Metoda studiului de caz

Previzualizare seminar:

Extras din seminar:

Metoda : Studiu de caz

Metoda studiului de caz (case study) consta in punerea elevului in contact direct cu - situatie reala cu scopul de a fi analizata amanuntit si rezolvata.

Elevii au prilejul sa aplice creator cunostintele anterioare in conditii impuse de - anumita situatie; ei isi dezvolta capacitatile de comunicare, imaginatie, gandire logica, ratiune practica.

Metoda studiului de caz este bine sa fie aplicata pe grupe de elevi, care sa parcurga impreuna etapele urmatoare:

- culegerea si valorificarea informatiei ;

- analiza aprofundata a datelor ;

- evaluarea critica a alternativelor ;

- exprimarea opiniilor ;

- elaborarea deciziilor.

Studiul de caz

Studiul de caz inseamna prezentarea unui eveniment sau a unei situatii semnificative pentru a fi analizate, explorate si valorificate pentru invatare. Profesorul, un elev sau un grup de elevi care au avut ca sarcina sa propuna un studiu de caz vor prezenta celorlalti elevi ,,cazul". Prezentarea se poate face verbal sau pot fi impartite elevilor ,,studiile" scrise/ multiplicate. De asemenea, poate fi vizionat cazul sau ascultata relatarea, atunci cand se recurge la filmarea sau la inregistrarea unui eveniment. Profesorul sau elevul desemnat explica sarcina de lucru, apoi lasa timp suficient participantilor pentru a citi sau a reflecta asupra cazului, ghideaza discutiile pe baza cazului prezentat. Se poate oferi elevilor - lista de probleme pe care sa le discute dupa prezentarea cazului sau pot fi mai multe liste cu probleme diferite pe care sa le discute elevii in cadrul unor grupuri. Profesorul valorifica discutiile elevilor din punct de vedere al invatarii, sumarizeaza, trage concluzii, puncteaza anumite aspecte etc.

Etape:

In utilizarea studiului de caz se parcurg, de obicei, urmatoarele etape :

-alegerea cazului, respectiv ''decuparea '' lui din realitate

-prezentarea cazului, familiarizarea cu el si sistematizarea informatiilor

-analiza-sinteza cazului si obtinerea informatiilor necesare prin intrebari adresate profesorului,prin documentare bibliografica si practica

-stabilirea variantelor de solutionare

-alegerea solutiei optime, respectiv luarea hotararii prin confruntarea variantelor, compararea valorii lor

Avantaje

-asigura - apropriere eficienta a procesului de invatare de viata cotidiana, de realitatea inconjuratoare, de practica, apropriere care poate sa aiba valoare formativa, euristica, aplicativa.

-dezvolta elevilor capacitati de analiza, de interpretare, de evaluare a unor situatii.

-contribuie la formarea si dezvoltarea spiritului critic al elevilor, a capacitatii de examinare si evaluare critica a diferitelor strategii si variante de solutionare a unei situatii-problema

Limite/ precau?ii (dezavantaje)

-Daca nu este bine ales ,,cazul" de studiat, poate deveni - metoda care consuma mult timp si care nu ,,functioneaza".

-Atentie la relevanta cazului si la detaliile oferite.

-Atentie la incadrarea in timp si la pastrarea discutiilor ,,la obiect" (ghidarea discutiilor catre aspectele relevante).

-Atentie la implicatiile afective, emotionale ale unor situatii, la asemanarea cu situatii ale unor participanti etc.

Sugestii

-,,Cazurile" de studiat pot fi reale sau imaginate. Atunci cand sunt optam pentru cazuri ,,reale", trebuie sa avem grija sa nu dezvaluim sau sa nu lasam sa transpara identitatea persoanelor la care se face referire. Chiar si in cazurile imaginate, este de dorit ca acestea sa fie cat mai neutre posibil, adica sa nu aiba implicatii afective pentru participanti.

-Cazul poate fi discutat si in grupuri mici de elevi sau cu intreaga clasa. Aceste doua tehnici pot fi combinate: intai se discuta un caz in grupuri mici, apoi se prezinta concluziile/ punctele de vedere/ interpretarile grupurilor si se discuta la nivelul intregii clase.

Exista 3 variante ale metodei studiului de caz :

- metoda situatiei- profesorul face - prezentare completa a situatiei existente, oferind toate informatiile necesare solutionarii cazului

- studiul analitic al cazului- profesorul face - prezentare completa a cazului, insa informatiile necesare solutionarii sunt redate partial sau deloc

- elevii nu beneficiaza de nici - prezentare completa asupra situatiei, ci sunt propuse doar sarcini concrete de rezolvat, urmand sa se descurce prin eforturi proprii.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Metoda studiului de caz.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
8/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
2 pagini
Imagini extrase:
2 imagini
Nr cuvinte:
628 cuvinte
Nr caractere:
3 710 caractere
Marime:
10.71KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Seminar
Domeniu:
Pedagogie
Tag-uri:
Metoda studiului de caz, Economie
Predat:
la facultate
Materie:
Pedagogie
Sus!