1. Structura generalã a unui sistem de comutaþie
si de transmisiuni
1.1. Introducere
Apariþia sistemelor de comutaþie si de transmisiuni digitale a deschis perspective
considerabile pentru telecomunicaþii si informaticã, deoarece acestea pot realiza un transfer
rapid si sigur de informaþii diverse (voce, date, texte, imagini), rãspunzând astfel cerinþelor
abonaþilor privind diversificarea serviciilor si asigurarea unei calitãþi deosebite pentru acestea.
Pentru a defini un sistem de comutaþie trebuie precizat mai întâi care sunt funcþiile esenþiale
ale comutaþiei telefonice.
Dupã cum se stie, domeniul schimburilor de informaþii este format din trei pãrþi:
- transmisia, adicã transportul semnalelor electrice care reprezintã informaþia:
- comutaþia, adicã dirijarea spre corespondentul desemnat;
- informatica, sau prelucrarea acestei informaþii la plecare, la sosire si în cursul
desfãsurãrii comunicaþiei.
Sistemele de comutaþie au înregistrat numeroase modificãri, de la diferite versiuni de
sisteme electromecanice la sistemele de comutaþie electronice digitale.
Sistemele de comutaþie sunt noduri ale reþelei publice de telecomunicaþii, centrale
telefonice care asigurã stabilirea de conexiuni între terminalele mediului telefonic si asigurã
controlul taxãrii.
Terminalele mediului telefonic pot fi:
a. linii de abonaþi (analogice sau digitale) – conexiune de la terminalul telefonic la
centrala telefonicã;
b. joncþiuni ( analogice sau digitale) între centrale telefonice – conexiuni între centrale
telefonice.
Din punct de vedere al conexiunilor realizate, apelurile pot fi:
apeluri locale – conexiuni între linii telefonice locale (linii de abonat conectate la
aceiasi centralã telefonicã);
apeluri de iesire – conectarea unei linii locale la o altã centralã telefonicã;
apeluri de intrare – conectarea unei joncþiuni de la altã centralã la o linie localã;
apeluri de tranzit – conectarea între centrale prin intermediul circuitelor de joncþiune
asociate.
1.2. Blocurile funcþionale ale unui sistem de comutaþie
O centralã telefonicã include urmãtoarele blocuri funcþionale (fig. 1):
a. Unitate de acces pentru conectarea la linii de abonat sau joncþiuni; ele asigurã deci
interfaþa cu mediul telefonic pentru transmiterea vocii si a semnalizãrilor între
terminalul de abonat si centrala telefonicã. Unitate de acces la linii de abonaþi conþine:
- IL – interfeþe cu linii de abonat, grupate în module, care sunt incluse într-un
concentrator digital. Concentratoarele pot fi instalate local (în centralã) sau
distant, în vecinãtatea unei grupe de abonaþi;
- RC – reþeaua de conexiune (câmpul de comutaþie) reprezintã unitatea care
realizeazã conectarea între oricare dintre canalele de comunicaþie folosite
pentru interconectarea utilizatorilor sau pentru semnalizãri interne si externe
sistemului de comutaþie;
- US – unitatea de semnalizare controleazã schimbul de informaþii de
semnalizare cu posturile terminale de abonaþi sau între centralele telefonice.
b. Unitatea de comandã si control sistem – UC – permite realizarea supervizãrii si
comenzii pentru toate unitãþile centralei si asigurã facilitãþi de exploatare si întreþinere
a sistemului.
Existã însã si o unitate de comandã centralã, care executã funcþii de coordonare si
supervizarea generalã a sistemului. Aceasta poate comanda conexiunile în reþeaua de
comutaþie (comandã centralizatã a reþelei de comutaþie).
Centralele telefonice electronice utilizate în prezent sunt centrale digitale. Ele asigurã
evoluþia spre reþeaua numericã (digitalã ) cu integrarea serviciilor ISDN – Integrated Services
Digital Network, permiþând abonatului acces direct la canalele digitale de 64 kbit/s.
Fig. 1. Blocurile funcþionale ale unui sistem de comutaþie
1.3. Etapele de tratare a apelurilor
Pentru tratarea unui apel, centrala telefonicã va controla urmãtoarele faze:
- preselecþia;
- recepþia numãrului apelat;
- selecþia traseului de conexiune si comanda conexiunii;
- semnalizarea cu centrala distantã pentru apelul de iesire sau de tranzit;
- apelul spre apelat;
- supervizarea si taxarea comunicaþiei;
- eliberarea conexiunii la terminarea comunicaþiei.
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.