Dezvoltarea carierei este un proces desfasurat pe parcursul intregii vieti si trebuie sa
inceapa de foarte timpuriu. Proces continuu, pentru ca orice individ, indiferent de gen,
poate fi ajutat sa-si descopere potentialul, sa si-l valorifice, sa se orienteze sau
reorienteze in cariera. Rolul familiei si al scolii este foarte important, intr-o lume aflata in
continua schimbare.
Cultivarea unor atitudini si abilitati de explorare si planificare a carierei trebuie sa
inceapa inca de la gradinita. In jocuri si activitati copiii descopera meserii, hobbyuri, ce
este munca: situatii de munca, specificul unei meserii, colaborarea si lucrul in echipa etc.
La clasele I-IV, vom urmari cultivarea unor valori si atitudini fundamentale in
orientarea lor viitoare: motivatie, interes, flexibilitate, responsabilitate in luarea de
decizii. La clasele V-VIII vom aprofunda aceste aspectele legate de ocupatii, meserii,
cariera, criterii de alegere a unei meserii si vom ajuta elevii sa cunoasca alternative
educationale, sa-si construiasca un plan de cariera si obiective de lunga durata.
Introducand elemente de marketing personal: portofoliul cuprinzand carte de vizita,
performante, CV-ul, ii ajutam sa inteleaga importanta procesului de orientare in cariera.
In clasele de liceu vom urmari tranzitia la piata muncii, cu optiuni si strategii pentru
construirea unui traseu de formare si dezvoltare personala si profesionala.
Pe tot parcursul procesului de orientare in cariera, atat scoala cat si familia trebuie sa
ajute copiii, indiferent de gen, sa depaseasca diferentelor de gen, sa inlature
stereotipurile de gen, pentru a asigura sanse reale si echitate pe piata muncii tuturor.
Prescriptiile sociale de gen in orientarea pentru cariera au un impact puternic in alegerea
unei profesii, prin perpetuarea stereotipurilor "profesii masculine/profesii feminine".
Ele pot genera discriminarea indivizilor care se pregatesc in domenii considerate in mod
traditional masculine sau feminine - ocupatii non traditionale.
Studii1 au demonstrat ca: "In concordanta cu dezvoltarea altor domenii ale rolului de gen
(cunostinte relative la jucariile de gen), prescolarii si scolarii mici au demonstrat cunostinte
substantiale despre ocupatiile de gen mult, ei aleg ocupatii specifice genului lor si resping ideea
de a avea, cand vor fi mari, ocupatii specifice genului opus. Astfel, copiii demonstreaza perceptii
puternic orientate pe gen relativ la ocupatiile adultilor si folosesc aceste standarde pentru
viitoarele alegeri ocupationale".
Prin traditie, se perpetueaza ideea ca viata privata este domeniul femeii, barbatul avand
un rol auxiliar pe care femeia, la randul ei, il detine in viata publica, in locul statutului
partenerial pentru ambele sexe si in ambele sfere. De la o generatie la alta, asistam la
transmiterea conservatorismului de gen de catre societate 2 si la perpetuarea
inegalitatilor dintre barbati si femei, atat in sfera viatii private cat si in cea publica.
1 Huston, 1983; Ruble & Martin, 1998, apud. Levy, in suportul de curs ISE, Dimensiunea de gen in
educatie, Modul
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.