motiv de dezorientare a lui.

Daca un parinte acorda atentia cuvenita muncii lui scolare, iar celalalt nu,daca, in functie de dispozitie, ei iau atitudine sau nu fata de insuccesele sau ramanerile in urma la invatatura, copilul "profita" de" intelegerea" unui parinte sau bunic iar consecintele se vad in rezultatele scolare slabe.

Orientarea scolara gresita pe care o fac unii parinti, fara sa tina seama de nevoile spirituale si aptitudinile copilului reprezinta un izvor de suferinte pentru el.

Scoala, alaturi de familie influenteaza, prin conditiile concrete in care se desfasoara procesul de invatamant, personalitatea elevului. Amintim aici:tipul de scoala, traditia scolii, dotarea ei materiala, continutul invatamantului,profesorul.

Relatia profesor-elevi :

Cand relatia profesor-elevi este una negativa, apar carente in viata scolara a copiilor, sunt panditi de pericolul dereglarilor psihice, al tulburarilor de conduita, al ramanerii in urma la invatatura si chiar al esecului scolar.

Indiferenti la ceea ce se petrece dincolo de aparente, pe unii profesori nu-i intereseaza trairile, sentimentele,atitudinile elevilor fata de obligatiile lor scolare sau extrascolare.Lipsa de interes pentru trairile elevului ii pune pe unii profesori in situatia de a nu putea stabili adevarata cauza a unui raspuns mai putin bun dat de acesta la lectie. Ei reactioneaza sanctionand cu nota mica randamentul scazut al elevului.

Raceala in relatiile dintre profesori si elevi este explicata de unii dintre scolari prin diferenta de mentalitate, ca urmare a faptului ca apartin nu atat unor generatii diferite, cat mai ales unor perioade istorice diferite (profesorii" sunt crescuti si educati in perioada comunista ,limitata in ceea ce priveste unele principii de educatie", iar elevii" se formeaza intr-o societate democratica, cu vederi mult mai largi, atat asupra vietii cat si a relatiilor dintre oameni").

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Familia si scoala - Factori si medii ale devenirii personalitatii.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Nu
Nota:
8/10 (5 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
5 pagini
Imagini extrase:
5 imagini
Nr cuvinte:
2 277 cuvinte
Nr caractere:
12 667 caractere
Marime:
12.30KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Seminar
Domeniu:
Psihologie
Tag-uri:
personalitate, educatie, persoane
Predat:
la facultate
Materie:
Psihologie
Sus!